جلسه 37 : صلاة المسافر

۰۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۵

سلام علیکم با آرزوی قبولی طاعات شما عزیزان امروز 5 رمضان است هنوز توفیق زیارت دروس صلوه مسافر استاد را روی سایت پیدا نکرده ام لطفاً بفرمایید چه موقع بروی سایت گذاشته می شود

پاسخ :

سلام علیکم درسها در حال ویرایش هستند و به زودی روی سایت قرار خواهند گرفت.

جلسه 37 : صلاة المسافر

۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۴

سلام علیکم بسیار از درس خارج معظم له استفاده کردیم چرا اذامه مباحث در سایت وجود ندارد خواهشمندم در صورت امکان راهنمایی بفرمایید برای استفاده ازادامه مباحث صلوه مسافر چه کنیم

پاسخ :

بسمه تعالی سلام علیکم ادامه مباحث صلاة مسافر در ماه مبارک امسال (سال 94) مطرح می شود و شما می توانید هر روز آن را از سایت برداشت کنید.

جلسه 1 : مكاسب/ خيارات

۰۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۸

با عرض سلام و تحیات حضرت استاد اگر مقدور است فایل صوتی جلسات 20 و 21 را هم در سایت قرار دهید. ومن الله التوفیق

پاسخ :

متاسفانه فایل صوتی و متن این دو جلسه موجود نیست . در تلاش برای باز تولید آن هستیم .

جلسه 111 : حجيّت خبر واحد

۰۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۸

سلام. واقعا از زحماتتون کمال تشکر رو دارم. فقط استدعا دارم ادامه ی دلیل انسداد رو هم بذارید. با توجه به اینکه در بعضی از حوزه ها و مخصوصا دانشگاه ها حجیت مطلق ظن و دلیل انسداد رو به کلی حذف می کنند و تدریس نمیشه نیاز مبرمی به وجود دروس اساتید بزرگوار هست. باز هم تشکر. یاعلی

پاسخ :

بحث انسداد خیلی مطرح نمی شود. لذا آقایان خودشان دنبال کنند که نتیجه دلیل انسداد، آیا تبعیض در احتیاط است یا حجیت ظن؛ کاشفیت است یا حکومت ؟ انشاء الله در فرصت مناسب بررسی خواهیم کرد.

جلسه 10 : کتاب البیع بر اساس تحریر الوسیله 2

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۴

سلام عربیت وماضویت چیست

پاسخ :

در انشاء عقد برای الفاظ ایجاب و قبول چند شرط مطرح است: 1 - آیا عربیت شرط است یا نه ؟ 2 - بر فرض قبول عربیت، ماضویت شرط است یا نه ؟

جلسه 1 : مقدمه واجب/واجب نفسی و غیری

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۸

با عرض خسته نباشی بنده از مطالب علمی این سایت بهره های فراوان برده ام می خواستم بدانم آیا اجازه انتشار مطالب را بدون ذکر منبع به حقیر می دهید

پاسخ :

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .

جلسه 12 : استصحاب

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۰

آیا صحیح است در فرق استصحاب و مقتضی و مانع گفته شود :در استصحاب ،بخاطر شک در مانع در استمرار بقاء متیقن شک می کنیم ولی در قاعده مقتضی و مانع بخاطر شک در مانع، در حدوث وحصول اثر متیقن شک می کنیم . ؟

پاسخ :

خیر. چون در مواردی قاعده ی مقتضی و مانع جاری است. با اینکه شک در بقاء نداریم بلکه شک در حدوث داریم. و مواردی داریم که قاعده مقتضی و مانع جاری است با اینکه شک در بقاء است. چون برای مقتضی معانی مختلفی وجود دارد. تفاوت مقتضی و مانع و استحصاب: 1 - در قاعده ی مقتضی و مانع، متعلق ها متعدد است به خلاف استصحاب 2 - در قاعده مقتضی و مانع، عدم العلم بالمانع کافی است و علم المانع نیاز به احراز ندارد به خلاف استصحاب.

جلسه 9 : ارث زوجه از زمین

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۶

باسلام وعرض ادب واحترام ، خواهشمند است پایانامه اینجانب در مورد مبانی فقهی وحقوقی ارث بری زوجه از زمین است دراین زمینه مارا راهنمایی وکمک کنید : مفهوم شناسی ومعنای لغوی عبارات زیر را نیز لطف بفرمایید : کمال تشکر وسپاسگزاری را دارم

پاسخ :

ارث در لغت از ماده ورث به معنای بقاست. در اصطلاح فقهی و حقوقی به معنای انتقال دارایی و حقوق شخص فوت شده (مورث) به شخص زنده (وارث) است که با رعایت شروط و موازینی خاص انجام می پذیرد.

جلسه 18 : مکاسب/ خیارات

۲۹ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۵

نظرات محشین درموردخیارشرط رابیان فرمایید؟باتشکر

پاسخ :

حقیقت خیار شرط عبارت است از تسلط دارنده ی حق خیار بر فسخ عقد به سبب شرط کردن خیار برای خود در عقد. مشهور قدما شرط کردن خیار بدون ذکر مدت را صحیح و مدت خیار را در این صورت تا سه روز دانسته اند. (جواهر ج 23، ص 32 تا 34) سوال شما کلی است و مباحث زیر مرتبط با این سوال مطرح است: آیا از نظر محدوده زمانی، در خیار شرط است یا از نظر احکام خیار شرط است ؟ یا از نظر مبدا خیار شرط است ؟ یا از نظر جریان خیار شرط در عقود لازم و جایز است؟ آیا از نظر اسباب سقوط خیار شرط است؟

جلسه 19 : مقدمه / صحیح و اعم

۱۴ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۶

خیلییییییی عالی هست ممنون از اینکه گذاشتین برادانلود

پاسخ :

از ابراز لطف شما سپاسگزاریم .

(صفحه 17 از 62)