استصحاب ، جلسه 34
در بحث گذشته مطلبی را فراموش کردیم عرض کنیم و آن اینکه در مسئله حکومت آنچه را که امام رضوان الله تعالی علیه فرمودند که حاکم و محکوم باید هر دو لفظیین باشد ملاحظه فرمودید که این تمام نیست، اما به نظر ما در بحث حکومت حاکم که میخواهد در موضوع دلیل محکوم تصرّف کند،
اومر ، جلسه 36
جواب مرحوم مشکيني(ره) به اشکال استحاله ذاتي
تشبيه مسئله به قضيه، «کل خبري صادق»
نقد و بررسي جواب مرحوم مشکيني(ره)
جواب مرحوم امام(ره) به اشکال استحاله ذاتي
استحاله ذاتي در مرحله جعل و انشاء
وجهي براي استحاله
دروس بیع - شرائط متعاقدین ، جلسه 97
اکراه بر احد الامرین در واجبات: یکی از فروع این است که اگر در واجبات اکراه بر احد الامرین شود، مثلاً مکرِه میگوید یا باید روز اول ماه رمضان را افطار کنی یا روز دوم آن را باید افطار کنی. آیا در اینجا برای مکرَه، برای کسی که اکراه شده مبادرت جایز است یا خیر؟ قبلاً ما نظیر این مطلب را داشتیم اما آنجا بحث واجبات مطرح نبود
أمارات _قطع ، جلسه 23
دو مقدمه از مرحوم نائینی در بحث عقلی حرمت تعبد اشکال بر آن
بحث ظن ، جلسه 92
مناقشه استاد در جواب محقق خوئی در مورد معنای آیه ذکر
دروس بیع - بيع فضولي ، جلسه 4
بحث به اینجا رسید که اگر جریان فضولی در عقود علی القاعده باشد، ببینیم آن قاعده در ایقاعات هم جریان دارد یا موجود است یا خیر؟ بیان کردیم که برای جریان فضولی در عقود و مطابقتش با قاعده، یا به عبارت دیگر برای قاعده ما چهار بیان داریم و باید ملاحظه کنیم ...
صلاة المسافر ، جلسه 51
ادامه بررسی مسئله پنجم صلاة المسافر درباره شک در تحقق مسافت شرعی و لزوم یا عدم لزوم فحص
تبیین ادله قائلین به عدم وجوب فحص در شبهات موضوعیه
مناقشات بر دلیل اول و دوم از منظر فقها
بررسی قید محقق نایینی(ره) بر عدم وجوب فحص در شبهات موضوعیه
پذیرش دلیل دوم از منظر مختار
لزوم کسب معرفت امام علی(عليه السلام) در ایام و لیالی پر برکت قدر
مکاسب/خیارات ، جلسه 100
تخییر بین رد و گرفتن ارش
عدم دلالت روایات بر اخذ ارش ابتدایی
دلالت روایت فقه الرضا بر اخذ ارش ابتدایی
نقد و بررسی تمسک بر این روایت
نتیجه گیری مرحوم شیخ(ره) از این بحث
علی القاعده بودن اخذ ارش
نقد و بررسی کلام صاحب جواهر(ره)
نقد و بررسی صغری
مویدی بر بطلان صغری
نقد و بررسی کبری
استصحاب ، جلسه 17
اشکال مرحوم آخوند خراسانی(قدس سره) را بر کلام مرحوم شیخ ملاحظه فرمودید. مرحوم شیخ قائل شدند به اینکه در میان این احکام ثلاثه یعنی احکام عقلیّهی محضه و شرعیهی مستندهی به عقلیه و شرعیهی محضه، استصحاب فقط در قسم سوم یعنی در احکام شرعیهی محضه جریان پیدا میکند و در احکام عقلیه یا شرعیهی مستند به عقل جریان ندارد.