مکاسب/ خیارات ، جلسه 3
بررسي عبارتي از مرحوم علامه(ره)
علل بررسي اين عبارت
اشکال در اين عبارت
دو توجيه براي جواب از اين اشکال
توجيه اول: توجيه محقق ثاني(ره) در جامع المقاصد
نقد و بررسي توجيه اول
دفاع از محقق ثاني(ره) با توجه به عبارت تذکره
نقد و بررسي اين دفاع
اشکال مشترک الورود هم به عبارت قواعد و هم به عبارت تذکره
تطبيق عبارت
اشکال مختص به عبارت قواعد
اشکال مختص به عبارت تذکره
توجيه دوم:
نقد و بررسي توجيه دوم
تطبيق عبارت
ثمرات بين معاني چهارگانه اصل
جريان اصل به معناي چهارم فقط در باب بيع
عدم جريان اصل به معناي اول در بيع و غير بيع
جريان اصل به معناي دوم و سوم در کل معاملات
تطبيق عبارت
بیع فضولی ، جلسه 15
رفع اشکال از شراء فضولي لنفسه
جواب کاشف الغطاء(ره) از اشکال چهارم
دو دليل بر اين نظريه
دليل اول
دليل دوم
اوامر ، جلسه 74
دوران امر بين نفسي و غيري، عيني و کفايي، تعييني و تخييري
نظر مرحوم آخوند(ره) در اين مسئله
نقد و بررسي کلام مرحوم آخوند(ره)
جواب محقق اصفهاني(ره) از اين اشکال
نقد و بررسي اين توجيه مرحوم اصفهاني(ره)
راههاي ديگر براي اثبات اين مسئله
دروس بیع - شرايط عوضين ، جلسه 3
ارزیابی دیدگاه شیخ انصاری توسط محقق اصفهانی
بررسی قسمت اول کلام مرحوم شیخ
بررسی قسمت دوم کلام شیخ انصاری
بررسی قسمت سوم کلام مرحوم شیخ
بررسی قسمت چهارم کلام مرحوم شیخ
حجيّت خبر واحد ، جلسه 111
بررسي ادامه اشکالات مرحوم امام خميني بر نظر مرحوم آخوند خراساني و بحث اخلاقي.
مهدويت در قرآن ، جلسه 63
در توضيح آیات شریفهی سورهی کهف راجع به ذو القرنین و اينکه او کداميک از شخصيتهاي تاريخ است مرحوم علّامه طباطبايي (رضوان الله تعالی علیه) در تفسیر شریف المیزان حدود پنج یا شش احتمال را مطرح و مورد بحث قرار دادند البته احتمالات بیش از آن است که در تفسیر المیزان آمده است. شاید در کتب تفسيري و تاريخي متجاوز از ده احتمال در مورد ذو القرنین مطرح شده است
حجيّت خبر واحد ، جلسه 30
نظر مرحوم شيخ انصاري در مورد مفهوم آيه شش سوره حجرات
بیع فضولی ، جلسه 22
مسأله اجازه و ردّ
ادله قول به کاشفيت
بيان اول براي دليل اول
جواب از اين دليل
بيان دوم دليل اول
جواب از اين دليل
کلامي از صاحب جواهر(ره) در تاييد اين دليل
نقد و بررسي کلام صاحب جواهر(ره)
دليل دوم بر کاشفيت
دليل سوم بر کاشفيت
بیع فضولی ، جلسه 2
آيا علم به رضايت باطني مالک، معامله را از فضولي بودن خارج ميکند يا نه؟
تقرير محل نزاع
نظريه شيخ(ره) در اين مساله
شش دليل يا شاهد شيخ(ره) بر اين مدعا
دليل اول: عموم «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ»
دليل دوم: آيه شريفه «إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ»
دليل سوم: «لا يحل مال امرء مسلم الا بطيب نفسه»