بيانات آيت الله فاضل لنکراني(دامت برکاته) در ديدار شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت 25ـ5ـ94

۲۵ مرداد ۱۳۹۴

۲۰:۰۵

۱,۷۰۶

خلاصه خبر :
فساد اقتصادی در دستگاه‌‌‌ها سبب کم رنگی فرهنگ دینی در جامعه است ... عقب ماندگی فرهنگی و دینی در جامعه از معضلاتی است که پیش رو داریم و انتظار رشد فرهنگی بیشتر در جامعه باید باشد ... حوزه علمیه قم نعمت بزرگی برای دفاع از شیعه بوده است و اگر قم نبود امروز شیعه دوازده امامی که کاملترین مذهب در دنیا است وجود نداشت
آخرین رویداد ها

بسم الله الرّحمن الرّحیم

ولادت با سعادت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و فرا رسيدن دهه کرامت را تبريک عرض مي‌کنم.

اولین نکته این است که واقعاً این خلأ در فرهنگ کشور ما بوده، و هنوز هم وجود دارد، ما متولّیان فرهنگی مهم و ریشه‌داری در این کشور داریم، حوزه‌های علمیه، مسئولین ارشاد، مسئولین مساجد، ائمه جماعات، انجمن‌هاي اسلامي که در دانشگاه‌ها و مجامع دانش‌آموزى هست، بخش فرهنگی شهرداری که این هم تحول خوبی است و باید آن‌ را به فال نیک گرفت که در این چند سال اخیر شهرداری چهره‌ی خودش را یک چهره‌ی قوی‌ و فرهنگی کرده است.

اینها نهادهایی است که در کشور متولی مسائل فرهنگی‌اند امّا متأسّفانه می‌بینیم در فرهنگ رشدی نداریم، واقعاً یکی از چیزهایی که برای انسان دغدغه‌آور است این است که با وجود این همه انگیزه که در مسئولین وجود دارد و برنامه‌هایی که هر مجموعه به سهم خود و با سلیقه‌ی خودش طراحی کرده، ولی این سؤال مطرح است که چرا ما رشد فرهنگی و دینی به آن مقداری که مورد انتظار هست نداریم؟

آیا عاملش این نبوده که این مجموعه‌های فرهنگی با هم ارتباط ندارند؟ قطعاً اين عدم ارتباط و هماهنگي در این مسئله دخالت دارد و تردیدی نیست که اگر بین حوزه‌های علمیه، بین مسئولین دولتی، شهرداریها، نهادها، همه‌ی اینها یک انسجام فرهنگی خوبی به وجود بیاید که یک نمونه‌اش همین شورایی است که الآن تشکیل شده، ما خیلی بهتر می‌توانیم جلو برویم و بسياري از مشکلات و معضلات را  به این وسیله حل کنیم.

از نظر مواد تبلیغی ادعای ما این است، ادعای مقرون با دلیل و برهان و تجربه که در همه‌ی زمینه‌ها حرف برای گفتن داریم، در زمینه‌های اخلاقی بیشترین حرف را مکتب شیعه دارد، برای حل مشکلات اخلاقی ما بیشترین و بهترین مطالب را داریم، از نظر مواد کمبود نداریم، از نظر انگیزه هم امروز نظام، نظامِ اسلامی است، مسئولین ما انگیزه‌شان و آنچه که به عنوان وظیفه برای خودشان می‌دانند این است که واقعاً اسلام را پیاده کنند، از این جهت هم باز ما مشکلی نداریم.

بنابراين مشکل اصلی همین عدم انسجام است، حالا باید تمام فکر را متمرکز کرد که از این انسجام ايجاد شده در جمع شما بهره‌ی کافی برده شود و این انسجام هم محدود به دهه‌ی کرامت نشود اين‌طور نباشد کارهایی که در اين ايام نسبت به مشاهد مشرفه و امامزادگان در داخل و خارج از ایران انجام شود، با اتمام دهه کرامت تمام خواهد شد. این مجموعه ارتباطاتش را بايد حفظ کند.

البته دهه کرامت زمان بسيار مناسبی است. ما سه قطب معنوی بزرگ در ایران داریم، مشهد، قم و شیراز، و باید از این فرصت استفاده شود کما اینکه استفاده هم می‌شود.

همین جا یادی کنم از مرحوم والدمان(رضوان الله تعالی علیه) که آن زمان برای حوزه علميه ثقیل بود که یک روز را به عنوان ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) معین کنند، می‌گفتند ما نسبت به آن دلیل قطعی نداریم و فقط مي‌توانيم حول و حوش آن را از جهت تاریخی بيان کنيم لذا مناسب است روز معيني را ذکر نکنیم!

مرحوم والد ما در پاسخ به سؤالی که از ایشان شد، فرمودند بالأخره این حضرت که حق بزرگی بر همه‌ی شیعه دارد یک روزی متولد شده و یک روزی هم از دنیا رفته، حالا ما باید این دو روز را در کشور احیا کرده و مردم را متوجه کنیم و آثارش را هم ببینیم.

بحمدالله اکنون مشاهده مي‌کنيم چقدر آثار بر آن مترتب می‌شود، ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها)، یک حرکت روحی و معنوی بسیار خوبی در بانوان کشور ایجاد می‌کند، از آنها که به سن تکلیف می‌رسند گرفته که جشنی مي‌گيرند تا سایر بانوان، بهرحال از این فرصت برای این قضایا استفاده می‌شود ولی باید این جمع مبارکی که الآن تشکیل شده و فکر نکنم از این بهتر هم بشود، چون از یک طرف مردمی است، یعنی واقعاً عنوان دولتی و تصدّی مسئولین دولتی را ندارد، یک جمع مردمی است و می‌خواهند با همکاري اقشار مردم حرکت کنند از طرف ديگر جامعیّت دارد، مراکزی که عهده‌دار کارهای فرهنگی هستند همه را به یک نحوی در این مجموعه مشاهده می‌کنیم.

تقاضا دارم فکر اساسی بنماييد که از این جمع چه استفاده‌ی بهتر و قوی‌تری بشود. ما از جهت مواد و انگیزه کمبود نداریم، امکانات هم تا حدّی که بخواهیم موفق شویم داریم اما الآن نتیجه‌ی بیرونی را مشاهده نمی‌کنیم، نمی‌خواهیم بگوئیم ما مأیوسیم یا بگوئیم وضع بحرانی است، چون در کل انسان وقتی از کشور بیرون برود تأثیر انقلاب و نهادهای انقلاب را در مردم و جوانان ما مي‌يابد که خیلی خوب بوده و با بیرون از کشور قابل مقایسه نیست ولو کشورهایی باشند که نام آنها اسلامی است ولی وضع‌شان مطلوب نیست، ما باید مسائل فرهنگی را خیلی اهمیّت بدهیم، یک برنامه‌ی مداوم داشته باشیم.

ما وقتی تاریخ قم را ملاحظه می‌کنیم، اینطور نیست که در این صد سال اخیر حوزه‌ی علمیه در آن تشکیل شده باشد، از بدو ورود اشعریون به قم حوزه ی علمیه شکل گرفته منتهی در این صد ساله‌ی اخیر یک انسجام زیاد و شکوه دیگری پیدا کرده و الا از بدو ورود اشعریون اینها فقه احکام و اخلاق را ترویج می‌کردند، چقدر اینها با مدعيان مهدویّت مخالفت کردند.

گاهي فکر می‌کنیم این ادعای مهدویت در همین سال‌های اخیر پیش آمده است و حال آنکه در همان زمان‌ها هم بوده، از زمانی که واقفیه تشکیل شده ادعای مهدویت هم در تاریخ ما بوده، آنها می‌گفتند امام کاظم(علیه السلام) از دنیا نرفت، بلکه غایب شده و همان حجّتی است که خدای تبارک و تعالی ظهورش را وعده داده است.


بيانات آيت الله فاضل لنکراني(دامت برکاته) در ديدار شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت 25ـ5ـ94

آن زمان که اشعري‌ها به قم آمدند، تعداد فرزندان سعد بن عامر اشعری کم بوده ولی با همان جمع کم چه جمع گسترده‌ای را پایه‌ریزی کردند و چه دفاعی از تشیع راستین کردند که به نظر من اگر قم نبود امروز شیعه‌ی کامل دوازده امامی در ایران معلوم نبود به این اکثریتی که الآن هست و با این وضعیت باشد، و لذا حقّ بزرگی دارند.

می‌شود کار کرد ولی باید یک انسجام قوی‌تر به وجود بیاید، فکر کنید وضع اخلاقی، فرهنگی و دینی امروز در جامعه چگونه است؟ به بازار که نگاه می‌کنیم وضع بازارمان خوب نیست، در مسائل اقتصادی مي‌ببینید که چه مقدار فساد اقتصادی وجود دارد، وقتی در جامعه می‌بینند یک مسئول اختلاس می‌کند آن فرد عادی هم می‌گوید اگر او این کار را کرد من هم می‌توانم این کار را بکنم، ولی قطع نظر از اين موضوع، وضع معاملات هم یک وضع قابل قبول دینی نیست.

در مسائل قضائی وقتي پرونده‌هاي قضايي را انسان می‌بیند عمده اختلاف‌ها و نزاع‌ها و مشاجرات، چه خانوادگی و چه غیر خانوادگی نمايان‌گر این است که از دین فاصله گرفته‌اند و الا اگر کسی با دین ارتباط داشته باشد حاضر نیست یک ریال حق دیگری را ضایع کند! به راحتی دو شاهد دروغين از کنار خیابان می‌آورد، می‌گوید این پول را بگیر و در این قضیه شهادت بده.

واقعاً اگر ما امروز شبانه‌روز کار فرهنگی کنیم باز کم است، شما بهتر از من خبر دارید، داعشی که الآن به وجود آمده، این نسخه‌ی جدیدی از طالبان است، طالبان هم نسخه‌ی جدیدی از وهابیت است، وهابیت در کجا به وجود آمد؟ نشستند طراحی کردند تا احکام اسلام را وارونه جلوه دهند.

ديدند مسئله‌ی جهاد را که این همه در اسلام ارزش دارد نمي‌توانند حذف کنند همانطور که یک وقتی قرآنی را در کویت چاپ کردند و آیات جهاد را در آن حذف کرده بودند، مردم به آن خندیدند، دیدند نمی‌توانند این کار را بکنند، گفتند آیات جهاد باشد ولی از همین آيات عليه اسلام استفاده کنیم و به همین وسیله مسلمان کشی به وجود بیاوریم و به وجود هم آوردند! من عرضم این است که آيا اینها بدون فکر درست شده؟ داعش می‌آید موصل را می‌گیرد همان روزهای اول در مدارس موصل برای بچه‌ها کتاب به زبان عربی منتشر مي‌کند این کتاب‌ها کجا نوشته شده؟

به این معناست که دشمن دائماً با تیم‌های قوی کار می‌کند. تقاضا می‌کنم این جمع مبارکی که امروز تشکیل شده در هر بخشی، یک اتاق فکر داشته باشد به عنوان پشتیبان، به عنوان اینکه راهکار بدهند و فکر کنند، و بعد فردي به نمایندگی از آن‌ها در جمع شما شرکت کند، ما نیاز داریم به اینکه راههای فرهنگی جدیدی به وجود بیاوریم، برخي راهکارها البته خیلی خوب است، نظير مسئله‌ی چاپ کتاب، بروشور، پلاکارد و بنرها که به سهم خودم از شهرداری و بخشهای دیگر تشکر مي‌کنم.

اینها کارهایی است که باید بشود، ما هیچ وقت نباید کتاب را کنار بگذاریم و بگوئیم حالا که کامپیوتر آمده کتاب نه! بالأخره در مترو، جاهای شلوغ، در این جاها می شود کتابهایی را رایگان در اختیار افراد قرار داد تا مطالعه کنند ولی واقع مطلب این است که امروز این مقدار کارآمد نیست، ما امروز از فضای مجازی درست استفاده نمی‌کنیم، این همه اهل باطل و فسق و فجور در فضاهای مجازی حضور دارند و از آن در مسیر باطل خود استفاده می‌کنند ولی ما مسلمان‌ها و شيعيان خیلی از این ظرفیت استفاده نمی‌کنیم باید از این فضای مجازی استفاده‌ی خیلی قوی‌تر بشود.

تشکیل این جمع برای ما نقطه‌ی امید است که می‌خواهد یک کار فرهنگی و یک جهش فرهنگی در کشور ایجاد شود، اما این را محدود به دهه‌ی کرامت نکنید. ما امروز در عرصه فرهنگي در میدان کارزار بسیار سختی با دشمن قرار داريم. شايد بتوان گفت در تاريخ اسلام هيچ زماني مشکل‌تر از زمان ما نبوده. بايد از اين ذوات مقدسه براي موفقيت خود استمداد بجوييم.

مشاهد شريفه ائمه معصومین(ع) یک پتانسیل بسيار قوی در کار فرهنگي است. از این بقاع متبرکه و حرم‌ها و امامزادگان، خیلی می‌شود استفاده کرد. باید در هر امامزاده‌ای یک برنامه مستمری وجود داشته باشد.

حتی حضور در بیمارستان‌ها، چقدر می‌توانیم از ظرفیت بیمارستان‌ها برای مسائل دینی استفاده کنیم الحمدلله در قم و تهران شکل گرفته استفاده از معنويات براي درمان بيماران کاري است که حتي کشیش‌های مسيحي انجام مي‌دهند و به بیمارستان‌ها می‌روند و حتی بر بالين بعضی مسلمین که مبتلای به سرطان هستند رفته و کار خودشان را انجام می‌دهند. کار فرهنگي بايد مستمر باشد. چون انسان دائماً نیاز دارد، چرا ما باید هر روز نماز بخوانیم؟ چون روح انسان اقتضای این را دارد که دائماً متصل به یک ذات لا یزال باشد.

ما به سهم خود حاضریم در خدمت شما باشیم. بخش فرهنگی ما بحمدالله فعال است، جزوه‌هایی در باب حجاب، در تیراژ دویست هزار در تهران چاپ و منتشر کردیم و آثارش خوبش را هم دیدیم یک وقتی جناب آقای جنتی وزیر ارشاد تشریف آورده بودند، به ایشان گفتم بیائید بودجه بگذاريد و یک سری کارهای این چنینی را در سطح گسترده با تيراژ پنج شش میلیون، نه با تیراژ ده هزار و پنجاه هزار در بين جوانان توزيع کنيد.

إن شاء الله خدای تبارک و تعالی همه‌ی ما را در درجه‌ی اول موفق به نیّت خالص کند بدون هيچ حبّ و بغض شخصی، جناحی و سیاسی، فقط نيت ما خدمت به خودش باشد تا مصداق «إن تنصروا الله ينصرکم» شويم.

کاری نداشته باشیم که مورد تشويق يا ترفيع مقام و امتياز قرار مي‌گيريم يا نه. اینها را کنار بگذاریم، کار فرهنگی یکی از چیزهایی که لازم دارد نيت خالص است.

مرحوم والد ما(رضوان الله علیه)، گاهی اوقات در بعضی از کارها که موفق نمی‌شدیم به من می‌فرمودند دقت کنیم مثل اینکه خیلی برای خدا نمی‌خواستیم این کار را انجام بدهیم، کار اگر برای خدا باشد امکان ندارد زمین بماند و به نتیجه نرسد، قصد خودمان را خالص کنیم، الحمدلله همت و اراده‌ی کافی هم داریم، إن شاء الله با عنایات خاص ائمه معصومین(ع) خصوصاً حضرت امام رضا(سلام الله علیه) و حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) بتوانیم بر مشکلات فرهنگی فائق بیائیم و دین خودمان را به اسلام و انقلاب ادا کنیم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

تصاويري از اين ديدار
برچسب ها :