بيانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در ديدار مدير کل اداره محيط زيست استان قم ـ95/2/13

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

۲۰:۱۷

۱,۳۹۸

خلاصه خبر :
راجع به محیط زیست، همینطور که فرمودید قم به حسب اقتضاءات و پتانسیل‌هایی که دارد، باید مسائل محیط زیستی‌اش بسیار مورد توجه قرار بگیرد ... باید مردم را از اینکه قم چه ظرفیت‌های زيست محيطي دارد آگاه کرد ... مسئله‌ی محیط زیست در قم با یک موانع، کمبودها و مشکلاتی مواجه است
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمتاً شهادت حضرت کاظم(علیه السلام) را تسلیت عرض می‌کنم، همچنين بعثت پیامبر اکرم(صلي الله عليه وآله) را که بزرگترین حادثه تاریخ بشر است تبریک عرض می‌کنم.

راجع به محیط زیست، همینطور که فرمودید قم به حسب اقتضاءات و پتانسیل‌هایی که دارد، باید مسائل محیط زیستی‌اش بسیار مورد توجه قرار بگیرد. چرا مردم قم از ظرفيت‌هاي بالا و مفيد این تالاب‌هایی که نام می‌برید، مثل حوض سلطان اطلاع ندارند.

مناسب است اطلاع‌رسانی خوبی راجع به وضع موجود محیط زیست و پتانسیل‌های تالاب‌هاي متعدد اطراف قم انجام دهيد مخصوصاً در مورد مسئله‌ی تغییرات دمایی که در قم و اطراف قم وجود دارد اطلاعات بیشتری به مردم داده شود.

در ديدار با آقای شهردار پيشنهاد کردم براي مردم برنامه آموزش عمومی در رابطه با درختکاری و گل‌کاری در منازل يا کنار منازلشان، ايجاد کنند که آن هم تا اندازه‌اي مربوط به محیط زیست می‌شود، ولی مجری آن، شهرداری است ولی محیط زیست همه‌ی اینها را شامل می‌شود. باید مردم را از اینکه قم چه ظرفیت‌های زيست محيطي دارد آگاه کرد.

از این خبر ناگواری که دادید بسيار متأثر شدم که چرا باید صنایعی را که در استان‌های دیگر کشور اجازه نمی‌دهند احداث شود به قم بیاورند تا این آثار بد را براي قم داشته باشد. من حتماً این را به سهم خودم دنبال می‌کنم.

نکته مهمی که می‌خواهم عرض کنم این است که انتظار دارم مجموعه‌ی محیط زیست در استان قم به جهت ارتباط با علماء حوزه علميه موضوع محيط زيست را از منظر دين دنبال نمايد تا بتوانيد مردم خود و نيز مردم دنيا را با مباني ديني و فقهي محيط زيست آشنا کنيد.

محيط زيست قم

ما می‌توانیم یک بخشی را به نام فقه محیط زیست تشکیل دهیم و فی الجملة اين کار در مرکز فقهی تشکیل شده و مقالاتی هم در این زمینه تأليف گرديده است؛ مثلاً آب چه احکامی دارد، آب یکی از ابعاد کار شما در محیط زیست است. درخت، زمین، خاک هم همين‌طور، هر کدام یک فقه خیلی مشخص، زنده و پرمطلبی دارد. همایش‌های خوبی هم که انجام شده جای تقدیر دارد.

اما کار اساسی این است که دیدگاه اسلام راجع به محیط زیست کاملاً از درون فقه و منابع دینی استخراج شود و این را به عنوان یک الگو، در اختیار استان‌های دیگر و در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم و بگوئیم نظر اسلام راجع به محیط زیست این است.

در مورد آب دستورات فراوانی داریم که اگر مردم رعایت کنند، آمار مصرف آن خیلی تفاوت می‌کند و آثار اقتصادی فراوانی هم دارد، ما آمادگی داریم که مرکز فقهی در این رابطه با شما همکاری کند.

من می‌دانم مسئله‌ی محیط زیست در قم با یک موانع، کمبودها و مشکلاتی مواجه است این برای من روشن است، اینکه علل و اسبابش چیست در جای خودش، ولی می‌دانم که قم به راحتی نمی‌تواند نتيجه ایده‌آل خود از محیط زیست را به دست بیاورد و به آن نتيجه‌اي که در برنامه‌ی شماست برسد، اما در عین حال با همه‌ی مشکلات و کمبودها شکرگزار توفیقات خود باشيد.

إن شاء ‌الله به دست شما این محیط زیستی که در فکر انسان و در سلامت جسم و روح و امنیت او اثر فراوان دارد بهبود يابد، در حاليکه گاهی اوقات بعضی‌ها که فکر محدود دارند می‌گویند محیط زیست تدبیری است صرفاً براي بهتر بودن محيط زندگي انسان، اما به نظر بنده محيط زيست در خودِ تفکر، سلامت، امنیت و حتی در اقتصاد مردم اثر دارد.

امیدوارم خدا کمک‌تان کند و بتوانید قدم‌های بزرگی را بردارید.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


برچسب ها :

محيط زيست ظرفيت هاي زيست محيطي قم حوض سلطان محيط زيست قم