مقداری راجع به فاطمیه عرض کنم. نکات مهمتری هم هست که إنشاءالله در
فاطمیه دوم عرض خواهیم کرد.
اولین نکته این است که بحمدالله حوزه چند سالی است که نسبت به فاطمیه خیلی
تأکید دارد. البته در حوزه علمیه قم، بزرگان از قدیم الایام مجلس عزا
داشتند. اینطور نبوده که همین چند ساله اخیر، این مجالس تأسیس شده است. در
بیت خود ما، در همین فاطمیه اول، عصرها مرحوم جدّ ما(ره) پنج روز روضه
برگزار میکردند، مرحوم آقای بروجردی(ره)، مرحوم آقای گلپایگانی(ره)، مرحوم
امام(ره) و مرحوم علامه طباطبایی(قده) همه شرکت میکردند. بیش از شصت
هفتاد سال است که این روضه برقرار است. بعضی از بزرگان، فاطمیه اول را
اهتمام داشتند، و بعضی فاطمیه دوم را و بعضی سه فاطمیه را اهتمام داشتند.
میخواهم عرض کنم که مسأله ایام فاطمیه یک چیز جدیدی نیست. بگوییم بعد از
انقلاب درست شده است یا در همین هفت هشت ساله درست شده است. اما در زمان
ما، توجه به این مسأله، از پنجاه سال پیش خیلی ضروریتر است. یک حرکتی در
همین کشور ما آغاز شد، متأسفانه در هفت هشت سال پیش، یک مجله را بعضی از
این مدارس که در کشور هست منتشر کردند، در آن مجله این عنوان آمده بود؛
«فاطمه زهرا از ولادت تا افسانهی شهادت». این خیلی پیام داشت، یعنی یک
حرکت بسیار حساب شدهای را آغاز کرده بودند، برای اینکه بگویند آنچه که
شیعه در مورد شهادت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) میگوید، اینها افسانه است و
باطل است.
در حالی که خیلی از قضایا و مصائبی که برای حضرت زهرا(س) پیش آمده،
هم اصل مصیبت و هم شدت مصیبت، در کتب خود اهل سنت آمده است. راجع به قضیه
فدک و آن برخوردی که خلیفه اول با حضرت زهرا(س) کرد، این قابل انکار نیست.
شیعه نقل کرده، اهل سنت هم نقل کرده است. حالا ما کاری به بحث فقهیای که
ابوبکر کرد نداریم، که چقدر غیر فقیهانه و غیر عالمانه استدلال کرد که
امیرالمؤمنین(ع) به او فرمود اگر کسی یک مالی داشته باشد و بر آن مال ید
دارد، آیا تو از آن کسی که ید دارد مطالبه دلیل میکنی یا از آن کسی که
علیه او ادعا میکند؟!! تمام عقلای عالم میگویند اگر کسی در یک خانهای
نشسته، ید دارد، نمیشود برویم به او بگوییم تو از کجا میگویی این خانه
مال توست؟ بله، اگر کسی ادعایی بر خلاف آن داشت، او باید بر ادعایش دلیل
بیاورد.
حضرت امیر(ع) به ابوبکر فرمود تو از فاطمه زهرا(س) که سه سال در زمان
پیامبر(ص) بر فدک ید داشته، مأمورین و افرادی داشته که آنجا زراعت
میکردند، کار میکردند، حتی نکته مهم این است که محصول فدک وقتی بدست
میآمد اینطور نبوده که حضرت زهرا(س) خدمت پیامبر(ص) بیاورد و بگوید این در
اختیار شماست، و شما نظر دهید، بلکه خودش تصرف میکرد، اکثر آن را هم به
فقرا میداد.
پس بر آن ید داشته است. برای چه تو به عنوان خلیفه اول به حضرت زهرا(س)
میگویی که برو دلیل بیاور؟ تو باید دلیل و شاهد بیاوری بر اینکه این فدک
مال توست.
آوردهاند که «أم ایمن» -که ام ایمن از کسانی است که خود اهل سنت تصریح
کردهاند که پیغمبر(ص) فرمود هرکس میخواهد یکی از اهل بهشت، یک زنی از
زنان اهل بهشت را به او معرفی کنم، ام ایمن است، یعنی دروغ نمیگوید- آمد
شهادت داد که فدک از حضرت زهرا(س) است، اما فایده نداشت. اگر هزاران نفر هم
شهادت میدادند باز قبول نمیکردند.
این مصیبت که مسلّم است بر حضرت وارد شده است. نه اینکه حالا یک
مالی از اهل بیت گرفته شود. بلکه خُرد کردن شخصیت حضرت زهرا(س) و اهانت کردن
به ایشان، از هزار پشت درب ماندن و آتش زدن درب، بالاتر است.
امام(رض) فرمودند که من بر شهادت مرحوم بهشتی(ره) خیلی تأسف نمیخورم، آنچه
که بر آن تأسف میخورم، بر مظلومیتش است. اینکه حضرت زهرا(س) مجبور شود
بیاید مسجد خطبه بخواند و بخواهد حقش را بگیرد، خطبه حضرت زهرا(س) را همه
مورخین نوشتهاند، آن که اختصاص به شیعه ندارد، آیا این مهمتر است یا اینکه
پشت درب خانه ماندن حضرت؟؟ به نظر من این خیلی مهمتر است که دختر
پیامبر(ع) را با آن همه سفارشها و مقاماتی که پیامبر(ص) برای حضرت و تعابیر
بسیار عجیبی که برای حضرت زهرا(س) فرموده بود، بعد از سه روز از فوت
پیامبر(ص) این قضایا اتفاق بیفتد.
نکته مهمّ این است که نگذاشتند یک ماه، دو ماه، سه یا چهار ماه بگذرد، بلکه
بعد از سه روز انگار آن موقع در اسلام هیچ کاری نبود جز اینکه بروند فدک
را از اینها بگیرند.
آن وقت آنچه در آن مجله نوشته شده بود؛ وقتی این جمله را والد راحل ما(رض)
دیدند، بقدری متأثر شدند که فرمودند من پشت این جمله، نقشههای فراوانی را
میبینم. امروز راجع به حضرت زهرا(س) میگویند افسانهی شهادت، فردا راجع
به امیرالمؤمنین(ع) میگویند افسانه شهادت، و راجع به سیدالشهدا(ع)
میگویند افسانه عاشورا. و اتفاقا همین را هم گفتند. من أصلا یاد ندارم که
ایشان یک وقت صحبتی کرده باشد، پیامی داده باشد و به من بدهند و بگویند به
روزنامه بده منتشر کنند؛ یا به تلویزیون بگو بخوانند. اما زمانی که این
نوشته منتشر شد، هر سال که نزدیک ایام فاطمیه میشد، والد ما(ره) یک
اعلامیه بسیار محکمی را صادر میکردند، و به من میفرمودند به آقای مسؤل
صدا و سیمای تهران زنگ بزن بگو حتما باید این اطلاعیه خوانده شود، به همه
ائمه جمعه این اطلاعیه را بفرستید. یعنی ایشان در این مسئله أصلا
قرار نداشت و میفرمود من دارم پشت صحنه را میبینم که چه چیزهایی را دارند
طراحی میکنند.
در عین اینکه خود ایشان هم به تبع استادشان مرحوم بروجردی(ره) و امام(رض)
از منادیان وحدت بودند، امّا میفرمود اینها را ما نباید مخلوط کنیم، ما
حقایق را و آنچه که مربوط به اساس اعتقادات ماست میگوییم. ما از یک اهانت
بسیار ضعیف اهل سنت نادان نمیتوانیم بگذریم. مگر میشود انسان بگذرد که
حضرت زهرا(س) برای إحقاق حقّش مجبور شود خطبه بخواند، به حضرت زهرا(س)
بگویند حرف تو را قبول نمیکنیم برو شاهد بیاور. واقعا چقدر برای کسی مثل
این شخص و این شخصیت سخت است؟ تأمل در آن خیلی سخت است. واقعا اگر تا قیامت
شیعه برای همین جهت عزاداری کند جا دارد.
شما ببینید؛ انقلاب ما را، یک اهانت به امام(ره) ایجاد کرد. در روزنامه به
امام توهین کردند، انقلاب این چنینی شد، باید هم میشد. آیا برای این مصیبت
که حق أمیرالمؤمنین(ع) را غصب کردند و به حضرت اهانت کردند و جوّ را طوری
کردند که حضرت زهرا(س) به هر کسی میگفت تو که روز غدیر بودی، اما حاضر
نبودند شهادت دهند. چقدر سخت بود!!! واقعا من گاهی مواقع که تصور میکنم،
با تصوّر این قضایا، دیگر نیازی به مصیبت های دیگر نیست. أصلا این خودش برای
انسان تأسف آور است.
لذا خیلی باید ایام فاطمیه را اهمیت بدهید. بسیار اهمیت بدهید. در مجالس
روضه شرکت کنید، مردم را ترغیب کنید بر اینکه هر کس در خانه خودش پرچم عزا
داشته باشد و باید فاطمیه را مثل عاشورا إحیا کنیم. من به شما عرض کنم وقتی
این قضایا اتفاق افتاد، خود ما خبردار شدیم که عالِم آنها گفته بودند که
ما دنبال چه بودیم و چه شد!! پشیمان شده بودند از آن کاری که کرده بودند و
باید هم پشیمان شوند.
إنشاءالله که همه ما مورد عنایت آن بی بی(سلاماللهعلیها) قرار بگیریم.
اهمیت بزرگداشت فاطمیه و مصائب حضرت زهرا
۱۵ بهمن ۱۳۹۴ و ۱۲:۳۸
مقداری راجع به فاطمیه عرض کنم. نکات مهمتری هم هست که إنشاءالله در فاطمیه دوم عرض خواهیم کرد. اولین نکته این است که بحمدالله حوزه چند سالی است که نسبت به فاطمیه خیلی تأکید دارد. البته در حوزه علمیه قم، بزرگان از قدیم الایام مجلس عزا داشتند. اینطور نبوده که همین چند ساله اخیر، این مجالس تأسیس شده است. در بیت خود ما، در همین فاطمیه اول، عصرها مرحوم جدّ ما(ره) پنج روز روضه برگزار میکردند، مرحوم آقای بروجردی(ره)، مرحوم آقای گلپایگانی(ره)، مرحوم امام(ره) و مرحوم علامه طباطبایی(قده) همه شرکت میکردند. بیش از شصت هفتاد سال است که این روضه برقرار است. بعضی از بزرگان، فاطمیه اول را اهتمام داشتند، و بعضی فاطمیه دوم را و بعضی سه فاطمیه را اهتمام داشتند. میخواهم عرض کنم که مسأله ایام فاطمیه یک چیز جدیدی نیست. بگوییم بعد از انقلاب درست شده است یا در همین هفت هشت ساله درست شده است. اما در زمان ما، توجه به این مسأله، از پنجاه سال پیش خیلی ضروریتر است. یک حرکتی در همین کشور ما آغاز شد، متأسفانه در هفت هشت سال پیش، یک مجله را بعضی از این مدارس که در کشور هست منتشر کردند، در آن مجله این عنوان آمده بود؛ «فاطمه زهرا از ولادت تا افسانهی شهادت». این خیلی پیام داشت، یعنی یک حرکت بسیار حساب شدهای را آغاز کرده بودند، برای اینکه بگویند آنچه که شیعه در مورد شهادت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) میگوید، اینها افسانه است و باطل است.
در حالی که خیلی از قضایا و مصائبی که برای حضرت زهرا(س) پیش آمده، هم اصل مصیبت و هم شدت مصیبت، در کتب خود اهل سنت آمده است. راجع به قضیه فدک و آن برخوردی که خلیفه اول با حضرت زهرا(س) کرد، این قابل انکار نیست. شیعه نقل کرده، اهل سنت هم نقل کرده است. حالا ما کاری به بحث فقهیای که ابوبکر کرد نداریم، که چقدر غیر فقیهانه و غیر عالمانه استدلال کرد که امیرالمؤمنین(ع) به او فرمود اگر کسی یک مالی داشته باشد و بر آن مال ید دارد، آیا تو از آن کسی که ید دارد مطالبه دلیل میکنی یا از آن کسی که علیه او ادعا میکند؟!! تمام عقلای عالم میگویند اگر کسی در یک خانهای نشسته، ید دارد، نمیشود برویم به او بگوییم تو از کجا میگویی این خانه مال توست؟ بله، اگر کسی ادعایی بر خلاف آن داشت، او باید بر ادعایش دلیل بیاورد. حضرت امیر(ع) به ابوبکر فرمود تو از فاطمه زهرا(س) که سه سال در زمان پیامبر(ص) بر فدک ید داشته، مأمورین و افرادی داشته که آنجا زراعت میکردند، کار میکردند، حتی نکته مهم این است که محصول فدک وقتی بدست میآمد اینطور نبوده که حضرت زهرا(س) خدمت پیامبر(ص) بیاورد و بگوید این در اختیار شماست، و شما نظر دهید، بلکه خودش تصرف میکرد، اکثر آن را هم به فقرا میداد. پس بر آن ید داشته است. برای چه تو به عنوان خلیفه اول به حضرت زهرا(س) میگویی که برو دلیل بیاور؟ تو باید دلیل و شاهد بیاوری بر اینکه این فدک مال توست. آوردهاند که «أم ایمن» -که ام ایمن از کسانی است که خود اهل سنت تصریح کردهاند که پیغمبر(ص) فرمود هرکس میخواهد یکی از اهل بهشت، یک زنی از زنان اهل بهشت را به او معرفی کنم، ام ایمن است، یعنی دروغ نمیگوید- آمد شهادت داد که فدک از حضرت زهرا(س) است، اما فایده نداشت. اگر هزاران نفر هم شهادت میدادند باز قبول نمیکردند. این مصیبت که مسلّم است بر حضرت وارد شده است.
نه اینکه حالا یک مالی از اهل بیت گرفته شود. بلکه خُرد کردن شخصیت حضرت زهرا(س) و اهانت کردن به ایشان، از هزار پشت درب ماندن و آتش زدن درب، بالاتر است. امام(رض) فرمودند که من بر شهادت مرحوم بهشتی(ره) خیلی تأسف نمیخورم، آنچه که بر آن تأسف میخورم، بر مظلومیتش است. اینکه حضرت زهرا(س) مجبور شود بیاید مسجد خطبه بخواند و بخواهد حقش را بگیرد، خطبه حضرت زهرا(س) را همه مورخین نوشتهاند، آن که اختصاص به شیعه ندارد، آیا این مهمتر است یا اینکه پشت درب خانه ماندن حضرت؟؟ به نظر من این خیلی مهمتر است که دختر پیامبر(ع) را با آن همه سفارشها و مقاماتی که پیامبر(ص) برای حضرت و تعابیر بسیار عجیبی که برای حضرت زهرا(س) فرموده بود، بعد از سه روز از فوت پیامبر(ص) این قضایا اتفاق بیفتد. نکته مهمّ این است که نگذاشتند یک ماه، دو ماه، سه یا چهار ماه بگذرد، بلکه بعد از سه روز انگار آن موقع در اسلام هیچ کاری نبود جز اینکه بروند فدک را از اینها بگیرند. آن وقت آنچه در آن مجله نوشته شده بود؛ وقتی این جمله را والد راحل ما(رض) دیدند، بقدری متأثر شدند که فرمودند من پشت این جمله، نقشههای فراوانی را میبینم. امروز راجع به حضرت زهرا(س) میگویند افسانهی شهادت، فردا راجع به امیرالمؤمنین(ع) میگویند افسانه شهادت، و راجع به سیدالشهدا(ع) میگویند افسانه عاشورا. و اتفاقا همین را هم گفتند. من أصلا یاد ندارم که ایشان یک وقت صحبتی کرده باشد، پیامی داده باشد و به من بدهند و بگویند به روزنامه بده منتشر کنند؛ یا به تلویزیون بگو بخوانند. اما زمانی که این نوشته منتشر شد، هر سال که نزدیک ایام فاطمیه میشد، والد ما(ره) یک اعلامیه بسیار محکمی را صادر میکردند، و به من میفرمودند به آقای مسؤل صدا و سیمای تهران زنگ بزن بگو حتما باید این اطلاعیه خوانده شود، به همه ائمه جمعه این اطلاعیه را بفرستید.
یعنی ایشان در این مسئله أصلا قرار نداشت و میفرمود من دارم پشت صحنه را میبینم که چه چیزهایی را دارند طراحی میکنند. در عین اینکه خود ایشان هم به تبع استادشان مرحوم بروجردی(ره) و امام(رض) از منادیان وحدت بودند، امّا میفرمود اینها را ما نباید مخلوط کنیم، ما حقایق را و آنچه که مربوط به اساس اعتقادات ماست میگوییم. ما از یک اهانت بسیار ضعیف اهل سنت نادان نمیتوانیم بگذریم. مگر میشود انسان بگذرد که حضرت زهرا(س) برای إحقاق حقّش مجبور شود خطبه بخواند، به حضرت زهرا(س) بگویند حرف تو را قبول نمیکنیم برو شاهد بیاور. واقعا چقدر برای کسی مثل این شخص و این شخصیت سخت است؟ تأمل در آن خیلی سخت است. واقعا اگر تا قیامت شیعه برای همین جهت عزاداری کند جا دارد. شما ببینید؛ انقلاب ما را، یک اهانت به امام(ره) ایجاد کرد. در روزنامه به امام توهین کردند، انقلاب این چنینی شد، باید هم میشد. آیا برای این مصیبت که حق أمیرالمؤمنین(ع) را غصب کردند و به حضرت اهانت کردند و جوّ را طوری کردند که حضرت زهرا(س) به هر کسی میگفت تو که روز غدیر بودی، اما حاضر نبودند شهادت دهند. چقدر سخت بود!!! واقعا من گاهی مواقع که تصور میکنم، با تصوّر این قضایا، دیگر نیازی به مصیبت های دیگر نیست. أصلا این خودش برای انسان تأسف آور است. لذا خیلی باید ایام فاطمیه را اهمیت بدهید. بسیار اهمیت بدهید. در مجالس روضه شرکت کنید، مردم را ترغیب کنید بر اینکه هر کس در خانه خودش پرچم عزا داشته باشد و باید فاطمیه را مثل عاشورا إحیا کنیم. من به شما عرض کنم وقتی این قضایا اتفاق افتاد، خود ما خبردار شدیم که عالِم آنها گفته بودند که ما دنبال چه بودیم و چه شد!! پشیمان شده بودند از آن کاری که کرده بودند و باید هم پشیمان شوند. إنشاءالله که همه ما مورد عنایت آن بی بی(سلاماللهعلیها) قرار بگیریم.
کلمات کلیدی :
۲,۰۸۷ بازدید