اجزاء ، جلسه 3

lessonsSpliter

بحث در مقام دوم: آیا دلیلی که مامور به اضطراری را درست کرده اطلاق دارد یا نه؟

بحث تفسير موضوعي پيرامون آيات معاد ، جلسه 51

lessonsSpliter

بحث در مباحث مربوط به عالم برزخ است؛‌ مطالبي را قبلاً عرض كرديم و بيان شد كه وقتي انسان از اين دنيا رحلت مي‌كند روحش در عالم ديگري و در قالب مثالي، قالبي شبيه همين بدن دنيوي قرار مي‌گيرد و حيات دارد، درك دارد، ديدن، شنيدن و خوردن دارد منتهي به نحو خاصّ خودش.

مهدويت در قرآن ، جلسه 4

lessonsSpliter

در اين آيه شريفه بعد از اين که وعده‌ي خداوند را توضيح داديم و خصوصياتش را بيان کرديم، به اين کلمه رسيديم «ليستخلفنّهم في الأرض» خداوند مي‌فرمايد کساني که ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند که عرض کرديم

تنبیهات استصحاب: اصالة تأخّر الحادث ، جلسه 69

lessonsSpliter

خلاصه مباحث گذشته
بررسی کلام مرحوم شیخ در مکاسب (خیار غبن)
رد اقوال توسط مرحوم شیخ
رد تخصیص اکثر
استدراک در کلام مرحوم شیخ
نقطه توجه مرحوم نائینی در عبارت مرحوم شیخ
مناط در صورت اول
مناط در صورت دوم
کلام مرحوم خویی
خلاصه کلام مرحوم شیخ
ادامه کلام مرحوم شیخ
برداشت استاد از کلام مرحوم شیخ و رد برداشت مرحوم نائینی
اشکال دیگر استاد به برداشت مرحوم نائینی از کلام مرحوم شیخ
کلام مرحوم خویی در تایید اشکال استاد به مرحوم نائینی

کتاب البیع بر اساس تحریر الوسیله 4 ، جلسه 52

lessonsSpliter

خلاصه بحث گذشته/راه پنجم اين بود كه در بحث ديروز عرض كرديم كه اين پولي كه در دست افراد هست مال نيست بلكه سندي براي مال است و آنچه كه مضمون واقع مي‌شود آن پشتوانه‌ي اين پول است،

کتاب الحج ، جلسه 90

lessonsSpliter

خلاصه بحث گذشته
چهارمین طائفه از روایات بر وجوب فوریّت در حجّ
روایت اول: صحیحه معاویه بن عمّار
روایت دوم: روایت سلمه ابی حفص
سایر روایات طائفه چهارم
ارزیابی دیدگاه والد معظَّم(قدس سره) درباره این روایات
دیدگاه سید یزدی(قدس سره) در مسئله
جمع‌بندی بحث

مهدويت در قرآن ، جلسه 12

lessonsSpliter

موضوع: ادامه بررسی آیه 41 حج- بیان یک نکته مهم در آیه-بررسی نظریه علامه طباطبایی(قدس سره) در آیه و تبیین مناقشات بر آن از منظر مختار- بیان چند نکته در آیه

دروس بیع ، جلسه 15

lessonsSpliter

مباني قائلين به پرداخت اعلي القيم در ضمان

بحث تفسیر موضوعی پیرامون آیات معاد ، جلسه 59

lessonsSpliter

در بحث گذشته شواهدي را ذكر كرديم بر اينكه مراد از معيشه‌ي ضنك همان عذاب قبر است و مراد در اين عالم دنيا نيست. باز يكي از روايات ديگري كه وارد شده اين روايتي است كه در جلد 53 بحار الانوار باب الرجعة باب 29 صفحه 39 از تفسير علي بن ابراهيم قمي نقل مي‌كند؛ معاوية بن عمار مي‌گويد به امام صادق(ع) عرض كردم «قول الله فإن له معيشةً ضنك» چيست؟

(صفحه 446 از 721)