درس : بيع ومعاطات (جلسه 77)
در تاریخ ۰۸ آذر ۱۳۹۶ & ساعت ۰۰:۲۶

باسلام وتحیت. بنده کتاب فقه استدلالی شیخ باقر ایروانی رو مطالعه میکردم(جزء ثانی_عقود وایقاعات) رسیدم به قسمت صحت معاطات در اجاره... که فرمودند به مقتضی قاعده صحیح است... سوال پیش اومد کدام قاعده که با جواب شما به پاسخم رسیدم.... سپاسگزارم اجرکم عندالله

درس : تعليق البيع (جلسه 111)
در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۹۶ & ساعت ۱۷:۱۵

سلام

پایان نامه ی بنده در مورد ماهیت حقوقی شرط حفظ مالکیت بود و مباحث استاد لنکرانی در مورد تعلیق البیع خیلی در امر تحقیقم راهگشا بود. مؤید باشید.

سلام علیکم
از اظهار لطف شما سپاسگزاریم

درس : تنبیهات استصحاب (جلسه 74)
در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ & ساعت ۱۷:۲۱

سلام علیکم با تشکر از زحمات شما عزیزان بسیار کاربردی و مفید دروس تنظیم شده لطفا آدرس کلاس های درس خارج استاد و زمان برگزاری آن را برام ایمیل کنید

سلام علیکم
درس خارج اصول از ابتداي تعادل و تراجيح
درس خارج فقه ادامه کتاب الحج

مکان:
مدرسه مرحوم حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني(قده)

زمان:
خارج اصول: ساعت 8 صبح - سه شنبه مورخ 96/6/14- مدرس 21
خارج فقه: ساعت 9 صبح - سه شنبه مورخ 96/6/14- مدرس 20

درس : جهاد ابتدايي (جلسه 25)
در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ & ساعت ۲۳:۲۴

با سلام و آرزوی توفیقات الهی .بسیار از دروس پر بار حضرت استاد بهره بردم به خصوص مبحث جهاد- و من الله التوفیق

سلام علیکم
از لطف شما سپاسگزاریم.

درس : مقدمه / صحیح و اعم (جلسه 19)
در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ & ساعت ۱۹:۵۰

با سلام و ادب

متن درس رو چگونه می شود ذخیره نمود؟

از ایکن پی دی اف که در گوشه سمت چپ بالا هست چیزی نصیب ما نشد.

ممنونم

سلام علیکم
متن این دروس ان شاء الله به زودی بر روی سایت قرار خواهد گرفت و فعلا فقط صوت این دروس قابل بهره برداری است.

سلام خداقوت چرابرنامتون صدانداره

سلام علیکم
دروس اخلاقی از دروس دیگر تقطیع شده است و به صورت یک جلسه جدا نیست به همین دلیل صوت ندارند.

درس : مکاسب محرمه/تلقیح مصنوعی (جلسه 8)
در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۶ & ساعت ۱۸:۵۹

شخصي درباره آيه 31 سوره نور: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التّابِعينَ غَيْرِ أُولِي اْلإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللّهِ جَميعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»، اين شبهه را وارد کرده که «إلاّ» در «لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ...» «حصر حقيقي» است و نتيجه مي‌گيرد که «زن موظّف است در برابر عمو، دايي و شوهر دخترش حجاب بگيرد.

حال با توجه به اينکه طبق فتواي جنابعالي، سه فرد فوق از محارم هستند و معلوم است که شما قطعا «إلاّ» را در آيه مذکوره «حصر اضافي» مي‌دانيد، لطفا عنايت فرموده با تخصّص فوق العاده‌اي که در ادبيات عرب داريد، به وسيله استدلال از قرآن، بفرماييد که چگونه «إلاّ» در آيه مذکور «حصر اضافي» است؟

ضمنا اينجانب با تحقيق در کتب تفسيري و فقهي،‌ دليلي بر اثبات فتواي جنابعالي در حصر اضافي بودن «إلاّ» در آيه فوق الذکر نيافته‌ام.

اينکه حصر در يک عبارت حصر حقيقي است يا اضافي، برهاني نيست، بلکه از مجموع قرائن استفاده مي‌شود.
اما در مورد سؤال شما به محرميت هر سه نفر در آيه شريفه 23 سوره نساء اشاره شده است.
اما محرميت مادر زن از آيه 23 سوره نساء که مي‌فرمايد «وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ» استفاده مي‌شود.
همين مسأله روشن مي‌کند که حصر در آيه شريفه سوره نور، حقيقي نيست، و إلاّ استثناء ديگر ممکن نبود. اما محرميت عمو و دايي از «أَوْ بَني إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني أَخَواتِهِنَّ» در آيه شريفه سوره نور استفاده مي‌شود.

درس : مكاسب/ خيارات (جلسه 1)
در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۹۶ & ساعت ۲۲:۵۷

با عرض سلام و تحیت

از مرداد سال 95 منتظر ارائه متن دروس که فرموده بودید آماده شده است، هستیم. سال 96 شد آیا یادتان رفت یا باز هم آماده نشده است

با تشکر فراوان

سلام علیکم
تایپ مجموعه دروس به اتمام رسیده است و در مرحله ویراستاری است. ان شاء الله تا قبل از شهریور ماه تمام دروس به صورت کامل بر روی سایت قابل استفاده خواهد بود.

درس : نکاح (جلسه 39)
در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ & ساعت ۱۶:۲۱

با توجه به آیه ۲۲۲ سوره بقره و صحیحه‌‌ی زراره در کتاب وسائل الشیعه و استبصار و تهذیب و اصول کافی از قول امام صادق(ع) که هبه‌‌ی بین زوجین قابل رجوع نیست، با وجود این که با هم زندگی می‌‌کنند، نظر حضرتعالی چيست؟

1 - آیه‌‌ی شریفه 222 ارتباطی با مسأله هبه بین الزوجین ندارد، مگر اینکه آیه 229 بقره و 4 نساء مراد باشد.
2 - روایت زراره، ظاهر در عدم جواز رجوع است. برخی از فقهاء مانند فخر المحققین و شهید ثانی بر اساس همین روایت، قول را اختیار نموده‌‌اند.
لکن در مقابل صحیحه زراره، صحیحه محمد بن مسلم است که دلالت بر جواز رجوع زوج به هبه خود به زوجه دارد، و به قرینه این روایت باید همان کراهتی را که شیخ در مبسوط قائل شده و کلام وی ظهور در اجماع دارد پذیرفته شود. در نتیجه رجوع در هبه زوج به زوجه کرهت دارد.
نکته قابل توجه آن است که شهرت فتوایی در تعارض روایات، بر موافقت ظاهر قرآن مقدم است.
بنابراین اگر بپذیریم که «مما آتیتموهن شیئا» اطلاق دارد، باز شهرت فتوایی بلکه اجماع بر خلاف آن است.

درس : کتاب البیع بر اساس تحریر الوسیله 2 (جلسه 20)
در تاریخ ۰۶ فروردین ۱۳۹۶ & ساعت ۱۱:۰۱

سلام.

ان شاءالله خدا به ایشون صحت و سلامت عنایت کند.

ممنون.

مطالب بیشتر...