بقای حوزه به وجود اساتید قوی است، ما اگر زمینه تقویت استاد را در حوزه از بین ببریم، حوزه دیگر ارزشی ندارد

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۵:۱۵

۴۰

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی در مراسم تجلیل از اساتید ممتاز مجتمع آموزشي - پژوهشی ائمه اطهار(ع)
آخرین رویداد ها

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيمْ
الْحَمْدُ للّه رَبِّ الْعَالَمِينْ وَصَلَى الله عَلَىٰ سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينْ

از زحماتی که شما اساتید محترم در بخش‌های مختلف این مجتمع، جهت تربیت فضلای بسیار ارزنده‌ متقبل شده‌اید تشکر و قدردانی می‌کنم. بحمدالله این مجتمع با حضور اساتید برجسته حوزه هم در فقه و اصول، هم در تفسیر و کلام و تاریخ و هم رشته‌های تخصصی فقه مضاف که از بعضی از اساتید متخصص در امر طب و حقوق و مسائل سیاسی نیز استفاده می‌کنیم، توفیقات و پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

آقایان به خوبی می‌دانند با حضور نخبگان خوبی که در این مجتمع به تحصیل و تحقیق مشغول هستند هر چه زحمت و تلاش بیشتری برای رشد علمی این طلاب و فضلا متحمل شوید نتایج بهتری خواهید گرفت و این اقراری است که خود اساتید دارند، برخی اساتید معظم می‌گویند ما در این مرکز هر چه مطالعه می‌کنیم و هر چه در مجلس درس به میدان می‌آوریم هدر نمی‌رود، طلاب مرکز خوب زحمت می‌کشند.

البته از مدیریت و معاونین محترم هم که دست به دست هم داده‌اند تا این مجموعه از جهت علمی، پژوهشی، تهذیبی، تقوایی و حتی سیاسی بخوبی اداره شود، تشکر می‌کنم.

ما همان‌طور که در میدان فقه و اصول و اجتهاد حضور قوی داریم، در میدان تفسیر و کلام هم حضور قوی داریم، در میدان تهذیب هم در جلسات درس اخلاق از اساتید مختلف فن استفاده می‌شود و در مسائل سیاسی نیز حضور فعال داریم.

به بعضی از آقایانی که در مسائل سیاسی و نظام حضور جدی دارند گفتم من می‌توانم ادعا کنم مسائل مهم سیاسی مربوط به نظام در هیچ مرکزی مثل این مرکز مطرح و بحث نشده، و این مجرد یک ادعا نیست و شواهد خوبی بر آن وجود دارد.

امروز برخی از طلاب درجه یک مرکز بعد از فارغ التحصیل شدن افتخار حضور در قوه قضائیه یافته‌اند، جمعی برای انتخابات مجلس خبرگان حضور پیدا کردند که برخی رأی آوردند و عده‌ای هم نیاوردند، در هرحال اینها توفیقاتی است که باید شکرگزار آن باشیم.

محضر شما اساتید بزرگوار عرض می‌کنم محصول اصلی‌ کار ما تربیت اساتید عمیق و راسخ در تدریس در مجموعه حوزه علمیه است، هدف و آرزوی هر استاد این است که طلبه‌ای تربیت کند که در آینده نزدیک در کرسی همان درس بنشیند و این مطالب را برای نسل‌ آینده حوزه مطرح کند و ما بحمدالله در این مرکز از چنین امتیازی برخورداریم و این موفقیت بسیار بزرگی است.

امروز هم که به مناسبت روز معلم و سالگرد شهادت علامه مطهری(رضوان الله تعالی علیه) این جلسه به منظور تقدیر از اساتید برپا شده، با حضور شما اساتید برجسته بحمدالله نسل‌هایی از اساتید در شرف تکوین در این مجموعه هستند، اکنون دانش آموختگانی ازاین مرکز در همین جا یا خارج از اینجا اشتغال به تدریس خارج و سطوح عالی حوزه دارند. هدف مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیه) همین بود که افرادی در این مرکز تربیت شوند که هر یک رکن و استوانه‌ای شوند برای اسلام و حوزه‌های‌ علمیه.

با عنایت پروردگار این مرکز از ابتدای تأسیس تا‌کنون علیرغم اینکه پاسخگویی به نیازهای علمی نظام، از محورهای اصلی فعالیت‌هایش می‌باشد، خوش‌وقتانه از نظر مالی یک ریال از بودجه دولت دریافت نکرده‌ و هیچ رابطه تشکیلاتی با هیچ نهادی از نهادهای دولتی نداشته است. ما زمینه‌ همکاری قوی برای تعامل داریم. در بعضی از کشورها مسلمان‌ها و شیعیان تشنه‌ی حضور یک روحانی قوی ملا هستند که حلال و حرام را خوب بلد باشد، خوب عمل کند، اعتقاداتش محکم باشد و تحت تأثیر جاذبه‌های غرب قرار نگیرد! محوری باشد که مردم دور او جمع شوند و در اخذ دینشان به او پناه آورند. ما آمادگی اعزام چنین عزیزانی را داریم.

ما به دنبال خدمت به حوزه و خدمت به نظام و حضور در مراکز علمی و سیاسی نظام، همچنین خدمت به مردم با حضور در جاهای نیاز مردم هستیم.

اجازه می‌خواهم دو سه جمله ولو اینکه تلخ باشد عرض کنم؛ امروز به عنوان تجلیل از اساتید این جلسه را گرفته‌ایم، ولی بسیاری از اساتید از برنامه‌های حوزه گلایه‌مندند! امروز امید در اساتید حوزه در حال از بین رفتن است، حوزه‌ای که همه‌ی عظمتش به این بود استاد برای تدریس، میدان داشت، استاد ظرفیتی می‌دید برای اینکه زحمت بکشد، هم خودش و هم شاگردانش را از جهت علمی ارتقا بخشد، اما متأسفانه نمی‌گویم کمرنگ؛ بلکه از کمرنگ‌ شدن هم گذشته و ما نگران این مسئله هستیم. مسئولین حوزه باید یک توجهی کنند.

دو سه سال است که هر چه ما گفتیم و اساتید گفتند، متأسفانه این صدا به جایی نرسیده و این فریاد را کسی نمی‌شنود، نمی‌دانیم چرا؟ بقای حوزه به وجود اساتید قوی است، ما اگر زمینه تقویت استاد را در حوزه از بین ببریم، حوزه دیگر ارزشی ندارد. بقای حوزه به این است که در میان 50 درس خارج، لااقل ده، بیست درس آن تولید مبنا در حوزه کنند. این وضع در حال کمرنگ شدن است. 

در این مرکز یا مراکز دیگر فی الجمله تا یک حدی وجود دارد ولی در بدنه و متن حوزه وضعیت درس اساتید وضعیت خوبی نیست، چرا باید زمان آغاز درس برخی اساتید در امسال، دو ماه دیرتر از آغاز سال تحصیلی باشد؟ حدود 150 استاد گفتند ما سال گذشته درس داشتیم و امسال نداریم، چرا استادی که سال گذشته صد نفر پای درسش بودند امسال به ده نفر رسیده؟ آن هم اساتیدی که ثبوت و اثباتشان مسلم است. یک وقت یک استادی مایه علمی ندارد که اصلاً‌ نباید تدریس کند، ولی اساتیدی که ثبوت و اثباتشان مسلم است این چنین شده‌اند،

مراجع، رهبری معظم و مسئولین حوزه باید به این مسائل توجه کنند، بله همّ و غمّ‌شان باید این باشد که اساتید را از جهت معیشت تا حدی آسوده‌خاطر کنند و یک وقتی هم مدیر محترم حوزه گفت تلاش‌های زیادی کرده است که برای اساتید یک حقوقی قرار داده شود و تا یک اندازه‌ای هم درست شده ولی کار اصلی، رشد علمی استاد است. برای رشد علمی استاد چه کردید؟ درسش را تعطیل کردید. به جای اینکه یک درس را تبدیل به دو درس کنید، آن یک درس را هم تعطیل کردید، حالا حقوقش را هم درست کنید چه فایده‌ای دارد؟

ما باید برای آینده حوزه بزرگانی را در فقه، تفسیر و سایر علوم تربیت کنیم، ولی با تداوم این روند چشم انداز امیدوار کننده‌ای برای آینده‌ی حوزه نمی‌بینیم! البته آقایان زحمت زیاد می‌کشند و نمی‌خواهیم قدردان نباشیم، ولی متأسفانه نتیجه کارچنین است.

این دغدغه خاطر را از باب دلسوزی عرض می‌کنم و الا هیچ بحث دیگری خدای ناکرده وجود ندارد، ان شاء الله آقایان توجه بفرمایند.

در خاتمه اشاره کوتاهی به این آیه شریفه کنم که می‌فرماید «‌‌وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ»، هم اساتید محترم و هم آقایان فضلا باید مد نظر داشته باشند که از این آیه استفاده می‌شود علم اقیانوسی بیکران است «‌بحرٌلا نهایة له»، فوق هر صاحب علمی یک علیمی وجود دارد، این مطلب انسان را ترغیب می‌کند به ازدیاد علم، به اینکه دنبال علم برویم و نگوئیم علم اینجا رسید و تمام شد، در این بحث هر چه بوده گفته‌اند و تمام شده، این ما را ترغیب می‌کند به اینکه باز یک موارد دیگر و یک آفاق دیگری هست که باید گشوده شود، و این شرافت علم است که یک حدّ معین ندارد.

امیدواریم خدای تبارک و تعالی همه ما را به تحصیل بیشتر علم و به استفاده‌ از این نورانیتی که در علم وجود دارد موفق بفرماید.

در پایان یادی کنیم از همه اساتید بزرگواری که در این مرکز بودند و الآن به رحمت خدا رفته‌اند، مرحوم آیت الله حاج شیخ حسین کریمی، که سال‌ها در دادگستری قم ـ حدود 15 سال ـ خدمتگزاری کردند، مرحوم آیت الله بیگدلی، مرحوم آیت الله سید علی حائری، مرحوم آقای شیرازی، مرحوم آقای ترابی، مرحوم آقای کاهانی(رضوان الله تعالی علیهم) که هر یک از اساتید برجسته و بسیار جدی این مرکز بودند.

تصاویری از این مراسم



برچسب ها :

تجلیل از اساتید ممتاز مجتمع آموزشي - پژوهشی ائمه اطهار(ع) اساتید ممتاز مجتمع آموزشي - پژوهشی ائمه اطهار(ع) تقویت استاد استاد حوزه علمیه دلسرد شدن اساتید معیشت طلاب و اساتید حوزه اهمیت به اساتید حوزه