آیا ممکن نیست مضمون یک روایت در بیش از یک مورد از معصوم سوال شده باشد؟ یعنی یک بار در مقام بیان حکم بیع خوراکیهای حرام و در مقام دیگر در مقام بیع و ثمن تمامی محرمات.
در نقل احادیث بصورت لسانی چه بسا محدث و یا مستمع حدیث در وجود و عدم وجود یک لفظ دچار لغزش شده باشد .
پاسخ :
1 – آری این امکان وجود دارد
2 – برحسب تحقیقی که انجام داده ایم روات و اصحاب مقید بوده اند که احادیث را به عین الفاظ صادر شده از ائمه علیهم السلام نقل نمایند و در مواردی که نقل به معنی وجود دارد قرینه در کار است. اصحاب احادیث را در اصول خود ثبت می کردند و سپس برای ائمه معصومین علیهم السلام قرائتب می نمودند بنابراین احتمالی که ذکر کرده اید گرچه امکان دارد اما بسیار احتمال ضعیف و نادرستی است .
آيا مي توان شروط ابتدايي را از مصاديق شروط تباني دانست وآيا مي شود به سخن مرحوم بروجردي استناد کردو آن را از مصاديق اين شرط دانست .
و أمّا القسم الرابع: و هو أن يقع التواطي و التباني عليه قبلا،و لم يقع العقد مبنيّا عليه، بل كان حال العقد مغفولا عنه، فهو في الحقيقة يرجع إلى القسم الثاني من حيثعدم ارتباطه إلى العقد و عدم كونه مشمولا لهذه القاعدة، بل حاله أنزل من القسم الثاني، لعدم إنشائه باللفظ، بل صرف تبان في خارج العقد. (القواعد الفقهية (للبجنوردي، السيد حسن)؛ ج3، ص: 285)
پاسخ :
شروط ابتدائی از مصادیق شروط مبنیه (تبانی) نیست امّا اطلاق ادله شرط از آن انصراف ندارد و شامل آن هم می شود
با عرض ادب و آرزوی طول عمر با عزت برای استاد گرانقدر آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی از اینکه موضوع دین و ابعاد آن- که تنها راه سعادت و نیک بختی بشر بوده و بشریّت را به کمال واقعی و سرمنزل مقصود هدایت میکند- را در عصر با شکوه ظهور به صورتی شیوا و خلاصه بیان نموده اند تشکر فراوان دارم. حقا استفاده نمودم
پاسخ :
بسمه تعالی
سلام علیکم
مقاله مزبور ظاهرا مربوط به پانزده سال پیش است. ایشان مباحث مفصلی در مورد آیات مهدویت دارند که نکات بدیع و جدید و دقیقی را در آن مطرح نموده اند که در همین سایت موجود است. ضمنا کتابی از ایشان به نام گفتارهای مهدوی چاپ شده است که می توانید در همین سایت آن را ملاحظه کنید.
موفق باشید.
با سلام وخسته نباشید
مباحث بسیار عالی وبا بیانی خیلی روان و فهم آسان، ارائه شده است.من از شما سپاسگزاری می کنم.
سوال: آیا درست است که حکمی که از روایات بدست می آید، به یک معنا حکم واقعی وبه یک معنا حکم ظاهری است؟؟؟؟
واقعی بودنش به این است که از ادله اربعه بدست آمده، و در مقابلش حکم ظاهری است که از اصول عملیه بدست می آید.
وظاهری بودنش به این است که چون در مقابل حکم لوح محفوظ است.
باتشکر
پاسخ :
در بحث برائت جلسه 2 مفصل در مورد تقسیم حکم به ظاهری و واقعی بحث شد و نتیجه این شد که این تقسیم اساس ندارد و شارع فقط یک حکم دارد که همان حکم دارد که همان حکم واقعی باشد و معنا ندارد که حکم ظاهری هم داشته باشد.
سلام علیکم.
بنده یکی از اساتید سطح حوزه هستم.
امسال در شروع مباحث، طلاب را برای مطالعه و تحقیق بیشتر، به سایت آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل ارجاع دادم.
اما متاسفانه وقتی دوستان مراجعه کردند و خودم هم مراجعه کردم، دیدیم اغلب مباحث و دروس به صورت صوتی است و متن ندارد.
همانند تمام مباحث مقدمه واجب - مطلق و مقید - معلق و منجز - مبحث اجتهاد و تقلید و ....
واقعا از این بابت متاثر شدم.
چون در مباحث گذشته، واقعا از متون و مباحث حضرت استاد مستفیض میشدیم اما متاسفانه دیدم بسیاری از مباحث خالی از متن و فقط صوت است.
از حضرت استاد استدعا داریم مساعدت لازم را در گذاشتن متون دروس مبذول فرمایند.
خداوند سایه ایشان را مستدام بدارد.
پاسخ :
سلام علیکم
دروس بدون متن در حال تایپ هستند و به مرور در سایت منعکس می شود. از لطف نظر شما هم سپاسگزاریم
۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۶
آیا ممکن نیست مضمون یک روایت در بیش از یک مورد از معصوم سوال شده باشد؟ یعنی یک بار در مقام بیان حکم بیع خوراکیهای حرام و در مقام دیگر در مقام بیع و ثمن تمامی محرمات. در نقل احادیث بصورت لسانی چه بسا محدث و یا مستمع حدیث در وجود و عدم وجود یک لفظ دچار لغزش شده باشد .
پاسخ :
1 – آری این امکان وجود دارد 2 – برحسب تحقیقی که انجام داده ایم روات و اصحاب مقید بوده اند که احادیث را به عین الفاظ صادر شده از ائمه علیهم السلام نقل نمایند و در مواردی که نقل به معنی وجود دارد قرینه در کار است. اصحاب احادیث را در اصول خود ثبت می کردند و سپس برای ائمه معصومین علیهم السلام قرائتب می نمودند بنابراین احتمالی که ذکر کرده اید گرچه امکان دارد اما بسیار احتمال ضعیف و نادرستی است .
۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۴
آيا مي توان شروط ابتدايي را از مصاديق شروط تباني دانست وآيا مي شود به سخن مرحوم بروجردي استناد کردو آن را از مصاديق اين شرط دانست . و أمّا القسم الرابع: و هو أن يقع التواطي و التباني عليه قبلا،و لم يقع العقد مبنيّا عليه، بل كان حال العقد مغفولا عنه، فهو في الحقيقة يرجع إلى القسم الثاني من حيثعدم ارتباطه إلى العقد و عدم كونه مشمولا لهذه القاعدة، بل حاله أنزل من القسم الثاني، لعدم إنشائه باللفظ، بل صرف تبان في خارج العقد. (القواعد الفقهية (للبجنوردي، السيد حسن)؛ ج3، ص: 285)
پاسخ :
شروط ابتدائی از مصادیق شروط مبنیه (تبانی) نیست امّا اطلاق ادله شرط از آن انصراف ندارد و شامل آن هم می شود
۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۳۹
خیلی مقاله خوبی بود خدا نگهدارتان. وای بر آنهایی که دین را با رضایت غربی ها تفسیر می کنند (و لن ترضی عنک الیهود و النصاری حتی تتبع ملتهم)
۱۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۹
خیلی مفید بود ممنون
۱۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۳۸
خداوند شما را خیر دهد . اگر برای هر شک و شبه ای چنین مقاله ای در پاسخ آن نوشته شود کاریست عالی .
۲۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۳۰
با عرض ادب و آرزوی طول عمر با عزت برای استاد گرانقدر آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی از اینکه موضوع دین و ابعاد آن- که تنها راه سعادت و نیک بختی بشر بوده و بشریّت را به کمال واقعی و سرمنزل مقصود هدایت میکند- را در عصر با شکوه ظهور به صورتی شیوا و خلاصه بیان نموده اند تشکر فراوان دارم. حقا استفاده نمودم
پاسخ :
بسمه تعالی سلام علیکم مقاله مزبور ظاهرا مربوط به پانزده سال پیش است. ایشان مباحث مفصلی در مورد آیات مهدویت دارند که نکات بدیع و جدید و دقیقی را در آن مطرح نموده اند که در همین سایت موجود است. ضمنا کتابی از ایشان به نام گفتارهای مهدوی چاپ شده است که می توانید در همین سایت آن را ملاحظه کنید. موفق باشید.
۰۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۱
با سلام و احترام مقاله بسیار عالی و قابل استفاده در موضوع پایان نامه بنده بود
پاسخ :
سلام علیکم بابت این موضوع خدا را شاکریم .
۰۸ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۵
با سلام وخسته نباشید مباحث بسیار عالی وبا بیانی خیلی روان و فهم آسان، ارائه شده است.من از شما سپاسگزاری می کنم. سوال: آیا درست است که حکمی که از روایات بدست می آید، به یک معنا حکم واقعی وبه یک معنا حکم ظاهری است؟؟؟؟ واقعی بودنش به این است که از ادله اربعه بدست آمده، و در مقابلش حکم ظاهری است که از اصول عملیه بدست می آید. وظاهری بودنش به این است که چون در مقابل حکم لوح محفوظ است. باتشکر
پاسخ :
در بحث برائت جلسه 2 مفصل در مورد تقسیم حکم به ظاهری و واقعی بحث شد و نتیجه این شد که این تقسیم اساس ندارد و شارع فقط یک حکم دارد که همان حکم دارد که همان حکم واقعی باشد و معنا ندارد که حکم ظاهری هم داشته باشد.
۰۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۸
سلام علیکم. بنده یکی از اساتید سطح حوزه هستم. امسال در شروع مباحث، طلاب را برای مطالعه و تحقیق بیشتر، به سایت آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل ارجاع دادم. اما متاسفانه وقتی دوستان مراجعه کردند و خودم هم مراجعه کردم، دیدیم اغلب مباحث و دروس به صورت صوتی است و متن ندارد. همانند تمام مباحث مقدمه واجب - مطلق و مقید - معلق و منجز - مبحث اجتهاد و تقلید و .... واقعا از این بابت متاثر شدم. چون در مباحث گذشته، واقعا از متون و مباحث حضرت استاد مستفیض میشدیم اما متاسفانه دیدم بسیاری از مباحث خالی از متن و فقط صوت است. از حضرت استاد استدعا داریم مساعدت لازم را در گذاشتن متون دروس مبذول فرمایند. خداوند سایه ایشان را مستدام بدارد.
پاسخ :
سلام علیکم دروس بدون متن در حال تایپ هستند و به مرور در سایت منعکس می شود. از لطف نظر شما هم سپاسگزاریم
۲۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۸
با توجه به اينكه اينجانب دانشجوي كارشاسي ارشد حقوق خصوصي هستم به اين بخش نياز دارم. با تشكر
پاسخ :
ضمن پوزش از شما، این مباحث فقط به صورت صوت موجود است. برای دریافت صوت درس، روی آیکون صوت، بالای صفحه کلیک کنید