بنده دانشجو هستم ممنون ميشوم توضيح بفرماييد با إجراي «أماره فراش» چه تعارضي در «اصل حسن نيت» به وجود ميآيد؟و راه حل چيست؟
پاسخ :
اگر مقصود از «اصل حسن نیت» همان «اصالة الصحة» باشد، باید گفت اساسا میان موضوع این اصل با «قاعدة الفراش» تفاوت وجود دارد. «أصالة الصحة» در مورد صحت فعلی است که از دیگری صادر شده است و به حسب ظاهر، محکوم به صحت است اما «الولد للفراش» در موردی است که نسبت به إلحاق کودک به صاحب فراش، یعنی زوج، شک وجود داشته باشد در این صورت باید ولد را ملحق به زوج نمود. بنابراین بین دو مورد اساسا تعارضی نیست. و نمی توان گفت که «الولد للفراش» بر خلاف «اصالة الصحة» است و یا بالعکس.
رواياتي که واژه «حرج» و «عسر» در آن به کار رفته است و ديدگاه امام خميني(ره) در مورد «مفاد قاعده لاحرج» و مقايسه آن با ساير فقهاء را می خواستم.
پاسخ :
به کتاب اینجانب در مورد «قاعده لا حرج» مراجعه فرمایید.(این کتاب در سایت هم موجود است). دیدگاه امام خمینی(رضوان الله علیه) نسبت به این مفهموم از دیگران وسیعتر است و مطابق با کتب اصلی لغت است.
جناب استاد در درس مکاسب محرمه در قسمت اثبات حق تاليف اشاره به رساله ي حق و ملک و حکم خود کردهاند که حدود 20 سال قبل نوشته بودند.
ميخواستم بدانم بنده چگونه ميتوانم به آن رساله دسترسي پيدا کنم؟
آيا امکان ايميل کردن آن براي بنده وجود دارد يا آيا ميتوانم حضورا آن را دريافت کنم؟
پاسخ :
این رساله در کتاب «رسائل فی الفقه و الاصول» وجود دارد و در سایت هم موجود است. البته همانطور که گفته شد؛ این رساله ناقص است.
سلام علیکم.
بنده به عنوان یک کاربر سایت میخواهم در جواب آقا محمد نکتهای را عرض کنم: بنده هم این مطلب استاد را خواندهام.
من کاری ندارم که حضرت استاد جواب آن مقاله را داده و خواهد داد یا خیر، که قطعا با شناختی که از ایشان دارم، جواب در خوری خواهند داد، اما دوست عزیز؛ واقعا باعث تأسف است، چون شما حتی زحمت خواندن کامل این مطلب را به خود ندادهاید، و إلا اگر به مطالب بخشهایی همانند «محور سوّم: آيا قتل مرتد رواج بيقانوني است؟» دقت کرده بودید، هرگز این سؤالات را مطرح نمیکردید. چرا که جناب استاد، جواب سؤال شما را کاملا در این فراز دادهاند.
ای کاش میآموختیم قبل از هرگونه ایراد به بزرگان، ابتدا کلام آنها را خوب بخوانیم و بفهمیم.
سلام علیکم!
دو مطلب:
اولا اینکه همین فردی که که این مقاله در جواب به او نگاشته شده است به این مقاله در سایتش جواب داده که جواب واقعا مفصلی است. حدود 100 صفحه. اگر بتوانید سری به سایت او بزنید و به جوابیه بر این مقاله نیز جواب دهید خیلی خوب می شود.
نکته ی بعد آنکه در واقع سوالی است که از محضر آیت الله فاضل(حفظه الله) و آن اینکه یکی از روایات مورد استناد ایشان این روایت است:«د: حديث يازدهم همين باب است عمار ساباطي ميگويد از امام صادق(ع) شنيدم كه فرمود: «كل مسلم بين المسلمين ارتد عن الإسلام وجحد محمداً نبوته وكذّبه فان دمه مباح لكل من سمع ذلك منه»، هر مسلماني كه از اسلام برگردد و نبوت پيامبر(ص) را انكار كند خون او بر هر كسي كه چنين حرفي را از او بشنود مباح است.» همچنین ایشان در بخش دیگری از مقاله آورده اند: «پنجم: لزوم قتل مرتد از نظر فقهي و بدوي نياز به فتوي و حكم مرجع تقليد ندارد و چنانچه مسلماني با مرتدي برخورد نمايد از نظر اوّلي و شرعي ميتواند اين حكم را جاري سازد. در روايت عمار ساباطي آمده است: «فإن دمه مباح لمن سمع ذلك»، هر كسي كه ارتداد را بشنود مجاز است اين حكم را جاري كند»
خب اگر هر مسلمانی بتواند حکم جاری کند که دیگر به قول معروف لا یستقر حجر علی حجر و موجب هرج و مرج می شود. اگر مثلا من نوعی به مجرد اینکه از کسی یک جمله کفرآمیز یا یک جمله ارتداد گونه شنیدم شمشیر از نیام بیرون کشم و حد الهی جاری سازم که هر روز شاهد شاید دهها و صدها و هزارها قتل فقط در همین مملکت اسلامی خودمان خواهیم بود به بهانه ارتداد.
اصولا مگر عوام الناسی که فقه نخوانده اند و با ضوابط صدور حکم و فتوا آشنا نیستند می توانند سر خود حکم به ارتداد کسی دهند و پس از آن نیز حکم را جاری سازند؟؟؟!!!
با سلام
پاسخ شما در دفاع از قتل مرتدّ را خواندم. ميخواهم از صميم قلب فارغ از محتواي نوشتار، که بايد توسط اهل فن بررسي شود، از اينکه به سنت غلط رايج شده در بين علماي حوزه قم در بيتوجهي و سکوت يا گرفتن مواضع تند و اهانت تأسي نکردهايد. نهايت تشکر و قدرداني را داشته باشم.
اي کاش علماي ديني نيز شروع به در پيشگيري اين مسير نموده و بجاي صحبتهاي مورد پسند عوام، با کمي تلاش و مجاهده پاسخهاي علمي و مستدل براي پرسشهاي مطرح بدهند.
بنده آشنايي چنداني با پدر شما ندارم، امّا همين که توانستهاند اين فرهنگ نيکو را به فرزند منتقل کنند نشان از وسعت ديد ايشان دارد.
در همين راه موفق و پيروز باشيد.
۰۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۶
بنده دانشجو هستم ممنون ميشوم توضيح بفرماييد با إجراي «أماره فراش» چه تعارضي در «اصل حسن نيت» به وجود ميآيد؟و راه حل چيست؟
پاسخ :
اگر مقصود از «اصل حسن نیت» همان «اصالة الصحة» باشد، باید گفت اساسا میان موضوع این اصل با «قاعدة الفراش» تفاوت وجود دارد. «أصالة الصحة» در مورد صحت فعلی است که از دیگری صادر شده است و به حسب ظاهر، محکوم به صحت است اما «الولد للفراش» در موردی است که نسبت به إلحاق کودک به صاحب فراش، یعنی زوج، شک وجود داشته باشد در این صورت باید ولد را ملحق به زوج نمود. بنابراین بین دو مورد اساسا تعارضی نیست. و نمی توان گفت که «الولد للفراش» بر خلاف «اصالة الصحة» است و یا بالعکس.
۰۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۳
رواياتي که واژه «حرج» و «عسر» در آن به کار رفته است و ديدگاه امام خميني(ره) در مورد «مفاد قاعده لاحرج» و مقايسه آن با ساير فقهاء را می خواستم.
پاسخ :
به کتاب اینجانب در مورد «قاعده لا حرج» مراجعه فرمایید.(این کتاب در سایت هم موجود است). دیدگاه امام خمینی(رضوان الله علیه) نسبت به این مفهموم از دیگران وسیعتر است و مطابق با کتب اصلی لغت است.
۰۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۲
جناب استاد در درس مکاسب محرمه در قسمت اثبات حق تاليف اشاره به رساله ي حق و ملک و حکم خود کردهاند که حدود 20 سال قبل نوشته بودند. ميخواستم بدانم بنده چگونه ميتوانم به آن رساله دسترسي پيدا کنم؟ آيا امکان ايميل کردن آن براي بنده وجود دارد يا آيا ميتوانم حضورا آن را دريافت کنم؟
پاسخ :
این رساله در کتاب «رسائل فی الفقه و الاصول» وجود دارد و در سایت هم موجود است. البته همانطور که گفته شد؛ این رساله ناقص است.
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۳
پاسخ چندشبهه ایجادشده در ذهنم را گرفتم و بسیارممنونم خوشحالم که کسانی هستند که به چنین شبهاتی پاسخ بگویند موفق باشید
۲۳ فروردین ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۱۸
سلام علیکم. بنده به عنوان یک کاربر سایت میخواهم در جواب آقا محمد نکتهای را عرض کنم: بنده هم این مطلب استاد را خواندهام. من کاری ندارم که حضرت استاد جواب آن مقاله را داده و خواهد داد یا خیر، که قطعا با شناختی که از ایشان دارم، جواب در خوری خواهند داد، اما دوست عزیز؛ واقعا باعث تأسف است، چون شما حتی زحمت خواندن کامل این مطلب را به خود ندادهاید، و إلا اگر به مطالب بخشهایی همانند «محور سوّم: آيا قتل مرتد رواج بيقانوني است؟» دقت کرده بودید، هرگز این سؤالات را مطرح نمیکردید. چرا که جناب استاد، جواب سؤال شما را کاملا در این فراز دادهاند. ای کاش میآموختیم قبل از هرگونه ایراد به بزرگان، ابتدا کلام آنها را خوب بخوانیم و بفهمیم.
۱۵ فروردین ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۶
سلام علیکم! دو مطلب: اولا اینکه همین فردی که که این مقاله در جواب به او نگاشته شده است به این مقاله در سایتش جواب داده که جواب واقعا مفصلی است. حدود 100 صفحه. اگر بتوانید سری به سایت او بزنید و به جوابیه بر این مقاله نیز جواب دهید خیلی خوب می شود. نکته ی بعد آنکه در واقع سوالی است که از محضر آیت الله فاضل(حفظه الله) و آن اینکه یکی از روایات مورد استناد ایشان این روایت است:«د: حديث يازدهم همين باب است عمار ساباطي ميگويد از امام صادق(ع) شنيدم كه فرمود: «كل مسلم بين المسلمين ارتد عن الإسلام وجحد محمداً نبوته وكذّبه فان دمه مباح لكل من سمع ذلك منه»، هر مسلماني كه از اسلام برگردد و نبوت پيامبر(ص) را انكار كند خون او بر هر كسي كه چنين حرفي را از او بشنود مباح است.» همچنین ایشان در بخش دیگری از مقاله آورده اند: «پنجم: لزوم قتل مرتد از نظر فقهي و بدوي نياز به فتوي و حكم مرجع تقليد ندارد و چنانچه مسلماني با مرتدي برخورد نمايد از نظر اوّلي و شرعي ميتواند اين حكم را جاري سازد. در روايت عمار ساباطي آمده است: «فإن دمه مباح لمن سمع ذلك»، هر كسي كه ارتداد را بشنود مجاز است اين حكم را جاري كند» خب اگر هر مسلمانی بتواند حکم جاری کند که دیگر به قول معروف لا یستقر حجر علی حجر و موجب هرج و مرج می شود. اگر مثلا من نوعی به مجرد اینکه از کسی یک جمله کفرآمیز یا یک جمله ارتداد گونه شنیدم شمشیر از نیام بیرون کشم و حد الهی جاری سازم که هر روز شاهد شاید دهها و صدها و هزارها قتل فقط در همین مملکت اسلامی خودمان خواهیم بود به بهانه ارتداد. اصولا مگر عوام الناسی که فقه نخوانده اند و با ضوابط صدور حکم و فتوا آشنا نیستند می توانند سر خود حکم به ارتداد کسی دهند و پس از آن نیز حکم را جاری سازند؟؟؟!!!
۱۶ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۲۸
با سلام پاسخ شما در دفاع از قتل مرتدّ را خواندم. ميخواهم از صميم قلب فارغ از محتواي نوشتار، که بايد توسط اهل فن بررسي شود، از اينکه به سنت غلط رايج شده در بين علماي حوزه قم در بيتوجهي و سکوت يا گرفتن مواضع تند و اهانت تأسي نکردهايد. نهايت تشکر و قدرداني را داشته باشم. اي کاش علماي ديني نيز شروع به در پيشگيري اين مسير نموده و بجاي صحبتهاي مورد پسند عوام، با کمي تلاش و مجاهده پاسخهاي علمي و مستدل براي پرسشهاي مطرح بدهند. بنده آشنايي چنداني با پدر شما ندارم، امّا همين که توانستهاند اين فرهنگ نيکو را به فرزند منتقل کنند نشان از وسعت ديد ايشان دارد. در همين راه موفق و پيروز باشيد.
۱۱ دی ۱۳۴۸ ساعت ۰۳:۳۰
سلام و درود صوت کلاس ها باز نمیشود چرا چکار کنم تا باز شود ممنوکه زود جواب بدید
پاسخ :
سلام علیکم مشکل برطرف شده است.
۱۱ دی ۱۳۴۸ ساعت ۰۳:۳۰
سلام علیکم با اینکه ظاهرا دانلود کردم ولی متن درس موجود نیست
پاسخ :
سلام علیکم . متن این جلسات تایپ و در حال تصحیح است . به زودی بارگذاری خواهد شد.
۱۱ دی ۱۳۴۸ ساعت ۰۳:۳۰
سلام لطفا بفرماییدکی متن درس کفایه بارگذاری میشود؟ اگه هنوزآماده نیست درصورت امکان متن درسها رو بصورت pdfبه ایمیل بنده ارسال کنیدخیلی ضروریه لازم دارم
پاسخ :
سلام علیکم متاسفانه متن درسها آماده نیست و باید تایپ شود.