نواهی ، جلسه 8
مقدمه سوم: «بحث اجتماع امر و نهي آيا از مسائل علم اصول است يا نه؟»
نظريه فقهي بودن بحث «اجتماع امر و نهي»
نقد و بررسي اين نظريه
نظريه کلامي بودن بحث «اجتماع امر و نهي»
نقد و بررسي اين نظريه
نظريه: بحث «اجتماع امر و نهي» جزء مبادي احکام است
نقد و بررسي اين نظريه
اشکال مبنايي آقاي خوئي(ره)
نقد و بررسي کلام آقاي خوئي(ره)
نظريه محقق نائيني(ره): بحث «اجتماع امر و نهي» جزء مبادي تصديقيه علم اصول است
نقد و بررسي نظريه محقق نائيني(ره)
اشکال امام(ره) بر اين نظريه
اشکال ديگري بر اين نظريه
نظريه اصولي بودن بحث «اجتماع امر و نهي»
اشکال محقق نائيني(ره) بر اين نظريه
نقد و بررسي کلام محقق نائيني(ره)
مقدمه چهارم: «اجتماع امر و نهي مسالهاي لفظي است يا عقلي؟»
علت طرح اين بحث از طرف مرحوم آخوند(ره)
بحث ربا ، جلسه 11
بررسی قسمت دوّم آیات سوره بقره (تشبیه بکار رفته در آیه)
بررسی قسمت سوم آیه شریفه: أحلّ الله البیع و حرّم الربا
دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی و نقد آن
بیان احتمال سوم و اشکال آن
دیدگاه استاد محترم
امر به معروف و نهي از منکر ، جلسه 13
خلاصه ای از مباحث جلسه ی قبل ـ ثمره ی بحث از اخباری یا انشائی بودن آیه ی شریفه ـ کلام مرحوم علامه طباطبایی در رابطه با آیه ی شریفه ـ نکته ای در رابطه با تمسک در ادله ی فقهی به کلمات نهج البلاغه ـ بیان خاطره ای از مباحثه با علماء حنفی در شهر مدینه
مفاهیم ، جلسه 34
ذکر نکته ای از بحث مفهوم غایت _ مفهوم استثناء
استصحاب ، جلسه 70
بحث در کلام مرحوم محقق اصفهانی اعلی الله مقامه الشریف حول فرمایش مرحوم آخوند خراسانی است، در جلسهی گذشته مقداری از کلام مرحوم اصفهانی را بیان کردیم، یک مقدار دیگری از کلام ایشان را در این جلسه عرض میکنیم
بیع فضولی ، جلسه 55
عقود متعدده و مترتبه بر مال مالک
حکم اجازه عقد اول نسبت به عقود ديگر
حکم اجازه عقد آخر نسبت به عقود ديگر
حکم اجازه عقد وسط نسبت به عقود ديگر
1 - اجازه عقد وسط واقع بر مال خودش
2 - اجازه عقد وسط واقع بر عوض مالش
ضابطه بحث در کلام فخر المحققين و شهيد اول
توسعه اين اشکال به عقد اول
اصالة الاحتیاط ، جلسه 42
موضوع بحث: تنبیهات بحث دوران بین متباینین؛ تنبیه سوم: آیا بین شبهه محصوره و غیر محصوره در دوران بین متباینین تفاوتی وجود دارد؟؛ تعریف شبهه محصوره و شبهه غیر محصوره؛
دروس بیع - بيع فضولي ، جلسه 2
بحث در این است که آیا فضولی بودن اختصاص به عقود دارد یا اینکه در ایقاعات هم فضولی جریان دارد. در جلسه ی قبل بیان کردیم که اگر فقیهی بخواهد از راه تمسّک به اجماع وارد شود این صحیح نیست...
استصحاب ، جلسه 100
عرض کردیم یکی از روایاتی که برای استصحاب به آن استدلال شده احادیث طهارت و حلیت است، «کل شیءٍ طاهر حتّی تعلم أنه قذر» یا «کل شیء حلال حتی تعرف أنه حرام» به این روایات صاحب فصول، مرحوم آخوند و مرحوم شیخ انصاری به یکی از این روایات «الماء کلّه طاهر» برای استصحاب استدلال کردند.