موضوع: نواهی
تاریخ جلسه : ۱۳۸۳/۹/۱۴
شماره جلسه : ۸
-
مقدمه سوم: «بحث اجتماع امر و نهي آيا از مسائل علم اصول است يا نه؟»
-
نظريه فقهي بودن بحث «اجتماع امر و نهي»
-
نقد و بررسي اين نظريه
-
نظريه کلامي بودن بحث «اجتماع امر و نهي»
-
نقد و بررسي اين نظريه
-
نظريه: بحث «اجتماع امر و نهي» جزء مبادي احکام است
-
نقد و بررسي اين نظريه
-
اشکال مبنايي آقاي خوئي(ره)
-
نقد و بررسي کلام آقاي خوئي(ره)
-
نظريه محقق نائيني(ره): بحث «اجتماع امر و نهي» جزء مبادي تصديقيه علم اصول است
-
نقد و بررسي نظريه محقق نائيني(ره)
-
اشکال امام(ره) بر اين نظريه
-
اشکال ديگري بر اين نظريه
-
نظريه اصولي بودن بحث «اجتماع امر و نهي»
-
اشکال محقق نائيني(ره) بر اين نظريه
-
نقد و بررسي کلام محقق نائيني(ره)
-
مقدمه چهارم: «اجتماع امر و نهي مسالهاي لفظي است يا عقلي؟»
-
علت طرح اين بحث از طرف مرحوم آخوند(ره)
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
مقدمه سوم: «بحث اجتماع امر و نهي آيا از مسائل علم اصول است يا نه؟»
مقدمه سومي كه مرحوم آخوند(ره) بيان کردهاند اين است كه، مسئله اجتماع امر و نهي، آيا از مسائل علم اصول است يا اينكه از مسائل فقهي است يا از مسائل غير اين دو؟نظريه فقهي بودن بحث «اجتماع امر و نهي»
برخي خواستهاند بگويند كه: يك بحث فقهي است، براي اينكه نزاع، به اين عنوان بر ميگردد كه، آيا صلاه در دار غصبي صحيح است يا فاسد؟ چون بحث از صحت و فساد است و صحت و فساد از احكام جزئيه شرعيه است، لذا از مسائل علم فقه ميشود.نقد و بررسي اين نظريه
اين معنا ارجاع درس است و در هر نزاعي با حفظ آن عنوان موجود در نزاع، بايد مسئله را ببينيم از كدام علم است و الا هر عنواني را ميشود به خيلي از امور ديگر ارجاع داد. عنوان نزاع اين است كه، آيا اجتماع امر و نهي به جهت دو عنوان، -كه اين دو عنوان، متصادقين علي واحد هستند- امكان دارد يا استحاله؟ يا روي بيان برخي از بزرگان بحث در اجتماع امر و نهي در اين است كه، آيا امر از متعلق خودش به ديگري سرايت ميكند يا نه؟ بحث در سرايت و عدم سرايت است، بحث در استحاله و امكان عقلي است، لذا نميتواند از مسائل علم فقه باشد.نظريه کلامي بودن بحث «اجتماع امر و نهي»
برخي خواستهاند بگويند كه: از مسائل علم كلام است، براي اينكه يك مسئله عقلي است و ميخواهيم ببينيم كه، در موردي كه متصادقين به عنوان متصادقين، اجتماع پيدا كردهاند، آيا شارع متعال ميتواند در محل اجتماع، امر و نهي كند يا نه؟ يا بگوييم همين كه مسئله عنوان مسئله عقلي را دارد، سبب ميشود كه در ضمن مباحث كلامي قرار گيرد.نقد و بررسي اين نظريه
نظريه: بحث «اجتماع امر و نهي» جزء مبادي احکام است
احتمال سوم اين است كه بگوييم: نزاع در اجتماع امر و نهي، از مبادي احكام است. عنواني داريم بنام مبادي احكام و معنايش اين است كه بحث از اوصاف و عوارض مربوط به احكام دين را، بحث از مبادي احكام ميگويند، در اينجا چون امر و نهي دو حكمند و ما بحث ميكنيم كه آيا اجتماع اين دو حكم، درست است يا نه؟ لذا بحث از مبادي احكاميه ميشود.نقد و بررسي اين نظريه
اشکال مبنايي آقاي خوئي(ره)
نقد و بررسي کلام آقاي خوئي(ره)
نظريه محقق نائيني(ره): بحث «اجتماع امر و نهي» جزء مبادي تصديقيه علم اصول است
نقد و بررسي نظريه محقق نائيني(ره)
اشکال امام(ره) بر اين نظريه
اشکال ديگري بر اين نظريه
بعلاوه اگر در بحث اجتماع امر و نهي گفتيم: نزاع به اين برگردد كه آيا سرايت هست يا نه؟ اين بحثي نيست كه بگوييم: خارج از مسائل علم اصول است. ميخواهيم ببينيم در جايي كه امر و نهي، به جهت دو عنوان بر شيء واحد تصادق پيدا ميكنند، هر كدام از متعلقشان سرايت ميكنند يا نه؟ که اگر سرايت كرد، بعداً در بحث تعارض ميرود و اگر سرايت نكرد در بحث تزاحم قرار ميگيرد، و اين داخل در علم اصول است و عنواني كه خارج از علم اصول باشد نيست. لذا اينكه بگوييم از مبادي تصديقيه است، بحث درستي نيست.نظريه اصولي بودن بحث «اجتماع امر و نهي»
پس نتيجه اين ميشود که، بحث اجتماع امر و نهي، چون در طريق استنباط قرار ميگيرد، يعني امر و نهي که به خاطر دو عنوان، كه آن دو در شيء واحد اجتماع پيدا كردند، اگر گفتيم: اجتماع امر و نهي ممكن است، يك حكم شرعي، مثل صحت صلاه را نتيجه ميگيريم، و اگر گفتيم: اجتماع امر و نهي محال است، بطلان صلاه را نتيجه ميگيريم. و اين بحث چون در طريق استنباط قرار ميگيرد، از مسائل علم اصول ميشود. مسئله اصولي، مسئلهاي است كه در طريق استنباط قرار گيرد.اشکال محقق نائيني(ره) بر اين نظريه
نقد و بررسي کلام محقق نائيني(ره)
مقدمه چهارم: «اجتماع امر و نهي مسالهاي لفظي است يا عقلي؟»
علت طرح اين بحث از طرف مرحوم آخوند(ره)
نظری ثبت نشده است .