موضوع: نواهی
تاریخ جلسه : ۱۳۸۳/۱۲/۹
شماره جلسه : ۳۱
-
خلاصه مطالب گذشته
-
تلخيص فرمايش نائيني(ره) در هشت مطلب
-
مطلب دوم: «تركيب بين مبادي، يك تركيب انضمامي است.»
-
مطلب سوم: «محل نزاع در صورتي است كه، امر و نهي به خود اين مبادي تعلق پيدا كنند.»
-
مطلب چهارم: «محل نزاع در مبادياي است كه از افعال اختياريه انسان باشد.»
-
مطلب پنجم: «نسبت مبادي با يكديگر، عنوان «بشرط لا» دارد.»
-
مطلب ششم: «ملاك صدق نسب اربعه»
-
مطلب هفتم: «در ما نحن فيه حيثيت تقييديه، مكثر و سبب توسعه است.»
-
مطلب هشتم: «تركيب بين صلاه و غصب، امكان ندارد.»
-
نكاتي اضافه كه در اين تلخيص نيامده
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
خلاصه مطالب گذشته
تلخيص فرمايش نائيني(ره) در هشت مطلب
ايشان فرمايش مرحوم نائيني(ره) را، مجموعا در هشت مطلب خلاصه كردهاند:مطلب دوم: «تركيب بين مبادي، يك تركيب انضمامي است.»
مطلب سوم: «محل نزاع در صورتي است كه، امر و نهي به خود اين مبادي تعلق پيدا كنند.»
مطلب چهارم: «محل نزاع در مبادياي است كه از افعال اختياريه انسان باشد.»
مطلب چهارم اين است که فرمودهاند: نائيني(ره) قائل است به اين كه محل نزاع، در مبادياي است كه، از افعال اختياريه انسان باشد. اما اگر يك مبدءاي، عنوان صفت جسماني مثل بياض يا صفت نفساني مثل شجاعت باشد، از محل نزاع خارج است، براي اين كه روشن است که، اوصاف جسمانيه و نفسانيه، كه عنوان فعل اختياريه مكلف را ندارند، از دايره تعلق امر و نهي خارجند و شارع نميتواند بگويد: «يجب عليك البياض» يا «يجب عليك الشجاعه»، اينها از دايره اختيار و از افعال اختياريه خارجند و امر و نهي به اينها تعلق پيدا نميكند.مطلب پنجم: «نسبت مبادي با يكديگر، عنوان «بشرط لا» دارد.»
مطلب ششم: «ملاك صدق نسب اربعه»
مطلب هفتم: «در ما نحن فيه حيثيت تقييديه، مكثر و سبب توسعه است.»
مطلب هشتم: «تركيب بين صلاه و غصب، امكان ندارد.»
نكاتي اضافه كه در اين تلخيص نيامده
نظری ثبت نشده است .