موضوع: نواهی
تاریخ جلسه : ۱۳۸۳/۱۲/۱۸
شماره جلسه : ۳۷
-
خلاصه مطالب گذشته
-
اضافاتي براي توضيح فرمايش آقاي خوئي(ره)
-
نقد و بررسي اين فرمايش آقاي خوئي(ره)
-
اشكال ديگري به اين فرمايش آقاي خوئي(ره)
-
وجهي براي تقويت قول به جواز
-
يک توهم و دفع آن
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
خلاصه مطالب گذشته
اضافاتي براي توضيح فرمايش آقاي خوئي(ره)
نقد و بررسي اين فرمايش آقاي خوئي(ره)
اشكال ديگري به اين فرمايش آقاي خوئي(ره)
وجهي براي تقويت قول به جواز
يک توهم و دفع آن
پس نميتوانيم بگوييم: اين وجود خارجي متعلق است، بلکه متعلق بايد در مرحلهاي قبل از وجود خارجي باشد و قبل از وجود خارجي، طبيعت است. البته نه طبيعتي كه در ذهن بما هو ذهن است، چون بما هو ذهن، امكان تحقق در عالم خارج را ندارد. اگر به رفيقتان بگوييد: اين كتابي كه در ذهن من است، با قيد در ذهن را بياور، اين امكان ندارد. پس نه «بما هو ذهنيٌ» و نه آن موجود در خارج، بلکه متعلق اوامر و نواهي، يك عنوان مرئاتي است، يعني يك عنوان كه، آينهاي براي خارج است. متعلق، همان عنوان و كلي طبيعت است.
امر به همين كلي تعلق پيدا ميكند، نهي هم به همان كلي تعلق پيدا ميكند، اما اين مكلف است كه اين دو متعلق را با يك مصداق ايجاد كردهاست. اشکالي هم ندارد. صد متعلق را هم که با يك مصداق ايجاد كرده باشد، از نظر شارع و از نظر تعلق امر و نهي از طرف شارع، هيچ مشكلي ندارد.
از اين جهت عرض كردم به نظر ما، مثال بسيار خوبش، همان مثال غسل واحد است، كه به عناوين متعدده انجام شود.
حالا در عبارت ايشان دقت كنيد، فردا در اين بحثي كه امروز عرض كرديم، نظر شريف امام را هم بيان ميكنيم كه امام(رضوان الله تعالي عليه) چهار مقدمه ذكر كرده و قائل به جواز اجتماع امر و نهي شدهاند.
نظری ثبت نشده است .