اجتهاد و تقلید ، جلسه 3
کلام محقق خوئي در امکان وجوب شرعی طريقي «يجب»
فرض اول؛ وجود علم اجمالي
فرض دوم؛ عدم علم اجمالی
کلام محقق خوئي در امکان وجوب شرعی نفسي «يجب»
دو راه برای اثبات وجوب شرعي نفسي و اشکال آنها
عدم جریان ملازمه وجوب عقلی با وجوب شرعی
بحث برائت ، جلسه 74
بررسی جریان حدیث رفع در احکام وضعیه
بررسی کلام علما در مقام اوّل(استدلال به حدیث رفع در روایات)
مكاسب محرمه/ نوع دوم: آنچه مقصود از آن حرام است ، جلسه 80
حکم معامله ماده هیاکل عبادت بدون هیات
مکاسب محرمه/تلقیح مصنوعی ، جلسه 8
بررسی روایات مفسر آیه 31 سوره نور
دروس بیع - بيع فضولي ، جلسه 83
خلاصه ای از مباحث جلسه ی قبل
دیدگاه ادباء در رابطه با استثناء منقطع
بررسی وقوع و عدم وقوع استثناء منقطع در قرآن
بررسی موارد استثناء منقطع در قرآن
نمونه آیات
خلاصهی جواب به مرحوم خوئی
مكاسب محرمه/ مستثنيات اعيان نجسه و متنجسه ، جلسه 45
روایات دال بر جواز انتفاع به دهن متنجس در غیر استصباح
مقدمات مفوته ، جلسه 10
تنقيح محل نزاع در بحث مقدميت تعلم
اقوال در مقدميت تعلم
نظريه وجوب تعلم و ادله آن
دليل مرحوم شيخ بر وجوب تعلم
دليل مرحوم نائيني بر وجوب تعلم
دليل محقق خوئي بر وجوب تعلم
استصحاب ، جلسه 97
نکته اول اینکه از ظاهر عبارت مرحوم شیخ اعلی الله مقامه الشریف در رسائل استفاده میشود که این روایت محمد بن مسلم دو روایت است، یکی «من کان علی یقینٍ فشک فلیمض علی یقینه فإن الشک لا ینقض الیقین» یک روایت دارد تعبیر شیخ این است
مکاسب/ خیارات ، جلسه 19
خلاصه مطالب گذشته
جواب دوم مرحوم شیخ(ره) از اشکال دوم
اشکال: عدم پذیرش لوازم این جواب
پاسخ شیخ(ره) از این اشکال
جواب از اشکال سوم
کیفیت بیان شرط سقوط خیار مجلس در عقد
صورت اول: شرط عدم الخیار
صورت دوم: شرط عدم الفسخ
احتمال عدم تاثیر فسخ بر فرض شرط عدم الفسخ
احتمال نفوذ فسخ بر فرض شرط عدم الفسخ