وصیت علامه حلی; به فرزندش فخر المحققین;
عرض می کنم که مرحوم علامه; در آخر کتاب قواعد یک وصیتی را به فخر
المحققین; فرزندشان دارند؛ که آنجا در آن وصیت می فرماید: حالایی که سن من
به پنجاه رسیده و من در دهه شصت قرار گرفتم من لازم می دانم برای خودم که
این وصیت را بنویسم و نکات بسیار بسیار خوبی را آنجا مرحوم علامه; دارد یکی
از آن نکاتی که آنجا هست میفرماید: «بملازمة العلماء و مجالسة الفضلاء،
فإنّها تفيد استعدادا تامّا لتحصيل الكمالات»، سفارش می کند فخر المحققین
را به اینکه با علما همنشینی کن و مجالست داشته باشد و ملازمت داشته باش
«فإنّها تفيد استعدادا تامّا لتحصيل الكمالات» این یک آمادگی کامل برای
تحصیل کمالات بوجود می آورد.
سنت دیرینه حوزه های علمیه؛ بهره برداری علمی و معنوی از محضر بزرگان
این یکی از جهاتی بوده که در حوزه های قدیم زیاد بوده که طلبه های جوان
اینها در محضر بزرگان حاضر می شدند و حضور پیدا می کردند در محضر علمای
بزرگ و هم از جهات علمی آنها و هم از جهات معنوی آنها بهره می بردند و الان
یک مقداری و البته بیش از یک مقدار، متاسفانه این کمرنگ شده و در حوزه های
ما نیست و ما اگر زندگی بزرگانی که واقعا به کمالات علمی و معنوی رسیدند
بررسی کنیم می بینیم یکی از جهات مهمش همین است و افرادی که خودشان از لحاظ
علمی قوی بودند اما اینها در مجالس دیگران و علما حضور پیدا می کردند و
مباحثات علمی داشتند و از آنها بهره می بردند و به نظر می رسد که باید هر
طلبه ایی افرادی و بزرگانی را در نظر بگیرد و به محضر آنها برسد و قدیم
ارتباط بین طلبه ها و بزرگان و اساتید زیاد بود و فراوان بود اما حالا کم
شده و گاهی اوقات هم به یک شکل دیگری شده و ارتباط بین خود طلبه ها زیاد
است و جلسات زیاد دارند و نشست و برخاست زیاد دارند و مسائل را شاید بیشتر
بین خودشان مطرح می کنند اما حضور در نزد افراد وارسته و افرادی که از جهت
علمی واقعا دارای مایه های قوی علمی هستند این خیلی ارزش دارد و اثر دارد و
باید این را در زندگی خودتان توجه کنید و اگر از آن غفلت کنید از برکات و
آثارش محروم می مانید.
تکریم فقها موجب کسب توقیق و اهانت به آنان موجب سلب توفیق و جلب غضب الهی
و بعد در دنباله این مطلب می فرماید: « و عليك بتعظيم الفقهاء و تكريم
العلماء»، فقها را تعظیم بکن و علما را تکریم بکن؛ این کلام را علامه; دارد
می گوید که خودش فقیه علی الاطلاق شیعه است آنهم به فخر المحققین می گوید
که آنهم جز رده اول از فقهاست او مرد بسیار عمیق و دقیقی بوده در فقه و باز
یک همچنین سفارشی را می کند؛ و بعد این روایت را می خواند که من عمدتا
برای همین روایت این بحث را مطرح کردم «فإنّ رسول اللَّه (ص) قال: «مَنْ
أَكْرَمَ فَقِيهاً مُسْلِماً لَقِيَ اللَّهَ تعالی يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ
هُوَ عَنْهُ رَاضٍ»، اگر کسی یک فقیه مسلم و مسلم در اینجا یعنی مسلم به
تمام معنا و فقیه شیعه، مومن و اثنی عشری و حقیقت اسلام را دارد می گوید و
اگر کسی یک فقیه مسلمی را اکرام کند روز قیامت خداوند را ملاقات می کند در
حالیکه خداوند از او خشنود است «وَ مَنْ أَهَانَ فَقِيهاً مُسْلِماً لَقِيَ
اللَّهَ تعالی يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ هُوَ عَلَيْهِ غَضْبَانُ» اگر کسی
به یک فقیه مسلمانی اهانت کند این شخص خداوند راروز قیامت ملاقات می کند در
حالیکه خداوند از او غضبناک است غضب الهی در دنیا با غضب الهی در آخرت
خیلی فرق دارد و فرق داشتن از حیث ذات نیست بلکه از حیث آثار است؛ در دنیا
اگر انسان خدای نکرده و خدای نکرده دچار غضب الهی بشود توفیق های الهی از
او سلب می شود گاهی اوقات انسان یک کارهایی خودش و با دست خودش انجام می
دهد و آرام آرام می بیند نه دیگر حوصله مطالعه دارد و نه حوصله دقت دارد و
نه حوصله خواندن قرآن دارد و نه حال نماز خواندن دارد و نه حال خواندن نماز
شب دارد و نمی فهمد هم که چه بلایی به سر خودش آورده و گاهی اوقات انسان
یک کاری می کند که غضب خدا شامل حال او می شود و بزرگان فرمودند غضب خدا در
دنیا عمده اش در سلب توفیقات است و خدا توفیقات را از او می گیرد و مریض
می شود و دیگر درس نمی تواند برود و کار نمی تواند بکند و از این عناوین؛
اما غضب خداوند در قیامت این نیست خیلی قوی تر این هاست و آن دیگر شامل
اینکه مشمول رحمت الهی واقع بشود و خدا به او نظری بکند و مشمول شفاعت قرار
بگیرد و راه پیدا بکند به بهشت ابدا؛ و ما باشیم و ظاهر این روایت، این
خیلی مساله مهمی است و من مع الاسف عرض کنم در زمان ما در حوزه ما این
مساله زیاد دارد رایج می شود؛ ما طلبه کم سن و سال بیسواد در حدی که هستیم
گاهی اوقات اهانت می کنیم به یک فقیه بزرگ و به یک فقیهی که عمری را در راه
فقه و اسلام و دین سپری کرده؛ این خیلی برای انسان خطرناک است ما باید
تکریم بکنیم فقها را البته نمی خواهم بگویم انسان نباید حرف بزند؛ ما مباحث
علمی را می بینیم و انظار را مطرح می کنیم و به این انظار اشکال می کنیم و
اشکال کردن غیر از اهانت کردن است و انسان گاهی اوقات نسبت به یک فقیهی
ممکن است اشکال کند و اشکالات علمی بکند یا بعضی اشکالات دیگر اما اهانت آن
چیزی که من خیلی برایش می خواهم عرض کنم و این روایت را باید آقایان مورد
توجه قرار بدهند این مساله اهانت است خیلی مراقبت بکنیم ما نسبت به فقهای
موجود و نسبت به فقهای گذشته باید ما با کمال احترام از اینها یاد کنیم و
از اینها صحبت بکنیم و مبادا که یک وقتی تعبیری بکنیم که موهن باشد و موجب
اهانت باشد.
سفارش امام خمینی (ره) به مردم و حوزه های علمیه
امروز برخی ها که حالا نمی توانند مسائل را درست تحلیل بکنند یا در یک طرف
قضایای سیاسی قرار دارند نسبت به یک گروهی اهانت می کنند و آن طرف نسبت به
این طرف اهانت می کند یعنی همه گیر شده و این خیلی فاجعه بزرگی است؛ ما در
حوزه خودمان نسبت به بزرگان من یادم هست که در همان اوائل انقلاب یا قبل از
پیروزی انقلاب در همین حوزه مسائل سیاسی فراوانی بود؛ یکی از سفارش هایی
که امام خمینی (ره) مکرر می فرمودند و از نجف به قم و فضلای قم می رسید
همین تکریم مراجع و تکریم بزرگان و تکریم فقها بود و یک تعبیری را امام
خمینی (ره) آن موقع فرموده بودن که من بعدا ریشه اش را در روایات پیدا
کردم فرمودند: اگر کسی به یک فقیهی یا مرجعی اهانت کرد این شخص ولایتش قطع
می شود خوب این تعبیر خیلی هم رایج بود حالا در بعضی از رویات دارد که اگر
کسی یک فقیهی را اهانت بکند خدای تبارک و تعالی می فرماید: «مَنْ أَهَانَ
لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ وَ دَعَانِي إِلَيْهَا»
(الکافی ج1 ص 144) این شخص به جنگ من آمده در این حد از مساله است؛ خوب کسی
که بین خودش و خدا ولایت قطع بشود این چنین می شود که می رود در جنگ با
خدا؛
مراقبت همگانی از نفس وظیفه اساسی آحاد
این مساله، خیلی مساله مهمی است و مساله حساسی است مخصوصا در حوزه ما خیلی
باید مراقبت کنیم؛ همه باید مراقبت کنند نمی گویم فقط انقلابی ها رعایت
کنند یا آنهایی که جنبه انقلابی بودنشان کمتر است آنها هم رعایت کنند که
عرض کردم مع الاسف همه اطراف رعایت نمی کنند آنها به یک بخشی از این طرف و
آنها به یک بخشی از طرف مقابل؛ انسان می بیند همین طور بی محابا یک تعابیری
را ذکر می کنند که برای انسان تحمل اینها بسیار سخت است این روایت را مد
نظر داشته باشیم و این سفارشاتی که مرحوم علامه; در (قواعد الأحكام في
معرفة الحلال و الحرام، ج3، ص: 715) کرده به مرحوم فخرالمحققین آقایان
ببیند عبارات بسیار خوبی دارد وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ
وَ بَرَكَاتُه
منبع : قواعد الأحكام في معرفة الحلال و الحرام، ج3، ص، 715
اهمیت و آثار تکریم علما
۲۹ دی ۱۳۹۴ و ۱۲:۳۳
وصیت علامه حلی; به فرزندش فخر المحققین;
عرض می کنم که مرحوم علامه; در آخر کتاب قواعد یک وصیتی را به فخر المحققین; فرزندشان دارند؛ که آنجا در آن وصیت می فرماید: حالایی که سن من به پنجاه رسیده و من در دهه شصت قرار گرفتم من لازم می دانم برای خودم که این وصیت را بنویسم و نکات بسیار بسیار خوبی را آنجا مرحوم علامه; دارد یکی از آن نکاتی که آنجا هست میفرماید: «بملازمة العلماء و مجالسة الفضلاء، فإنّها تفيد استعدادا تامّا لتحصيل الكمالات»، سفارش می کند فخر المحققین را به اینکه با علما همنشینی کن و مجالست داشته باشد و ملازمت داشته باش «فإنّها تفيد استعدادا تامّا لتحصيل الكمالات» این یک آمادگی کامل برای تحصیل کمالات بوجود می آورد.
سنت دیرینه حوزه های علمیه؛ بهره برداری علمی و معنوی از محضر بزرگان
این یکی از جهاتی بوده که در حوزه های قدیم زیاد بوده که طلبه های جوان اینها در محضر بزرگان حاضر می شدند و حضور پیدا می کردند در محضر علمای بزرگ و هم از جهات علمی آنها و هم از جهات معنوی آنها بهره می بردند و الان یک مقداری و البته بیش از یک مقدار، متاسفانه این کمرنگ شده و در حوزه های ما نیست و ما اگر زندگی بزرگانی که واقعا به کمالات علمی و معنوی رسیدند بررسی کنیم می بینیم یکی از جهات مهمش همین است و افرادی که خودشان از لحاظ علمی قوی بودند اما اینها در مجالس دیگران و علما حضور پیدا می کردند و مباحثات علمی داشتند و از آنها بهره می بردند و به نظر می رسد که باید هر طلبه ایی افرادی و بزرگانی را در نظر بگیرد و به محضر آنها برسد و قدیم ارتباط بین طلبه ها و بزرگان و اساتید زیاد بود و فراوان بود اما حالا کم شده و گاهی اوقات هم به یک شکل دیگری شده و ارتباط بین خود طلبه ها زیاد است و جلسات زیاد دارند و نشست و برخاست زیاد دارند و مسائل را شاید بیشتر بین خودشان مطرح می کنند اما حضور در نزد افراد وارسته و افرادی که از جهت علمی واقعا دارای مایه های قوی علمی هستند این خیلی ارزش دارد و اثر دارد و باید این را در زندگی خودتان توجه کنید و اگر از آن غفلت کنید از برکات و آثارش محروم می مانید.
تکریم فقها موجب کسب توقیق و اهانت به آنان موجب سلب توفیق و جلب غضب الهی
و بعد در دنباله این مطلب می فرماید: « و عليك بتعظيم الفقهاء و تكريم العلماء»، فقها را تعظیم بکن و علما را تکریم بکن؛ این کلام را علامه; دارد می گوید که خودش فقیه علی الاطلاق شیعه است آنهم به فخر المحققین می گوید که آنهم جز رده اول از فقهاست او مرد بسیار عمیق و دقیقی بوده در فقه و باز یک همچنین سفارشی را می کند؛ و بعد این روایت را می خواند که من عمدتا برای همین روایت این بحث را مطرح کردم «فإنّ رسول اللَّه (ص) قال: «مَنْ أَكْرَمَ فَقِيهاً مُسْلِماً لَقِيَ اللَّهَ تعالی يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ»، اگر کسی یک فقیه مسلم و مسلم در اینجا یعنی مسلم به تمام معنا و فقیه شیعه، مومن و اثنی عشری و حقیقت اسلام را دارد می گوید و اگر کسی یک فقیه مسلمی را اکرام کند روز قیامت خداوند را ملاقات می کند در حالیکه خداوند از او خشنود است «وَ مَنْ أَهَانَ فَقِيهاً مُسْلِماً لَقِيَ اللَّهَ تعالی يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ هُوَ عَلَيْهِ غَضْبَانُ» اگر کسی به یک فقیه مسلمانی اهانت کند این شخص خداوند راروز قیامت ملاقات می کند در حالیکه خداوند از او غضبناک است غضب الهی در دنیا با غضب الهی در آخرت خیلی فرق دارد و فرق داشتن از حیث ذات نیست بلکه از حیث آثار است؛ در دنیا اگر انسان خدای نکرده و خدای نکرده دچار غضب الهی بشود توفیق های الهی از او سلب می شود گاهی اوقات انسان یک کارهایی خودش و با دست خودش انجام می دهد و آرام آرام می بیند نه دیگر حوصله مطالعه دارد و نه حوصله دقت دارد و نه حوصله خواندن قرآن دارد و نه حال نماز خواندن دارد و نه حال خواندن نماز شب دارد و نمی فهمد هم که چه بلایی به سر خودش آورده و گاهی اوقات انسان یک کاری می کند که غضب خدا شامل حال او می شود و بزرگان فرمودند غضب خدا در دنیا عمده اش در سلب توفیقات است و خدا توفیقات را از او می گیرد و مریض می شود و دیگر درس نمی تواند برود و کار نمی تواند بکند و از این عناوین؛ اما غضب خداوند در قیامت این نیست خیلی قوی تر این هاست و آن دیگر شامل اینکه مشمول رحمت الهی واقع بشود و خدا به او نظری بکند و مشمول شفاعت قرار بگیرد و راه پیدا بکند به بهشت ابدا؛ و ما باشیم و ظاهر این روایت، این خیلی مساله مهمی است و من مع الاسف عرض کنم در زمان ما در حوزه ما این مساله زیاد دارد رایج می شود؛ ما طلبه کم سن و سال بیسواد در حدی که هستیم گاهی اوقات اهانت می کنیم به یک فقیه بزرگ و به یک فقیهی که عمری را در راه فقه و اسلام و دین سپری کرده؛ این خیلی برای انسان خطرناک است ما باید تکریم بکنیم فقها را البته نمی خواهم بگویم انسان نباید حرف بزند؛ ما مباحث علمی را می بینیم و انظار را مطرح می کنیم و به این انظار اشکال می کنیم و اشکال کردن غیر از اهانت کردن است و انسان گاهی اوقات نسبت به یک فقیهی ممکن است اشکال کند و اشکالات علمی بکند یا بعضی اشکالات دیگر اما اهانت آن چیزی که من خیلی برایش می خواهم عرض کنم و این روایت را باید آقایان مورد توجه قرار بدهند این مساله اهانت است خیلی مراقبت بکنیم ما نسبت به فقهای موجود و نسبت به فقهای گذشته باید ما با کمال احترام از اینها یاد کنیم و از اینها صحبت بکنیم و مبادا که یک وقتی تعبیری بکنیم که موهن باشد و موجب اهانت باشد.
سفارش امام خمینی (ره) به مردم و حوزه های علمیه
امروز برخی ها که حالا نمی توانند مسائل را درست تحلیل بکنند یا در یک طرف قضایای سیاسی قرار دارند نسبت به یک گروهی اهانت می کنند و آن طرف نسبت به این طرف اهانت می کند یعنی همه گیر شده و این خیلی فاجعه بزرگی است؛ ما در حوزه خودمان نسبت به بزرگان من یادم هست که در همان اوائل انقلاب یا قبل از پیروزی انقلاب در همین حوزه مسائل سیاسی فراوانی بود؛ یکی از سفارش هایی که امام خمینی (ره) مکرر می فرمودند و از نجف به قم و فضلای قم می رسید همین تکریم مراجع و تکریم بزرگان و تکریم فقها بود و یک تعبیری را امام خمینی (ره) آن موقع فرموده بودن که من بعدا ریشه اش را در روایات پیدا کردم فرمودند: اگر کسی به یک فقیهی یا مرجعی اهانت کرد این شخص ولایتش قطع می شود خوب این تعبیر خیلی هم رایج بود حالا در بعضی از رویات دارد که اگر کسی یک فقیهی را اهانت بکند خدای تبارک و تعالی می فرماید: «مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ وَ دَعَانِي إِلَيْهَا» (الکافی ج1 ص 144) این شخص به جنگ من آمده در این حد از مساله است؛ خوب کسی که بین خودش و خدا ولایت قطع بشود این چنین می شود که می رود در جنگ با خدا؛
مراقبت همگانی از نفس وظیفه اساسی آحاد
این مساله، خیلی مساله مهمی است و مساله حساسی است مخصوصا در حوزه ما خیلی باید مراقبت کنیم؛ همه باید مراقبت کنند نمی گویم فقط انقلابی ها رعایت کنند یا آنهایی که جنبه انقلابی بودنشان کمتر است آنها هم رعایت کنند که عرض کردم مع الاسف همه اطراف رعایت نمی کنند آنها به یک بخشی از این طرف و آنها به یک بخشی از طرف مقابل؛ انسان می بیند همین طور بی محابا یک تعابیری را ذکر می کنند که برای انسان تحمل اینها بسیار سخت است این روایت را مد نظر داشته باشیم و این سفارشاتی که مرحوم علامه; در (قواعد الأحكام في معرفة الحلال و الحرام، ج3، ص: 715) کرده به مرحوم فخرالمحققین آقایان ببیند عبارات بسیار خوبی دارد وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه
منبع : قواعد الأحكام في معرفة الحلال و الحرام، ج3، ص، 715
کلمات کلیدی :
۱,۶۹۳ بازدید