در كتاب شريف اصول كافي،
كتاب الايمان و الكفر باب الذنوب، مرحوم كليني 31 روايت نقل ميكند، حديث ششم از
امام صادق(ع)
ابي اسامه نقل ميكند، «قال سمعته يقول تعوّذوا بالله من سطوات الله بالليل و
النهار، قال قلت له و ما سطوات الله» سطوات الله چيست؟
«قال الأخذعلی المعاصي»
سطوات كه جمع سطوت است به معناي غضب، قهر، حمله كردن، امام ميفرمايد به خداي تبارك
و تعالي پناه ببريد از سطوات خدا. «بالليل و النهار» اين متعلق به سطوات خداست،
يعني سطوات خدا براي زمان معيّني نيست، ممكن است شب و روز گريبان انسان را بگيرد،
يا «بالليل و النهار» متعلق به تعوّضوا است، يعني شبانهروز، دائماً پناه ببريد به
خدا از سطوات خدا كه اين ظهور در همين دارد.
سؤال كردند سطوات چيست؟ امام
فرموده أخذ بر معاصي. گاهي اوقات ما و نوع مردم، چيزي كه در ذهنمان وجود دارد اينست
كه فكر ميكنيم اگر گناهي را مرتكب شديم بالأخره قيامت بايد جواب بدهيم، حالا بعد
هم به خودمان يك اميدي ميدهيم كه روزي استغفار ميكنيم و پاك ميشويم، يا اگر
خدايي نكرده موفق به توبه نشويم اميد به شفاعت داريم، اينها در جاي خودش هم درست
است، هم انسان بايد دنبال توبه باشد و هم اميد به شفاعت داشته باشد، اما يك چيزي
هست كه اين خيلي مشكلتر از آن عذاب قيامت از يك جهت است و آن اخذ بر معاصي است.
يعني خداي تبارك و تعالي گاهي اوقات به خاطر يك معصيت، حالا اين معصيت هم مخفي در
ميان معاصي است، عرض كرده ام قبلاً که گاهي اوقات انسان يك غيبتي از يك عالمي
ميكند، روايتي را يك وقتي برایتان خواندم كه خيلي روايت عجيبي بود و
واقعاً بايد اين روايت را در ذهنمان بسپريم؛ و ان این است که جميل بن دراج گفت خدمت امام صادق رسيدم، امام به من فرمود آن كسي كه داشت از خانه
بيرون ميرفت را ديدي؟ عرض كردم بله، فرمود چه كسي است؟ گفتم: يكي از اصحاب ما و از
دوستان ما و از مواليان شماست، امام به او فرمود:
«لا قدّس الله روحه و لا قدّس
الله مثله» اين نفرين عجيبي است! بعد جميل سؤال كرد چرا؟ فرمود اين آدم آمده پيش من
و پشت سر زراره حرف ميزند، پشت سر برير حرف ميزند، بدگويي محمد بن مسلم را
ميكند، اين نميداند كه اينها امناي بر حلال و حرام خدا هستند؟! خيلي عجيب است.
و
بعد در دنبالهاش دارد كه امام گريه كرد، اين عظمت مسئله را ميرساند، حالا آن آدم
فكر كرده كه بيايد پيش امام يك بدگويي از زراره كند آسمان كه زمين نميآيد، اما چه
نفريني را امام به او ميكند! حالا اين امام است، امام معصوم كه حجّت خداست يك چنين
نفرين سختي را به اين انسان ميكند، حالا اگر برود در نامتناهي و خود خداي تبارك و
تعالي در مورد اين آدم غضب كند، اصلاً آدم نميتواند فكر كند كه چه چيزي در انتظارش
خواهد بود.
ما معصيت را كوچك نشمريم، گاهي اوقات انسان به يك برادر مؤمنش تندي
ميكند، گاهي اوقات انسان خدايي نكرده به پدر و مادر تُندي لساني ميكند، خدايي
نكرده ممكن است غضب خدا در همين معصيت باشد، ممكن است اگر خدايي نكرده هزار زناي
حرام انجام بدهد او مشمول غضب خدا نشود ولي اين به دنبالش غضب خدا را داشته باشد.
آن وقت اگر غضب خدا الآن گريبان انسان را گرفت، اين ميرود به سمت سقوط، اين روي
خوش و سعادت و اينها را هيچ وقت نميبيند، اين ديگر دنبال علم و تقوا نخواهد رفت،
ميافتد به يك وادي ديگر، هر روزش از روز بعد هم به باتلاقهاش شديدتر فرو ميرود و
خودش هم خبر ندارد كه منشأ و ريشهاش كجاست؟
تعوّضوا بالله علي ستوات الله بالليل و
النهار، يعني ما شبانه روز بايد به خدا التماس كنيم، خدايا ما جاهليم، ما نادانيم،
ما عاجزيم، ما كوچكيم، ما ضعيفيم، ما ناتوانيم، ممكن است يك وقتي يك گناهي كنيم،
مبادا نسبت به آن گناه غضب تو شامل ما بشود، و اين خيلي نكتهي بسيار مهمي است كه
مخصوصاً ما طلبهها بايد به اين نكته توجه داشته باشيم.
انشاء الله خداوند همه ما را از غضب خودش محفوظ بفرمايد.
منبع : اصول کافی، کتاب الايمان و الكفر، باب الذنوب.
بررسی عواقب گناه با تکیه بر روایات امام صادق
۱۰ دی ۱۳۹۴ و ۱۲:۰۰
در كتاب شريف اصول كافي، كتاب الايمان و الكفر باب الذنوب، مرحوم كليني 31 روايت نقل ميكند، حديث ششم از امام صادق(ع) ابي اسامه نقل ميكند، «قال سمعته يقول تعوّذوا بالله من سطوات الله بالليل و النهار، قال قلت له و ما سطوات الله» سطوات الله چيست؟
«قال الأخذعلی المعاصي» سطوات كه جمع سطوت است به معناي غضب، قهر، حمله كردن، امام ميفرمايد به خداي تبارك و تعالي پناه ببريد از سطوات خدا. «بالليل و النهار» اين متعلق به سطوات خداست، يعني سطوات خدا براي زمان معيّني نيست، ممكن است شب و روز گريبان انسان را بگيرد، يا «بالليل و النهار» متعلق به تعوّضوا است، يعني شبانهروز، دائماً پناه ببريد به خدا از سطوات خدا كه اين ظهور در همين دارد.
سؤال كردند سطوات چيست؟ امام فرموده أخذ بر معاصي. گاهي اوقات ما و نوع مردم، چيزي كه در ذهنمان وجود دارد اينست كه فكر ميكنيم اگر گناهي را مرتكب شديم بالأخره قيامت بايد جواب بدهيم، حالا بعد هم به خودمان يك اميدي ميدهيم كه روزي استغفار ميكنيم و پاك ميشويم، يا اگر خدايي نكرده موفق به توبه نشويم اميد به شفاعت داريم، اينها در جاي خودش هم درست است، هم انسان بايد دنبال توبه باشد و هم اميد به شفاعت داشته باشد، اما يك چيزي هست كه اين خيلي مشكلتر از آن عذاب قيامت از يك جهت است و آن اخذ بر معاصي است.
يعني خداي تبارك و تعالي گاهي اوقات به خاطر يك معصيت، حالا اين معصيت هم مخفي در ميان معاصي است، عرض كرده ام قبلاً که گاهي اوقات انسان يك غيبتي از يك عالمي ميكند، روايتي را يك وقتي برایتان خواندم كه خيلي روايت عجيبي بود و واقعاً بايد اين روايت را در ذهنمان بسپريم؛ و ان این است که جميل بن دراج گفت خدمت امام صادق رسيدم، امام به من فرمود آن كسي كه داشت از خانه بيرون ميرفت را ديدي؟ عرض كردم بله، فرمود چه كسي است؟ گفتم: يكي از اصحاب ما و از دوستان ما و از مواليان شماست، امام به او فرمود:
«لا قدّس الله روحه و لا قدّس الله مثله» اين نفرين عجيبي است! بعد جميل سؤال كرد چرا؟ فرمود اين آدم آمده پيش من و پشت سر زراره حرف ميزند، پشت سر برير حرف ميزند، بدگويي محمد بن مسلم را ميكند، اين نميداند كه اينها امناي بر حلال و حرام خدا هستند؟! خيلي عجيب است.
و بعد در دنبالهاش دارد كه امام گريه كرد، اين عظمت مسئله را ميرساند، حالا آن آدم فكر كرده كه بيايد پيش امام يك بدگويي از زراره كند آسمان كه زمين نميآيد، اما چه نفريني را امام به او ميكند! حالا اين امام است، امام معصوم كه حجّت خداست يك چنين نفرين سختي را به اين انسان ميكند، حالا اگر برود در نامتناهي و خود خداي تبارك و تعالي در مورد اين آدم غضب كند، اصلاً آدم نميتواند فكر كند كه چه چيزي در انتظارش خواهد بود.
ما معصيت را كوچك نشمريم، گاهي اوقات انسان به يك برادر مؤمنش تندي ميكند، گاهي اوقات انسان خدايي نكرده به پدر و مادر تُندي لساني ميكند، خدايي نكرده ممكن است غضب خدا در همين معصيت باشد، ممكن است اگر خدايي نكرده هزار زناي حرام انجام بدهد او مشمول غضب خدا نشود ولي اين به دنبالش غضب خدا را داشته باشد. آن وقت اگر غضب خدا الآن گريبان انسان را گرفت، اين ميرود به سمت سقوط، اين روي خوش و سعادت و اينها را هيچ وقت نميبيند، اين ديگر دنبال علم و تقوا نخواهد رفت، ميافتد به يك وادي ديگر، هر روزش از روز بعد هم به باتلاقهاش شديدتر فرو ميرود و خودش هم خبر ندارد كه منشأ و ريشهاش كجاست؟
تعوّضوا بالله علي ستوات الله بالليل و النهار، يعني ما شبانه روز بايد به خدا التماس كنيم، خدايا ما جاهليم، ما نادانيم، ما عاجزيم، ما كوچكيم، ما ضعيفيم، ما ناتوانيم، ممكن است يك وقتي يك گناهي كنيم، مبادا نسبت به آن گناه غضب تو شامل ما بشود، و اين خيلي نكتهي بسيار مهمي است كه مخصوصاً ما طلبهها بايد به اين نكته توجه داشته باشيم. انشاء الله خداوند همه ما را از غضب خودش محفوظ بفرمايد.
منبع : اصول کافی، کتاب الايمان و الكفر، باب الذنوب.
کلمات کلیدی :
۱,۸۴۸ بازدید