اين كمترين از طلاب علوم ديني هستم و گاه به گاه مسايلي در زمينههاي فقهي و اعتقادي از اين حقير پرسيده ميشود كه از باب جهل به آن مسايل، پاسخ نميدهم ولي همان سؤالات باعث بررسي و تحقيقم ميشود.
روز گذشته شخصي پرسيد كه:
چرا اسلام براي مرتدين حكم مهدور الدمي داده است؟ اگر شخصي(نعوذ بالله) از اسلام برگردد اما ابراز نكند، چرا باز هم بايد او را كشت؟
اين كمترين با توجه به مطالعاتي كه چندي پيش در باب تصوف داشتم، ياد جملهاي از علامهي مجلسي افتادم و براي اينكه تعبدي بودن اين مسأله را متذكر شوم اينگونه جواب دادم که چرا يهوديها اگر جايي از بدنشان نجس شود آن را مقراض ميكنند؟
بعد چون نميدانستم پاسخ درست بوده و آيا توانستهام مقصود را برسانم، به آن شخص گفتم صحبت من درست و كافي نبود، بايد تحقيق بيشتري كني.
اما دغدغهي يافتن پاسخ، برايم ماند. لذا مصدع اوقات حضرتعالي شدم.
پاسخ :
اگر کسی در باطن و دل خود ارتداد پیدا کند، حکم او قتل نیست، بلکه اگر آن را «اظهار» کند چنین حکمی دارد و «اظهار» به منزله مقابله علنی و آشکار با دین است، یعنی به معنی جنگ با دین است.
علت دستور اسلام بر قتل مرتد
۰۹ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۵۷
اين كمترين از طلاب علوم ديني هستم و گاه به گاه مسايلي در زمينههاي فقهي و اعتقادي از اين حقير پرسيده ميشود كه از باب جهل به آن مسايل، پاسخ نميدهم ولي همان سؤالات باعث بررسي و تحقيقم ميشود. روز گذشته شخصي پرسيد كه: چرا اسلام براي مرتدين حكم مهدور الدمي داده است؟ اگر شخصي(نعوذ بالله) از اسلام برگردد اما ابراز نكند، چرا باز هم بايد او را كشت؟ اين كمترين با توجه به مطالعاتي كه چندي پيش در باب تصوف داشتم، ياد جملهاي از علامهي مجلسي افتادم و براي اينكه تعبدي بودن اين مسأله را متذكر شوم اينگونه جواب دادم که چرا يهوديها اگر جايي از بدنشان نجس شود آن را مقراض ميكنند؟ بعد چون نميدانستم پاسخ درست بوده و آيا توانستهام مقصود را برسانم، به آن شخص گفتم صحبت من درست و كافي نبود، بايد تحقيق بيشتري كني. اما دغدغهي يافتن پاسخ، برايم ماند. لذا مصدع اوقات حضرتعالي شدم.
پاسخ :
کلمات کلیدی :
۲,۷۴۸