لطفا بفرماييد منظور از «محاريب کشتارگاه هاي يهود» که در سرّ خراب کردن محراب مساجد توسط علي(ع) در علل الشرايع صدوق باب هفتم مطرح شده، چيست؟
پاسخ :
منظور از این حدیث آن است که حضرت مقصورهها و اتاقکهایي را که در داخل محراب میساختند و امام جماعت در آنجا قرار میگرفت، خراب میکرده و تعبیر به محارب یا محرابها از این جهت شده است که در داخل محراب این غرفه یا اتاق کوچک را میساختند و امام جماعت آنجا میایستاد.
حضرت امیرالمؤمنین(صلوات الله عليه) این نوع محرابها را که نوعی بدعت بوده است در مسجد خراب مىكردند و مىفرمودند كه به مذابح يهودان مىماند كه قربانی مىكنند.
از جمله بدعتهای عثمان اين بود كه داخل مسجد براي خود مقصوره ساخت، كه خود در آنجا بايستد و ممتاز باشد از ديگران و واليان عثمان نيز در بلاد اسلام از جهت خود ساختند و حضرت امیرالمؤمنین(صلوات الله عليه) در زمان خلافت ظاهرى، بدعتهای عثمان را برطرف مىنمودند و بدعتهای ابو بكر و عمر را نتوانست برطرف کند.
بعد از رحلت حضرت محمد(صلی الله و علیه و آله و سلّم) مسجد خود او در مدينه تجديد بنا شد و قسمتهایی مانند اتاقکها و غرفههایی به نام «مقصوره» و یا «محراب»، برای نماز یا خطبه و سخنرانی به مساجد افزوده شد.
محراب به معنای غرفه و اتاقک، در زمان پیامبر نبوده و در عهد خلفای بعد، از زمان عمر بن عبدالعزیز به بعد ساخته شده است. و اگر در برخی روایات هم تعبیر «محراب النّبی» بیان شده است منظور محل نماز و مصلای او است.
«مقصوره» هم، اتاقکی است که دارای یک دریچه است و مردم، از آنجا به پیش نماز نگاه میکردند و عثمان، اولین کسی بود که در مسجد، مقصوره ساخت. و این، به دنبال کشته شدن عمر بود. هنگامیکه عثمان خلیفه شد، مقصورهای کوچک ساخت که داخل آن جای میگرفت و نماز میخواند تا او را کسی نکشد.
بعد از عثمان نیز این روش ادامه یافت. مثلاً، «مروان بن حکم»، خلیفهی اموی، به دنبال حادثهی سوء قصدی که به او شد و کسی با چاقو به او ضربه زد و قصد کشتنش را داشت و بالأخره دستگیر و زندانی و پس از مدتی، اعدام شد، به فکر ساختن مقصورهای محکم افتاد و مروان، اولین کسی بود که در مسجد، مقصوره را با سنگهای نقش و نگار دار ساخت و برای آن دریچه قرار داد.
معاویه هم بعد از ماجرای سوء قصدی که به او صورت گرفت، در مسجد، مقصوره درست کرد. حضرت امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام) هر جا میتوانست این نوع محراب را که به صورت اتاق در داخل محراب مسجد ساخته میشد خراب میکرد تا این بدعت را در دین از بین ببرد و روایت هم به همین مسئله اشاره دارد.
منظور از «محاريب کشتارگاه هاي يهود»
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۲
لطفا بفرماييد منظور از «محاريب کشتارگاه هاي يهود» که در سرّ خراب کردن محراب مساجد توسط علي(ع) در علل الشرايع صدوق باب هفتم مطرح شده، چيست؟
پاسخ :
منظور از این حدیث آن است که حضرت مقصورهها و اتاقکهایي را که در داخل محراب میساختند و امام جماعت در آنجا قرار میگرفت، خراب میکرده و تعبیر به محارب یا محرابها از این جهت شده است که در داخل محراب این غرفه یا اتاق کوچک را میساختند و امام جماعت آنجا میایستاد.
حضرت امیرالمؤمنین(صلوات الله عليه) این نوع محرابها را که نوعی بدعت بوده است در مسجد خراب مىكردند و مىفرمودند كه به مذابح يهودان مىماند كه قربانی مىكنند.
از جمله بدعتهای عثمان اين بود كه داخل مسجد براي خود مقصوره ساخت، كه خود در آنجا بايستد و ممتاز باشد از ديگران و واليان عثمان نيز در بلاد اسلام از جهت خود ساختند و حضرت امیرالمؤمنین(صلوات الله عليه) در زمان خلافت ظاهرى، بدعتهای عثمان را برطرف مىنمودند و بدعتهای ابو بكر و عمر را نتوانست برطرف کند.
بعد از رحلت حضرت محمد(صلی الله و علیه و آله و سلّم) مسجد خود او در مدينه تجديد بنا شد و قسمتهایی مانند اتاقکها و غرفههایی به نام «مقصوره» و یا «محراب»، برای نماز یا خطبه و سخنرانی به مساجد افزوده شد.
محراب به معنای غرفه و اتاقک، در زمان پیامبر نبوده و در عهد خلفای بعد، از زمان عمر بن عبدالعزیز به بعد ساخته شده است. و اگر در برخی روایات هم تعبیر «محراب النّبی» بیان شده است منظور محل نماز و مصلای او است.
«مقصوره» هم، اتاقکی است که دارای یک دریچه است و مردم، از آنجا به پیش نماز نگاه میکردند و عثمان، اولین کسی بود که در مسجد، مقصوره ساخت. و این، به دنبال کشته شدن عمر بود.
هنگامیکه عثمان خلیفه شد، مقصورهای کوچک ساخت که داخل آن جای میگرفت و نماز میخواند تا او را کسی نکشد.
بعد از عثمان نیز این روش ادامه یافت. مثلاً، «مروان بن حکم»، خلیفهی اموی، به دنبال حادثهی سوء قصدی که به او شد و کسی با چاقو به او ضربه زد و قصد کشتنش را داشت و بالأخره دستگیر و زندانی و پس از مدتی، اعدام شد، به فکر ساختن مقصورهای محکم افتاد و مروان، اولین کسی بود که در مسجد، مقصوره را با سنگهای نقش و نگار دار ساخت و برای آن دریچه قرار داد.
معاویه هم بعد از ماجرای سوء قصدی که به او صورت گرفت، در مسجد، مقصوره درست کرد.
حضرت امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام) هر جا میتوانست این نوع محراب را که به صورت اتاق در داخل محراب مسجد ساخته میشد خراب میکرد تا این بدعت را در دین از بین ببرد و روایت هم به همین مسئله اشاره دارد.
کلمات کلیدی :
۲,۸۴۸