اولا: همانطور که به خوبي اشاره نموديد؛ در فلسفهي عده، دو حکمت بسيار مهم است، يکي؛ طهارت نسل و ديگر؛ احترام به علقه نکاح. ليکن توجه داشته باشيد که هر دو نکته، جنبهي حکمت دارند و در فقه به عنوان علت مطرح نيستند. در علت، حکم چه از جهت وجودي و چه از جهت عدمي، بر محور آن ميچرخد، يعني اگر علت باشد آن حکم، موجود است و اگر نباشد آن حکم، موجود نيست. اما در حکمت اينطور نيست، ممکن است که با نبودن آن، باز حکم موجود باشد.
ثانيا: حکمت، جنبه غالب دارد، يعني در همه موارد و مصاديق نيست.
ثالثا: در مورد سوال، ممکن است قانونگزار و شارع مقدس، در مورد زن يائسه يک جهت مهمتر را در نظر گرفته باشد، چون در چنين سني غالبا تحقق علقه مشکل است، و يا جهت مهمتري وجود دارد، علاوه اينکه زن يائسه نيز عده وفات دارد.
حکمت عده ی طلاق
۰۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۳
در مورد حکمت «عده» (طلاق يا فوت همسر)، ميگويند «حفظ حرمت نکاح سابق» و همچنين «فرصت بازگشت به زندگي مشترک» نهفته است. از آنجا که حضرتعالي ديدگاههاي پخته و کاملي راجع به اين مساله در مقالات منتشره داريد، تقاضا دارم بفرماييد در خصوص زن يائسه، چرا وي ملزم به حفظ حرمت نکاح سابق نيست؟ يا چرا فرض فرصت بازگشت به زندگي مجدد در مورد وي مطرح نيست؟ لطفا بر اساس اين دو مبنا، پاسخ سؤال را بيان بفرماييد.
پاسخ :
کلمات کلیدی :
۳,۰۳۴