بزرگترین هنر يک زن مادر بودن و همسرداري است، خانه‌دار بودن خودش یک هنر است

۲۹ دی ۱۳۹۵

۱۹:۴۹

۳,۰۷۲

خلاصه خبر :
حضرت آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در ديدار برادران و خواهران حوزه علمیه قائنات مشهد مقدس که در تاريخ 95/10/29 برگزار شد، نکات مهمي پيرامون اهميت زن در اسلام و وظيفه بانوان مسلمان و مخصوصا بانوان طلبه بيان فرمودند.
آخرین رویداد ها

 

بسم الله الرحمن الرحیم


از حضور خواهران بزرگوار حوزه علمیه فاطميه زیرکوه قائنات که منسوب به حضرت زهرا(سلام الله علیها) است و برادران طلبه سفيران هدايت تشکر می‌کنم.

امیدوارم إن شاء الله در این سفر به دعای حضرت رضا(عليه السلام) خداوند درجات و مراتب علمی و معنوی شما را متعالی کند و بتوانید در راه فهم دین و خدمت به اسلام هر کدام به سهم خود مؤثر باشید.

در این مجال کوتاه چند نکته را عرض می‌کنم. اولین نکته مربوط به خواهران است. يکي از برکات نظام جمهوری اسلامی این است که بانوان ما توانستند هویت و ارزش اصلی خود را پیدا کنند. اينکه همه به این نتیجه رسیدیم یک زن می‌تواند در مسائل علمي و معنوی از بسیاری از مردها بالاتر برود، و این خیلی مهم است و بسيار تفاوت دارد با آنکه یک زن خود را در چارچوب خانه و زندگی محصور کند و باور نداشته باشد که می‌تواند رشد کند و نفسش را متعالی نمايد يا فکر کند او خلق شده فقط برای همسرداري و مادر بودن.

البته اگر همین را هم بفهمد و باور داشته باشد بسیار مهم است ولو اینکه امروز متأسفانه یک بخش قابل توجهی از زن‌های جامعه‌ی ما همین جهت را هم فراموش کرده و باورشان نیست که بزرگترین هنر يک زن مادر بودن و همسرداري است، خانه‌دار بودن خودش یک هنر است. اما عرض من اين است امروز يک زن مسلمان در جامعه‌ی انقلابی در کنار آن وظايف اصلي‌اش، در مسائل علمی هم باید کاملاً رشد کند، نبايد گفت یا خانه‌داري يا کسب علم، نه. امروز زن‌ها نشان دادند که در کنار رسیدگی به مسائل اصلی زندگی نيز می‌توانند رشد علمي و معنوي خودشان را داشته باشند.

شما در يک نگاه اجمالي به آیات شریفه‌ای که در قرآن عبارت «من ذکر أو انثی» یا روایاتی که «علی کل مسلم و مسلمه» را ذکر نموده می‌بینید که خدای تبارک و تعالی از زنان هم این انتظار را دارد. خدا نمی‌خواهد زن فقط در چارچوب خانواده محصور شود بلکه می‌خواهد رشد کند، علم بیاموزد و درجات معنوی بالا پیدا کند.

یک زن در محیط خانه باید برای عبادت خودش یک برنامه‌ی خاص داشته باشد. تأثیر عبادت زن در خانه نسبت به فرزندان به مراتب از عبادت مردان بيشتر است. این یک مطلبی است که به آن توجه داشته باشید در زمانه‌ی ما دیگر کسی اگر در اقصی نقاط هم باشد نمی‌تواند بگوید من امکانات ندارم. امروز همه مسائل آموزشی از طریق اینترنت و فضای مجازی در اختیار همگان قرار می‌گیرد منتهی یک درک عمیق، خودباوري و برنامه‌ریزی و همت می‌خواهد.

از اين طرف هم اگر یک زن به بهانه تحصیل علم وظایف همسری‌ و خانه‌داری را ترک کند این را هم اسلام قبول ندارد و اجازه نمی‌دهد. ولی بانوان ما می‌توانند مدیریت کنند و در کنار وظایف زندگی توجه به مسائل علمی و معنوی داشته باشند، این مطلب اول.

 

 

 

حوزه علميه قائنات


همین جا از آقایان هم تقاضا می‌کنم اکتفا به برنامه‌هاي محدود در سفیران هدایت نکنید، حیف است که از توفیق بزرگ حضور در حوزه علميه بهره‌مند بشوید اما بهره‌ی ناچیزی از این سفره‌ی علم و معنویت داشته باشید، اینقدر سفره‌ی علم دین گسترده است که بزرگان ما که عمرشان را در مسائل علمی گذراندند اواخر عمر مي‌گفتند حسرت می‌خوریم از این که در فلان بُعد کار نکردیم، چون عمرشان دیگر کفاف نمی‌داد! البته سفیران هدایت برنامه‌ای است که تنظیم شده برای پاسخ به یک سری مسائل ضروري ولی باورتان نشود با گذراندن دوره‌ی پنج ساله سفیران هدایت به شما می‌شود گفت عالم دینی و اسلام‌شناس يا حتي کارشناس اسلامي.

مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیه) یک روزی در مجلس درس می‌گفتند من با اینکه بیش از 50 ـ 60 سال است که در اسلام کار می‌کنم نمی‌توانم به خودم بگویم اسلام شناس. بنابراين خودتان را در این حد متوقف نکنید که آنگاه خسارت بسیار بزرگی به خودتان و به این سرمایه‌ی عمری که خدا به شما عنايت فرموده وارد کرده‌اید.

مطلب دوم اینکه امروز ما در جامعه مواجه با یک سري از مشکلات، آسیب‌ها، انحراف‌ها و فسادهای فراوان هستیم، در مواجهه با آسيب‌هاي اجتماعي نقش یک طلبه‌ی خواهر از نقش یک طلبه برادر کمتر نیست. اگر نگويیم در بعضی از موارد شما می‌توانید نقش بيشتري ایفا کنید، تأثیرگذاری شما در برخی از موارد مخصوصاً در میان خواهران بیشتر است. در این زمینه فکر کنید که برای آسیبهای اجتماعی و مقابله با انحرافات چه راهکار‌هايي وجود دارد. چگونه مي‌توانيد در شبکه‌هاي مجازي حضور يابيد تا هم حرف‌ها را بفهميد و هم حرف دين را به آنها برسانيد.

این مطلب بسيار لازمی است که پي به نقش خودتان در مقابله‌ی با آسیبهایی که امروز به اسلام و دین و جامعه مخصوصاً به خانواده زده می‌شود ببريد و شما می‌دانید امروز یکی از نقشه‌های اصلی غرب از بین بردن بنیاد خانواده در کشورهای جهان سوم و در کشورهای اسلامی و بالخصوص در ایران است. شما مي‌توانيد نه فقط در مدارس بلکه در دبیرستان‌ها هم حضور پیدا کنید و ‌در همه‌ی بخش‌های جامعه حضور فعال داشته باشید. لازمه‌ي این حضور فعال همان مطلب اول است که از جهت علمی باید خود را قوی کنید تا بتوانید به نیازهاي مردم و شبهات آنها پاسخ بدهید.

یکی از کلیدهای اساسی برای حل مشکلات اجتماعی بها دادن به خواهران طلبه است منتهی به شرطی که در مسائل علمی قوی کار کنند تا بتوانند از عهده‌ی این شبهات و اشکالات برآیند اما اگر در مسائل علمی به همین دوره سفیران هدایت اکتفا کنید موفقیت چندانی نخواهید داشت.

من همین جا اشاره‌ای کنم به یکی از روزنه‌هایی که امروز می‌خواهند از طريق آن به دین ضربه بزنند. آنها با تمسک به احکامی که به حسب ظاهر می‌گوید بین زن و مرد اختلاف وجود دارد، می‌خواهند شبهه‌افکني کنند الآن افرادي که در ایران برای مقابله‌ی با احکام اسلام فمنيزم را ترویج می‌کنند کم نیستند، شما وظیفه دارید این احکام را بفهمید، دلیلش را بدانید و در مقابل شبهاتی که مطرح مي‌شود دفاع کنید، خب راهش این است که از جهت علمی خودتان را قوی‌تر کنید، در اين صورت می‌توانید مدافع اسلام و مکتب اهل‌بیت بشوید و بحران‌های کنونی جامعه را مهار کنید و این آسیب‌ها را از جامعه‌ی انقلابی برطرف سازيد.

مثلا ملاحظه نماييد اين کلام مشهور است که احکام خدا بر اساس عدالت است، آن وقت اين سؤال مطرح مي‌شود پس چرا در مسائلي نظير ارث، شهادت، حضانت يا ولايت بين زن و مرد فرق است؟ فقط به اشاره عرض مي‌کنم به نظر ما آن مقدمه که بگوييم احکام بر اساس عدالت است حرف درستی نیست! چرا درست نیست؟ البته توضيح آن بحث‌های اصولی دارد که مربوط به اصول فقه و ملاکات احکام است که باید در جای خودش و فرصت دیگری مطرح شود.

اجمالاً عرض مي‌کنم خدای تبارک و تعالی به ملاک عدالت نیامده بگوید زن نصف مرد ارث مي‌برد. حال اگر می‌گفت زن به اندازه مرد ارث مي‌برد خلاف عدالت می شد! خير اين حکم ربطی به عدالت ندارد، اگر خدای تبارک و تعالی می‌گوید بر زن جهاد واجب نیست و بر مرد واجب است بگوئیم خلاف عدالت است، هر دو باید به میدان جهاد بروند. ملاک جعل احکام؛ عدالت نیست چون در باب احکام بحث‌های دیگری در ملاکات احکام غير از ملاک عدالت وجود دارد که براساس آن ملاک‌ها خدای تبارک و تعالی احکام را جعل کرده است.

اگر اسلام می‌گوید خروج زن از خانه باید با اجازه مرد باشد این روی ملاک عدالت نیست تا گفته شود اين حکم بر با عدالت  سازگاري ندارد چون در قانونگذاری ملاکات دیگری هم وجود دارد. یک مثال ساده عرض کنم اگر شک کردید مکاني پاک است یا نجس؟ اینجا شما چه می‌گوئید؟ همه فقها می‌گویند برطبق قاعده طهارت یا اصالة الطهاره اين مکان پاک است يا اگر شک کنيم اين چيز حلال است یا حرام؟ طبق قاعده اصالة الحلّ حلال است.

سؤال من اين است آيا این قوانین که در این گونه موارد جعل شده بر اساس عدالت است؟ ربطی به عدالت ندارد، خود فقها در لابلای کلمات فقهی و اصولی می‌گویند ملاکی داريم به نام ملاک تسهیل، خدای تبارک و تعالی یک جاهایی برای زنان تسهیل قائل شده است. اگر جهاد را بر آنها واجب نکرده براساس ملاک تسهیل است، اگر فرموده شهادت دو زن به جاي یک مرد است، برای تسهیل است، می‌خواهد زن‌ها به مشکل برخورد نکنند چون خود شهادت دادن واجب و کتمان شهادت حرام است! برای اینکه زنان به مشکل حضور در محاکم براي شهادت دادن برخورد نکنند. خود ملاک تسهیل یکی از ملاکاتی است که ما در بسیاری از قوانین داریم، شارع هم این را رعایت کرده است.

از طرف دیگر گاهی اوقات وظايفي را بر عهده مرد گذاشته که آن هم ربطی به عدالت ندارد! لذا در مقام پاسخ‌گويي به شبهات این مسئله را باید مورد توجه قرار بدهیم، احکام اسلام را خوب بفهمید، تا بتوانيد خوب دفاع کنید و خود این یک توفیق بزرگ الهی است.

هر چه قشر خواهران از جهت علمی و معنوی قوی‌تر شوند دایره‌شان گسترش پیدا کند این هم مفید برای دین است و هم برای انقلاب و هم برای جامعه‌ی خواهران.

امیدوارم خداوند توفیقات شما را بیشتر کند، مراتب علمی و معنوی شما را بالاتر ببرد تا وجود هر کدام از شما برای اسلام و مسلمین و انقلاب مفید باشد، إن شاء‌الله دعای خاص ولی الله الاعظم(عليه ‌‌السلام) شامل همه‌ی ما بشود.

 

 

 

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


 

اهم مطالب:

1ـ يکي از برکات نظام جمهوری اسلامی این است که بانوان ما توانستند هویت و ارزش اصلی خود را پیدا کنند.

2ـ بزرگترین هنر يک زن مادر بودن و همسرداري است، خانه‌دار بودن خودش یک هنر است.

3ـ امروز زن‌ها نشان دادند که در کنار رسیدگی به مسائل اصلی زندگی نيز می‌توانند رشد علمي و معنوي خودشان را داشته باشند.
4ـ در مواجهه با آسيب‌هاي اجتماعي نقش یک طلبه‌ی خواهر از نقش یک طلبه برادر کمتر نیست. اگر نگويیم در بعضی از موارد شما می‌توانید نقش بيشتري ایفا کنید، تأثیرگذاری شما در برخی از موارد مخصوصاً در میان خواهران بیشتر است.

 

 

برچسب ها :

اهميت زن در اسلام بانوان طلبه حوزه علميه قائنات هويت بانوان علم آموزي زن عبادت زن زن در اسلام اسلام و زن سفيران هدايت ملاک عدالت در احکام ملاک تسهيل همسرداري مادر بودن خانه‌ داري