زیارت رسول خدا(ص) و ذریه ایشان، برای تقویت توحید است

۲۲ بهمن ۱۴۰۲

۱۴:۵۷

۲۷۶

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در مراسم رونمایی از مضجع امامزاده موسی مبرقع(ع)
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحيم
قال رسول الله(ص): «ما زارنی أحدٌ أو أحداً من ذریتی إلا و زرته یوم القیامة و أنقذته من أحوالها»

مناسبت امروز که بیست و دوم بهمن و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب است را تبریک عرض می‌کنم. خداي متعال را شاكريم بر این حضور گسترده و تاریخی مردم عزیز و انقلابی. واقعاً هر کس که در صحنه راهپیمایی امروز حضور پیدا کرد عبادت بزرگی را در صفحه اعمال خود ثبت نموده است.

این جلسه به مناسبت رونمایی از ضریح مطهر موسی بن محمّد فرزند بلا فصل امام جواد(علیه‌السلام) برپا گرديده است، قبل از شروع از همه عزيزاني كه در احياي بقاع متبركه در كل ايران، خصوصاً در استان قم تلاش مي‌نمايند مثل اداره اوقاف، هيئت‌هاي امناء و خيّرين و روحانيت محترمي كه در طول ساليان متمادي در امراحياء و آباد نگه‌داشتن اين بقاع مباركه زحمت کشیده اند مخصوصاً عزيزان چهل‌اختراني تشكر مي‌كنم.

بخش اول سخن در مورد زيارت است. يكي از تكاليف ما زيارت پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله)، اهل بيت(علیهم السلام) و ذريه‌ي آنهاست. در روايات مربوط به زيارت مفصل بر اين امر تأكيد شده است. 

اولاً بايد بدانيم زيارت براي تقويت توحيد است، برخلاف آنچه كه وهابيت در طول تاريخ عليه شيعه تبليغ كرده و مي‌كنند. آنها يا حقيقت را نفهميده‌اند يا به عبارت دقيق‌تر، حقيقت را فهميده‌اند اما به دنبال محروم كردن بشر از اين حقيقت هستند. 

زيارت قبور مطهر پيامبر اكرم و ائمه معصومين(علیهم السلام) و ذريه پاكشان مخصوصاً اولادهاي بلافصل، درجات معنوي بالایي برای انسان ايجاد نموده و موجب تقويت توحيد او مي‌گردد. تنها مسير خداشناسي و توحيد و مهم‌ترين وسيله قرب به خدا و محكم‌ترين ريسمان و حبل اتصال بين خدا و بشر، پيامبر و اولاد اوست. ما براي رسيدن به خدا حبلي متين‌تر و ريسماني محكم‌تر و طريقي دقيق‌تر از چهارده معصوم(علیهم السلام) نداريم، زيارت اين بارگاه‌ها براي تقويت توحيد ماست، مگر نه اینست که ما هنگام تشرف به زيارت امام رضا(علیه‌السلام)  در زیارتنامه شان می خوانیم خدايا ما به وسيله اين وليّ تو، به تو نزديك مي‌شويم.

وجود مبارك پيامبر(ص) در حديثي معتبر كه در ابتدای كلام بیان شد مي‌فرمايد هيچ كس، من يا ذريه‌اي از من را زيارت نمي‌كند مگر آنكه زيارتش در قيامت دو اثر خواهد داشت: 1) من به زيارت او خواهم آمد «زرته يوم القيامة» 2) نجات‌بخش او از اهوال و سختي‌هاي قيامت خواهم بود «و انقذته من اهوالها».

بنابراين ملت ما، متديّنين، شيعيان، مسلمان‌ها، زيارت حضرت معصومه(سلام الله عليها)، زيارت موسی مبرقع و زيارت ائمه معصومين(علیهم السلام) را مغتنم بشمارند كه در ارتقاي معنوي و روحي ما بسيار مؤثر است.

اما نكته دوم درباره بقعه شريف حضرت موسي مبرقع است، قم افتخار دارد كه مدفن دو شخصيت بزرگوار است. يكي حضرت معصومه(سلام الله عليها) فرزند بلافصل امام هفتم حضرت موسي بن جعفر(علیه‌السلام)، و ديگري موسي بن محمد كه كنيه‌اش ابو احمد و ملقب به مبرقع، فرزند بلا فصل امام جواد(علیه‌السلام). 

در مورد شخصیت این امامزاده عالی مقام اولاً روايات فراواني مربوط به قم وارد شده كه برخی از آنها بیانگر اين است كه اهل بيت(علیهم السلام) حرم خودشان را قم قرار داده و در برخی دیگر توجه ويژه به قم و عالمان و مردم متديّن و اهل قم داشته اند، حضورو مدفن اين دو شخصيت عظيم‌الشأن نیز دليل بر همين امر است. البته اولاد ديگري هم از امامان ما چه بلافصل و چه مع الفصل در قم مأوي گرفته‌اند.

حضرت موسي مبرقع در 40 سالگي، بعد از شهادت برادر بزرگتر خود امام هادي(علیه‌السلام) در زمان مهتدي عباسي به قم تشريف فرما شد و اینجا را براي سكونت اختيار كرد. بعضي از تواريخ نوشته‌اند مدتي هم به كاشان رفت ولي اهل قم رفتند و ايشان را به قم برگرداندند و تا آخر در قم ماند و همين‌جا به رحمت خدا رفت و حاكم وقت قم بر پيكرش نماز خواند.

اگر كسي بخواهد شخصيت افراد را بررسي كند باید ببيند چه كساني با او مرتبط بوده‌اند، موسي مبرقع شخصيتي بود كه عالم معروف اهل سنت در دستگاه مأمون، يحيي بن اكثم برخي از سؤالات علمي‌اش را از ايشان مي‌پرسید. شخصيتي بود كه خودش از امام هادي نقل روايت مي‌كند، شخصيتي است كه راوايان حديث از او روايت نقل مي‌كنند، مرحوم كليني در كتاب كافي شريف چند روايت نقل مي‌كند كه موسي بن محمد ملقب به مبرقع در سلسله سند آن قرار دارد. همه اين موارد كاشف از شخصيت ممتاز و ويژه ایشان است. هم از جهت علمي و هم از جهت تقوايي. بعد از آمدن به قم هم چند نفر از خواهرانش، دختر و فرزندان دختر و خواهرانش به قم مي‌آيند كه مسئله چهل اختران از همين‌جا تحقق پيدا مي‌كند. سادات برقعي، رضوي،‌ تقوي، نقوي، و حتي سادات رضائي از طريق موسي مبرقع هستند.

مرحوم والد ما رضوان الله عليه مي‌فرمودند من وقتي حرم حضرت معصومه سلام الله عليها مشرف مي‌شوم به حضرت خطاب عمه‌جان مي‌كنم. چون از طريق مادر نسب‌شان به موسي مبرقع مي‌رسيد و حضرت معصومه از ناحيه مادر عمه‌‌ي ايشان مي‌شد.

در هر حال سلسله‌ بزرگی از سادات منتهي به اين شخصيت مي‌شود كه بالخصوص در پاکستان و شبه قاره هند زياد هستند، از اين رو لازم است علاوه بر توجه به ابعاد معنوي اين بقعه مباركه، كار گسترده اي نيز در بعد بين الملل و حضور زائران و گردشگران كشورهاي خارجي خصوصاً هند و پاكستان صورت پذيرد كه به اينجا آمده و متبرك به اين بقعه مباركه شوند. در هر صورت اين از افتخارات ما مردم قم است كه اين دو شخصيت بزرگ و دو بقعه مباركه حضرت معصومه و موسي بن مبرقع سلام الله علیهما را در شهر خود داريم.

در خاتمه لازم مي‌دانم به نكته مهمي اشاره كنم. برخي افراد براي اينكه خداي ناكرده قدحي نسبت به اين شخصيت بزرگ وارد كنند، روايتي را نقل مي‌كنند كه اولاً مرجع بزرگ مروم آيت الله العظمي خوئي فرموده سند اين روايت ضعيف است. ثانياً از همان روايت ضعيف السند هم عنايت و توجه خاص امام هادي به ايشان استفاده مي‌شود، متوكل عباسي كه دنبال اين بود اهل بيت را لكه‌دار كرده و حيثيت اهل بيت را از بين ببرد يك روز به اطرافيانش گفت من كه خسته شدم از اينكه هر چه امام هادي را دعوت مي‌كنم به مجلس من بيايد نمي‌آيد، چكار بايد بكنم؟ آنها گفتند برادش موسي را دعوت كن، متوكل هم گفت بسيار خوب. او را دعوت مي‌كنم اما به مردم مي‌گوئيم خود علي بن محمد يعني امام هادي آمده است. امام هادي(علیه‌السلام) كه از تصمیم متوکل خبردار شد به موسی توصيه كرد كه نرو، اينها هدف سوء داشته و مي‌خواهند تو را هتك حرمت كنند، بحمدالله آن جلسه هم واقع نشد،

از اين روايت مي‌توان استفاده كرد كه خود امام هادي(علیه‌السلام) به اين برادر توجه ويژه داشته است، بعد از شهادت امام هادي(علیه‌السلام) موقوفاتي كه در اختيار پدرش امام جواد(علیه‌السلام) بود در اختيار موسي قرار گرفت و ايشان متولي موقوفات پدر گرديد. همه اين موارد دال بر عظمت اين شخصيت بوده و مي‌رساند كه بايد هرچه بيشتر تكريم و احترام بشود.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته



برچسب ها :

فاضل لنکرانی اهمیت زیارت زیارت مضجع امامزاده موسی مبرقع(ع) امامزاده موسی مبرقع(ع) رونمایی از مضجع امامزاده موسی مبرقع(ع) زیارت مقدمه توحید زیارت نزد شیعه زیارت و اهل سنت