هشتمين جلسه كنفرانس علمي با موضوع «الفضائل الموضوعة عرض و نقد» در مركز تخصصي تربيت محقق مذاهب اسلامي

۲۵ مرداد ۱۳۹۰

۱۱:۳۹

۲,۲۰۳

خلاصه خبر :
هشتمين جلسه كنفرانس علمي با موضوع «الفضائل الموضوعة عرض و نقد» در مركز تخصصي تربيت محقق مذاهب اسلامي زير نظر دفتر مرجع فقيد آيت الله العظمي فاضل لنكراني(قدس سره) با حضور اساتيد و پژوهشگران مركز و جمعي از فضلاي حوزه در سالن فقاهت مركز فقهي ائمه اطهار(ع) برگزار شد.
آخرین رویداد ها

هشتمين جلسه كنفرانس علمي با موضوع «الفضائل الموضوعة عرض و نقد» در مركز تخصصي تربيت محقق مذاهب اسلامي زير نظر دفتر مرجع فقيد آيت الله العظمي فاضل لنكراني(قدس سره) با حضور اساتيد و پژوهشگران مركز و جمعي از فضلاي حوزه در سالن فقاهت مركز فقهي ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

در اين نشست ابتدا حجت الاسلام و المسلمين ابوالحسن رزاقي دبير نشست، به جايگاه حديث در اسلام و روند تدوين حديث و رهيافت جعل و وضع به آن اشاره كرد. پژوهشگر مركز تخصصي تربيت محقق مذاهب اسلامي با اشاره به تلاش سازمان يافته جعل حديث و شبيه سازي فضائل اهل بيت (ع) در زمان معاويه، به جمع‌آوري صد حديث موضوع در جلد پنجم الغدير توسط علامه اميني(ره) و نقد آن پرداخت.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمين منصور سمائي از پژوهشگران مركز به ارائه كنفرانس پرداخت. ايشان احاديث صحابه صدر اول بر حفظ، به خاطر عدم قدرت بر خواندن و نوشتن را در عين عدم مصونيت از خطا و اشتباه، با مرگ ايشان مبتلا به از بين رفتن دانست. وي سنت خلفاء بر منع حديث و اشتياق تازه مسلمانان به معارف را عامل باز شدن پاي اسرائيليات و قصه‌خواني به جمع احاديث اسلامي و حتي اجتماعات ايشان مثل نماز جمعه و جماعت دانست و افزود بر اين اساس امثال عبدالله بن سلام، كعب الأحبار و تميم بن اوس داري و ... مورد اقبال مسلمانان واقع شدند.

ايشان به نقل از ابن حجر گفت: جاهلان اهل سنت در مقابل فضائل اهلبيت(ع) شروع به فضيلت سازي براي معاويه كردند و اين كار را از شيخين (ابوبكر و عمر) آغاز كردند. وي افزود: عليرغم دروغ و ضعيف بودن اين احاديث، به وفور در منابع اهل سنت يافت مي‌شود و با آن به عنوان مسند و مسلّم برخورد گرديده است.

اين پژوهشگر تخصصي تربيت محقق مذاهب اسلامي در ادامه به روند انجام اين پژوهش و شيوه نقد اين احاديث پرداخت و گفت: علاوه بر جمع‌آوري همه طرق و بررسي سندي روايات اقرار علماي اهل سنت در جعلي يا كذب بودن بسياري احاديث، نقل گرديده است.

در ادامه اين نشست حجت الاسلام و المسلمين حسن بلقان‌آبادي از اساتيد و پژوهشگران مركز به نقد اين پژوهش پرداخت.

ايشان ضمن تقسيم ايرادات وارد بر تحقيق به ساختاري و محتوايي، به توضيح جداگانه هر كدام پرداخت. اين استاد حوزه علميه قم عدم نقل مستقيم تضعيف بزرگان رجال در مورد راويان، كمتر پرداختن به نقدهاي دلالي، تكرار برخي نقل قولها و اكتفا به برخي منابع جرح و تعديل راويان را از مهمترين نقدهاي وارد بر اين پژوهش دانست.

در پايان نشست حضرت آيت الله نجم الدين طبسي حفظه الله به جمع‌بندي و اظهار نظر در مورد ارائه و نقد پرداخت. ايشان ضمن تقدير و تشكر از ارائه دهنده كنفرانس و ناقد، به شيوه‌ي فعال و تهاجمي علماء شيعه در گذشته پرداخت و به بيان نمونه‌هايي از روش علامه اميني اشاره كرد. اين استاد سطوح عالي حوزه علميه ضمن تشكر از برخي ايرادات و لزوم اعمال آن در پژوهش به پاسخ به برخي از آنها پرداخت.

در پايان حجت الاسلام منصور سمائي به سؤالات حضار پاسخ داد.

برچسب ها :