امکانات روز دنيا در امر ارتباطات باید به مجموعه فناوری کشور اضافه شود

۱۵ فروردین ۱۳۹۶

۱۴:۴۰

۱,۸۵۱

خلاصه خبر :
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار مسئول مخابرات استان قم آقای مهندس دهناد که در تاريخ 96/1/15 برگزار شد، نکاتي را ايراد فرمودند.
آخرین رویداد ها
بسم الله الرّحمن الرّحیم و به نستعین

حلول سال جدید را خدمت شما و دوستان‌تان در مجموعه مخابرات تبریک عرض می‌کنم. از خدای تبارک و تعالی توفیقات فراوان برای همه‌ی مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی آرزو مي‌کنم. مخصوصاً مسئولان مخابرات و ارتباطات که از مجموعه‌های بسیار حساس و تأثیرگذار در زندگي روزانه همه‌ی مردم است.

به نظر من رشد و توسعه‌ی فناوری و ارتباطات در این چند سال اخیر یکی از اموری است که مي‌تواند موفقیت مسئولین کشور را به خوبی نشان دهد، هر چه ما بتوانیم از آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردهاي علمي روز در مسائل فناوری و ارتباطات در این کشور استفاده کنيم نظام ما در صحنه‌ی بین المللی و در داخل موفق‌تر خواهد شد و اگر به خاطر بعضی از آسیب‌هایی که در برخي موارد هست بخواهیم از قافله‌ی رشد در مسئله‌ی ارتباطات عقب بمانیم اين در آينده قابل جبران نخواهد بود.

مسئله‌ی فناوری در مسائل ارتباطات چیزی است که اگر همراه دنیا نباشیم خیلی عقب می‌مانیم. ما باید از همه‌ی امکاناتی که امروز در دنیا هست، برخوردار شويم و دانشمندان داخلی ما هم با استفاده از هوش سرشارشان ابتکار به خرج دهند و مواردي را اضافه کنند تا افزون بر کاهش آسيب‌ها امکان استفاده از اين امکانات هر چه بیشتر برای مردم فراهم شود. امروز واقعاً بسیاری از نیروهایی که قبلاً صرف می‌شد و وقت‌هایی که در رفت و آمد مردم برای ارتباطات، تلف مي‌گرديد، کاهش يافته و در کمترین زمان این ارتباطات برقرار مي‌شود.

این از نعمت‌های بزرگ خدای تبارک و تعالی است که خداوند در حقیقت عالم تکوین قرار داده و انسان توانسته آن را به دست بیاورد و استفاده کند، ما از جانب خدای تبارک و تعالی مأموریم که تلاش کنیم اين ذخائر را از طبيعت به دست بیاوریم و در اختیار بشر قرار دهیم تا از آن استفاده کند، لذا معتقدم که امکانات روز دنيا در امر ارتباطات باید به مجموعه فناوری کشور اضافه شود. البته در مورد فضاهای مجازی و بعضی از آسیب‌ها راهکارهای دیگری باید باشد تا جوانان و مردم را مطلع کنیم که از خود مراقبت کنند و الا اگر ما این توسعه را بدست نیاوریم دنیا با این توسعه و پرشتاب جلو می‌رود و جوانهای ما هم چه بخواهیم و چه نخواهیم به نحوي با آن ارتباط پيدا مي‌کنند.

در مورد حوزه هم من قبلاً عرض کرده‌ام بحمدالله قدم‌های بزرگی را برداشته‌ايد و به سهم خودمان از این جهت تشکر می‌کنیم ولی در این جهت هر چه تلاش کنید واقعاً جا دارد امروز، حوزه علمیه قم از نظر محتوایی نظیر ندارد و قابل مقایسه با هیچ حوزه و هیچ دانشگاهی نیست، امروز مهم‌ترین مسائل مربوط به حقوق و فقه در حوزه علمیه قم مطرح می‌شود.

مهم‌ترین مسائل فقهی جدید که در دنیا پیدا می‌شود تحقیقات گسترده‌اي راجع به آن در قم صورت مي‌گيرد. مهم‌ترین درس‌های تفسیر قرآن کریم و بحث‌های اعتقادی و کلامی در حوزه قم هست، در همين مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) در سال گذشته سلسله نشست‌های علمي بسيار خوبي راجع به مباني فکري قضایای داعش و سلفی‌گری و... برگزار شده که مطالبش را در جزوه‌هايي چاپ کرده و در آينده نزديک رونمايي خواهد شد.

با این سطح از محتوا که امروز حوزه قم کار می‌کند، باید ثمره کار را خيلي سريع و در کوتاه‌ترين زمان به دنیای اسلام منتقل کنیم، حتی نسبت به دروس در این مرکز عظیم صبح و عصر صدها درس قوی برگزار مي‌شود مي‌توان اين را در نقاط مختلف دنيا با مراکز علمي هماهنگي کرد افرادي را گزينش کنند و به صورت آنلاين و همان زمان از اين دروس استفاده نمايند.

البته به صورت جزئي و از طريق اينترنت برخي مراکز اين کار را انجام مي‌دهند ولي اگر مجموعه‌ي شما به عنوان يک مجموعه رسمي دولت، بدون اینکه در این مورد هزینه‌ای را به حوزه تحمیل کند اين کار را انجام دهد یک خدمت بزرگ برای معرفی نظام و رشد حوزه علميه است. الآن بيش از 1200 استاد هر روز در حوزه درس مي‌گويند که بسياري از اين درس‌ها معتبر هست، اگر اينها همزمان در دنيا ارائه گردد در درجه اول برای تحکیم شیعه و مکتب اهل‌بیت و در درجه بعد برای تحکیم اسلام و تحکیم نظام اسلامی مؤثر است و حتی آثار سیاسی فراوانی هم دارد.

شما ببینید داعش چگونه در یک زمان کوتاه توانست اين همه نيرو در دنیا جذب کند. من نشنیده‌ام که تاکنون یک کار کارشناسی در اين مسئله شده باشد. اما آنچه اطلاع دارم اين است که از طريق همین ارتباطات اینترنتی، به اشکال و انواع مختلفش انجام داده است. چرا دولت نیاید ببيند محتواهايی که در مقابل و رد بر داعش هست چطور و کجا تولید می‌شود؟

البته در درجه اول مسئوليت با وزارت فرهنگ و ارشاد است که باید با وزارت ارتباطات در این مسئله یک برنامه مشترکی داشته باشند (که نمی‌دانم دارند یا ندارند! اگر نیست حتماً این را دنبال کنید) به وزارت فرهنگ و ارشاد پيشنهاد کنيد ما زمینه و بستر را داریم، شما محتوا را از حوزه قم بگیرید به ما بدهید که ما در دنیا پخش کنیم، باید از این فرصت خيلي استفاده کرد، این یک فرصت طلایی است نه فرصت معمولی. باید مسئولین و مراکز علمی ما، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها، از این امکاناتي که در دنيا هست استفاده کنند تا ما مخاطبین زیادی در دنیا پیدا کنیم، اگر این راه نباشد و ما دنبال نکنیم چطور می‌توانیم مخاطب پیدا کنیم؟ بهترین راه مخاطب پیدا کردن همین است.

چندی پیش یک خانمی از یکی از دانشگاه‌های اروپایی از طریق اینترنت اطلاع پیدا کرده بود، و به مرکز فقهي ما در قم آمده بود. تحقیقاتی که در مسائل فقه پزشکی انجام داده‌ايم برایش بسیار تازه و جالب بود و حتی تقاضا کرده بود که من بمانم از این بحث‌ها استفاده کنم! خب ما به راحتی می‌توانیم از طريق اين وسائل ارتباطي در بين دانشگاهيان، نخبگان دنیا و مردم مخاطب پيدا کنيم.

علی أیّ حال کار خیلی شده، و فکر می‌کنم یکی از نقاط قوت نظام در این چند ساله اخیر رشد ارتباطات و فناوری در باب ارتباطات است که به صورت خیلی خوب رشد کرده و باید هم رشد کند. کشور ما باید جلوتر از سایر نقاط دنیا هم باشد ان شاء الله.

امیدوارم در آینده به مسئله‌ی محتوا بیشتر بپردازید، مخصوصاً با این پیشنهادی که عرض کردم. به نظرم کار لازمی است که بین این دو وزارتخانه این توافقنامه و همکاری صورت بگیرد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


برچسب ها :

داعش فاضل لنکراني فناوري و ارتباطات مخابرات مخابرات قم دهناد حوزه علميه فناوري توسعه فناوري فناوري در حوزه