حركت‌های حوزه‌های علميه و شعارهايشان بايد در مسيری دور از جناح‌بندی‌‌های سياسی باشد

۲۹ مرداد ۱۳۹۷

۱۶:۲۲

۱,۲۳۴

خلاصه خبر :
بيانات حضرت آيت الله فاضل لنكرانی(دامت بركاته) در رابطه با تجمع برگزار شده در مدرسه فيضيه
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحيم

در مورد این تجمعی كه در مدرسه فیضیه(مورخ 25 مرداد 97) برگزار شد، هم مردم و هم طلاب و اساتید تماس‌های فراوانی با بنده گرفتند، سؤالاتی داشتند كه من به اختصار نكاتی را عرض می‌‌‌كنم.

اولین نكته این است كه حركت‌های حوزه‌های علمیه و شعارهایشان باید در مسیری دور از جناح‌بندی‌های سیاسی باشد این مطلبی است كه مراجع بزرگوار، اساتید انقلابی و دلسوز حوزه مكرر فرموده‌اند، بنابراین اگر تجمعی رنگ و بوی سیاسی و جناحی پیدا كند نمی‌توان آن را تجمع حوزوی محض با عنوان حوزه تلقی نمود.

نكته دوم آنكه مردم باید همیشه صدای دین و صدای خودِ مردم را از حوزه بشنوند، آن هم با مطالب متین و متقن و منطقی.

متأسفانه در این تجمع به نظر من در درجه اول به خود حوزه و روحانیت ظلم شد و در درجه بعد به انقلاب جفا شد، و این مطلبی است كه برای ما بسیار سنگین است.

اینكه به روحانیت جفا شد، چون مطالبی بی پایه و اساس در این تجمع گفته شد، مثل این كه این حوزه سكولار است، یا درس‌های خارج حوزه طلبه‌ها را سكولار تربیت می‌‌‌كند. این مطلب را اگر حمل بر صحت كنیم كاملاً از روی جهالت است.

به بركت انقلاب امروز حوزه ما در مهم‌ترین مسائل مورد نیاز حكومت و جامعه اسلامی حضور دارد، فقه هسته‌ای در همین حوزه تولید شد، هزاران مسئله پزشكی روز را مراجع بزرگوار در همین حوزه جواب داده‌اند، مسائل مستحدثه‌ای كه در این چند دهه در حوزه علمیه قم مطرح و كتاب‌هایی در موردش نوشته شده قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. در باب حقوق بشر و بررسی و نقد اعلامیه حقوق بشر در همین حوزه قدم‌های بسیار بزرگی برداشته شده است.

من تعجب می‌‌‌كنم این افرادی كه چشم‌شان را می‌‌‌بندند و همینطور حوزه را سكولار می‌‌‌نامند، جواب خدا و جواب امام زمان(علیه السلام) را چه می‌‌‌خواهند بدهند؟ برای ما بسیار سنگین است كه بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی كسی بیاید و این حوزه را سكولار بنامد. مثل این می‌‌‌ماند كه یك نادانی بگوید دانشگاه امروز ما بعد از 40 سال در تقابل با دین است. چطور این حرف واضح البطلان و غلط است، سكولار نامیدن حوزه هم همینطور.
امروز در مراكز تخصصی حوزه عمیق‌ترین مباحث فقهی مورد احتیاج نظام بررسی و تحقیق می‌‌‌شود.

امروز نهادها و وزارتخانه‌های كشور در ارتباط با مراكز تخصصی حوزه، نیازهای خود را مطرح می‌‌‌كنند و پاسخ می‌‌‌گیرند. حالا اگر مشكل بانك‌ها حل نشده چه ارتباطی به حوزه دارد، فقها می‌‌‌گویند ربا نباید باشد، اگر ربا در كار باشد این مربوط به مجریان امور است و چه ربطی به علمای حوزه دارد؟

این حرف‌ها انسان را به یاد افرادی می‌‌‌اندازد كه می‌‌‌گویند اسلام و فقه كارایی ندارد، خیر، اسلام كارایی دارد ولی ما نتوانستیم آن را درست پیاده كرده و به بشریت معرفی كنیم.

به نظر من زشت‌ترین كار در این تجمع جفای بزرگی بود كه در حق حوزه و در حق مراجع روا شد. وقتی آن سخنران می‌‌‌گوید این رساله‌ها چه ارزشی دارد؟ به نیازهای جامعه برسید، آیا نمی‌داند اگر مردم مقيّد به این رساله‌ها باشند بسیاری از این مشكلات و نزاع‌هایی كه در دادگستری‌ها مطرح است به وجود نمی‌آید؟ اشكال كار در این است كه برخی از روشنفكران دانشگاهی مردم را از روحانیت و مرجعیت دور كرده و بعد می‌‌‌گویند این رساله‌ها چه فایده‌ای دارد؟

خدا رحمت كند امام را كه می‌‌‌فرمود آدم نمازخوان دزدی نمی‌كند، آدمی كه اهل رساله باشد بسیاری از خطاهای دیگران از او صادر نمی‌شود. من از گوینده این مطالب می‌‌‌خواهم انصاف داشته باشد و مطالب باطل این چنینی را مطرح نكند.

حوزه امروز ما تحقیقات عمیق خوبی در فقه امنیت، فقه اقتصاد، فقه پزشكی، فقه قضا، فقه زنان و فقه كودك دارد، در فقه كودك عمیق‌ترین تحقیقات دنیا در حوزه مطرح شده، چرا با بی‌انصافی بگوئیم حوزه كار مورد نیاز مردم و جامعه را انجام نمی‌دهد؟

امروز اكثریت حوزه و در رأس آن مراجع بزرگوار پیوند بین دین و حكومت، بین دین و جامعه را یك پیوند ناگسستنی می‌‌‌دانند، نسبت به آنچه كه رهبری معظم انقلاب در مورد فقه حكومتی دنبال كرده‌اند قدم‌های خوبی در مركز فقهی ما و برخی دیگر از مراكز پژوهشی برداشته شده ولی این بحث یك بحث مشكل و عمیق است، اینطور نیست كه با یكی دو تحقیق بتوانیم به نتیجه برسیم.

نكته دیگر آن است كه امروز از هر زمان دیگری دشمنی آمریكا و اسرائیل با انقلاب بیشتر شده است و مرتب برای كشور ما نقشه می‌‌‌كشند، برای خنثی كردن توطئه دشمن رهبری معظم انقلاب تأكید فرمودند جامعه را دو قطبی نكنید، در بین مردم دو دستگی ایجاد نكنید، ما باید مردم را به آرامش و وحدت دعوت كنیم، تا همه حول رهنمودهای ولی فقیه مسائل انقلاب را دنبال كنیم، اگر رهبری فرمودند ما با آمریكا مذاكره نمی‌كنیم، مسئله تمام است و دیگر هیچ مسئولی حق ندارد راجع به مذاكره نظر بدهد. رهبری فصل الخطابند و مسئله را تمام كردند.

من معتقدم برگزاری این تجمع درست در نقطه‌ مقابل دستورات رهبری است. رهبری دنبال ایجاد وحدت و آرامش در جامعه هستند در پی این هستند كه دولت وظایف خودش را به خوبی انجام بدهد. البته انتقاد سالم امری بسیار ضروری است، ما باید كمك كنیم تا راهكارهای حل مشكلات اقتصادی را ارائه بدهیم. هنر حوزه به این است كه در این بحران‌ها راهكار خوب ارائه بدهد نه اینكه تجمعی انجام شود و متأسفانه شعارهایی داده شود كه نه تنها ساحت مقدس حوزه و مراجع از آن دور است بلكه از ساحت یك انسان ولو غیر مسلمان هم دور است. این شعارها شعارهای حوزه نیست.

من به مردم عزیز عرض می‌‌‌كنم ببینند حركت‌هایی كه به نام حوزه انجام می‌‌‌شود، اگر مورد تأیید مراجع عظام حوزه است آن را حركتی حوزوی بدانند، اما اگر پشتوانه آن مراجع نباشند به عنوان حوزه و مجموعه حوزه نمی‌تواند تلقی شود.

همه ما باید توجه داشته باشیم كه وظیفه ما امروز از هر زمان دیگری برای حفظ انقلاب بیشتر است، دشمن دنبال جدا ساختن مردم از روحانیت است. بنابراین در بین روحانیت نباید حركتی صورت گیرد كه فاصله‌ با مردم ایجاد كند.

روحانیت باید حرف دین و حرف خدای تبارك و تعالی را بزند، و به طور جدّ در صف مقدم دفاع از نیازهای مردم و دفاع از اسلام باشد، این وظیفه‌ی اصلی روحانیت است.

توصیه‌ای هم می‌‌‌كنم به آن گروههایی كه از احساسات پاك طلاب سوء استفاده می‌‌‌كنند. به هیچ وجه باور نمی‌كنم چنین پلاكاردهایی را یك طلبه با توجه به دست گرفته باشد، برای اینكه خیلی واضح است چنین شعارهایی، شأن حوزه و روحانیت و شأن فیضیه نیست و حوزه دور از این مسائل است.

این گروهها از احساسات پاك طلبه‌های عزیز سوء استفاده‌های سیاسی و جناحی نكنند و به بهانه عناوین حق مطالبه اقتصادی و دفاع از معیشت، اهداف سیاسی خود را در حوزه علمیه دنبال نكنند.

ما حوزه را برای اسلام و انقلاب نیاز داریم، این حركت‌ها به حوزه ضربه می‌‌‌زند و موجب ناراحتی همه بزرگان و مراجع است.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اهم مطالب:
1. حركت‌هاي حوزه‌هاي علميه و شعارهايشان بايد در مسيري دور از جناح‌بندي‌هاي سياسي باشد. بنابراين اگر تجمعي رنگ و بوي سياسي و جناحي پيدا كند نمي‌توان آن را تجمع حوزوي محض با عنوان حوزه تلقي نمود.

2. در اين تجمع به نظر من به حوزه و روحانيت و انقلاب جفا شد.

3. هنر حوزه به اين است كه در اين بحران‌ها راهكار خوب ارائه بدهد نه اينكه تجمعي انجام بشود و متأسفانه شعارهايي داده شود كه ساحت مقدس حوزه و مراجع از آن دور است.

4. مردم عزيز ببينند حركت‌هايي كه به نام حوزه انجام مي‌شود، اگر مورد تأييد مراجع عظام حوزه است آن را حركتي حوزوي بدانند، اما اگر پشتوانه آن مراجع نباشند به عنوان حوزه و مجموعه حوزه نمي‌تواند تلقي شود.

5. به هيچ وجه باور نمي‌كنم چنين پلاكاردهايي را يك طلبه با توجه به دست گرفته باشد، براي اينكه خيلي واضح است چنين شعارهايي، شأن حوزه و روحانيت و شأن فيضيه نيست و حوزه دور از اين مسائل است.

6. گروه‌هاي سياسي به بهانه عناوين حقِ مطالبه اقتصادي و دفاع از معيشت، اهداف سياسي خود را در حوزه علميه دنبال نكنند.


برچسب ها :

تجمع مدرسه فيضيه جفا به حوزه تجمع حوزوي تجمع غير حوزوي آسيب حوزه حوزه سکولار