باید سوژه فیلم‌ها را ارزش‌های اصیل خودمان قرار دهيم

۲۵ فروردین ۱۳۹۸

۱۹:۲۲

۹۸۷

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار مدیر کل ارشاد استان قم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

فرارسیدن ولادت با سعادت امام زمان(عج) را به همه شيعيان خصوصاً شما برادران بزرگوار تبریک عرض می‌کنم.

امیدوارم همه ما در مسیر شناخت و ارتباط هر چه بیشتر آن حجت خدا قرار گيريم و بتوانیم به هر طریقی جامعه خود را با مفهوم دقيق انتظار آشناتر ساخته و آن را پیاده کنیم ان شاء الله.

این جشنواره نماز و نيايش که از ابتکارات ارشاد قم هست و مدیران محترم سابق و جنابعالی هم آن را دنبال می‌کنید مسئله‌اي حیاتی برای کشور است.

امروز اگر ما از ابزار هنر برای پيشبرد دین استفاده نکنیم خسارت بزرگي خواهیم ديد. باید از هنر در راه ترويج ارزش‌هاي ديني کاملاً استفاده کنیم. خیلی از این ارزش‌های دینی بدون هنر به‌خوبي تبیین نمي‌شود. مثلاً نسبت به موضوع شهادت یک وقت ما آیات و روایاتش را بيان و قضیه کربلا را نقل می‌کنیم اما وقتی این قضیه به‌صورت فيلم و تئاتر و تعزيه نمایش داده شود مي‌بينيم چه تأثیر فراوانی دارد.

قطع نظر از تأثیر عملی آن، خود فهم ابعاد یک واژه‌‌ی ارزشي برای خود انسان خیلی مهم است. من به سهم خود نسبت به اهتمام به موضوع نماز که مسئله‌اي حياتي است تشکر مي‌کنم. اگر جامعه ما خصوصاً جوانان با نماز آشنا باشند خيال ما راحت است.

در روایات آمده در قیامت اگر نماز انسان قبول شود کارهای ديگر او مثل حج و روزه اگر نقصانی هم داشته باشد مورد قبول قرار مي‌گيرد اما اگر نماز پذيرفته نشود هیچ چیز او را قبول نمی‌کنند.

به نظر من در خود عالم دنیا هم چنين است. اگر نماز را درست کنیم بقیه امور درست می‌شود، اگر کسی بخواهد تهذیب نفس کند باید از نماز شروع کرده و آن را دقیق و با شرایط بخواند، اول وقت بخواند، به جماعت بخواند، اصلاً تهذیب نفس یعنی همین که انسان بتواند موفق به انجام عبادات و اعمال ارزشمند دينی و اخلاقی شود.

اگر امروز در جامعه نسل جوان را به نماز نزدیک کنیم جلوی بسياري از انحراف‌ها و فسادها و آسیب‌هایی وارده از فضای مجازی گرفته مي‌شود. قرآن می‌گوید نماز باز دارنده از فحشاء و منکر است، ما بايد بفهمیم نماز را چطور پیاده کنیم تا «تنهی عن الفحشاء و المنکر» بشود؟‌ این جشنواره ابتکار خوبي است. امیدوارم کل کشور از این برنامه الگو بگیرد و دوستان‌تان با همت بیشتری در همه جای کشور آن را انجام بدهند، هنرمندان ما وقتی به سمت سوژه‌سازی و فیلم سازی برای نماز بیایند خود منشأ یک تحول در طیف هنرمندان خواهد شد.

امروز در صدا و سیما محور فیلم‌ها بسیار محدود است و بعضی‌ از آنها چندان ارزشی ندارد. باید سوژه فیلم‌ها را ارزش‌های اصیل خودمان قرار دهيم. نسبت به موضوع انتظار باید فیلم بسازیم، پیشنهاد مي‌کنم با توجه به مراکز تحقیقاتی فراوانی که در موضوع مهدويت در قم وجود دارد اين کار را از قم شروع کنيد.

ما باید به جوان امروز نشان بدهیم که انتظار یعنی چه؟ فقط با کتاب و منبر مسئله حل نمی‌شود باید در قالب فیلم مفهوم انتظار را نشان داد، در قالب فیلم نماز و پاکدامنی و کسب لقمه حلال و تأثير آن را نشان داد!

لذا اولاً از خدا می‌خواهم که این کار شما توسعه پیدا کند و بتوانيد همه ارزشهای دینی را در قالب فیلم‌های کوتاه و بلند به نمايش درآوريد.

براي جشنواره‌هايي با موضوع «لقمه حلال» و «انتظار» فراخوان بدهيد. من نديدم تاکنون از ابعاد مختلف انتظار مانند نماز فيلم کوتاه ساخته شود. در نماز ابعاد زيادي وجود دارد که هر يک مي‌تواند سوژه بسياري خوبي براي فيلم‌سازان باشد.

امیدوارم ان شاء الله خدا توفیق دهد و قدم بزرگی برای نماز بردارید و جامعه را به سمت عشق به نماز سوق دهيد.

در سیره علما و روایات داریم اگر مشکلی پیدا کردید دو رکعت نماز بخوانید و از خدا براي حل آن مشکل کمک بخواهيد. از خود همین موضوع چقدر فیلم مي‌توان ساخت.

به جوانان بايد گفت تا مشکل پیدا کردی خود را به در و دیوار نزن، سراغ موسیقی‌‌های کذا نرو. الآن چرا جامعه براي برطرف کردن آلام‌شان به سوي موسيقي سوق پیدا می‌کند در حالي که تأثير نماز و قرائت قرآن، هزاران درجه بیشتر است چون روی اين مسأله کار نکرده‌ایم که اثر نماز ماندگارتر است و نورانیت برای آدم به وجود می‌آورد، اما موسیقی یک تسکین ظاهری کاذب به وجود می‌آورد. اینها را باید در قالب فیلم برای جوانان امروز حل کرد و برایشان به تصوير کشيد.

امیدواریم ان شاء الله خدا توفیق بدهد و این جشنواره‌تان به خوبی بهتر از همه دوره های گذشته با مدیریت جنابعالی که خودت از هر جهت همه شرایط و کمالات این گونه امور را دارید، ان شاء الله با تدبیر جنابعالی و دوستان محترم‌تان که تجربه خوبی هم در این زمینه دارند این جشنواره به نحو احسن انجام بشود، ما اگر توفیق پیدا کردیم خدمت‌تان می‌آيیم.

برچسب ها :

جشنواره نماز و نيايش نماز و نيايش مدير کل ارشاد فيلم مذهبي