بنيان انقلابی كه امام خمينی(ره) بنا نهاد بر پايه عشق و محبت به خدا و اسلام بود

۱۷ بهمن ۱۴۰۱

۱۸:۴۳

۷۱۳

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در يادواره شهدای انقلاب اسلامی استان گیلان در ایام دهه فجر
آخرین رویداد ها
 بمناسبت چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر و مقارن با سالروز وفات حضرت زینب(س) یادواره شهدای انقلاب اسلامی استان گیلان با سخنرانی آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی و با حضور آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه رشت و دکتر عباسی استاندار و علما و خانواده‌های شهدا و ایثارگران و مردم ولایت‌‌مدار گیلان در مصلای امام خمینی(ره) رشت برگزار شد.
مشروح بیانات ایشان به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ».

رحلت شهادت گونه حضرت زینب کبری(س) عقيله بني‌هاشم، عالمه غير معلمه و فهيمه غير مفهمه، را تسليت گفته و ياد و خاطره 63 تن از شهداي بزرگوار قبل انقلاب را كه اين يادواره براي گراميداشت آنان برپا شده است ارج مي‌نهم.

پیام بزرگ این مجلس توجه به همین آیه‌ی شریفه است. خداوند متعال می‌فرماید اي كساني‌كه ايمان آورده‌ايد بدانيد اگر کسی از دین خدا برگردد، سنت الهي بر این است که همیشه افرادی را که ناصر و حامی دین خدا باشند، به وجود می‌آورد. یعنی اي مؤمنین شما نبايد منّتی بر خدا داشته باشید، اين خداست كه بر شما منّت دارد، خدا دینش را بدون یاور نمی‌گذارد و همیشه از آن حمایت می‌کند، آن‌گاه خصوصيات افراد حامي و ياور دينش را چنين بيان مي‌كنند «یحبّهم و یحبونه»، خدا آنها را دوست دارد و آنها هم خدا را دوست دارند و عاشق او هستند، در دل و در فکر و وجودشان غیر از خدا چیز دیگری نیست، همه حب و علاقه‌شان خداست.

ویژگی دوم «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ» اینها در برابر مؤمنین بسیار متواضع، فروتن، مهربان هستند و  خود را در کنار مؤمنین و خادم آنها قرار می‌دهند اما در عين حال در مقابل کفار با قدرت و با عزت و اقتدار می‌ایستند. در کنار منطق و استدلال نسبت به کفار روی خوش نشان نداده و با آنها دست برادری نمی‌دهند، همیشه در مقابل کفار با قدرت و اقتدار و عظمت حضور دارند.

«يجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللهِ وَلَا يخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ» به وقت جهاد و دفاع مقدس در ميدان جهاد و به وقت دفاع از حريم اهلبيت: به عنوان مدافعين حرم حضور پیدا می‌کنند، و در راه خدا از هيچ سرزنشی هراس ندارند.

در شأن نزول اين آیه شریفه مطالب متعددی ذکر شده، برخی گفته‌اند این آیه وقتی نازل شد كه سلمان فارسی در کنار پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نشسته بود، حضرت فرمودند این آیه مربوط به تو و هموطنانت، یعنی ایرانیان و فارسی زبانان است. اين آيه پيشگويي رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است قبل از آنكه ايرانيان اسلام آورده و براي آن مجاهدت كنند و چند مطلب مهم نسبت به آينده ايرانيان مي‌فرمايد؛ يكي آنكه مسلمان مي‌شوند و دوم آنكه در راه خدا جهاد مي‌كنند و سوم آنكه به مسلمانان بشارت مي‌دهد چنانچه عده‌اي مرتد شده و از دين برگردند و آنچه كه خدا به پيامبر ابلاغ كرده بود را انكار كنند نگران نباشند «فَسَوْفَ يأْتِي اللهُ بِقَوْمٍ يحِبُّهُمْ وَيحِبُّونَهُ» خدا قومي از نژاد سلمان را با اين ويژگي‌ها براي ياري اسلام برمي‌گزيند.

اين ويژگي‌هايي است كه بر طبق اين شأن نزول براي مردم ايران ذكر شده است. البته نسبت به دوران انقلاب ما، هيچ كس ادعا نمي‌كند كه آيه صريحاً درباره اين مردم است، اما بر اساس ضوابط تفسيري، موضوعي به نام تأويل آيات هست كه عده‌اي معتقدند تأويل از قبيل مفهوم و معنا و مثل تفسير است، اما جمعي ديگر قائلند كه تأويل، مصاديق عيني هر آيه‌اي در طول تاريخ تا روز قيامت است، يعني خداوند آيات قرآن را به گونه‌اي قرار داده كه در طول تاريخ، در هر زماني گويا براي مردم همان زمان نازل شده، لذا هر قومي كه قرآن را بشنوند به نظرشان مي‌رسد اين آيه در شأن آنان نازل شده است.

تأویل قرآن یعنی مصادیق عینی و حقیقی آیات قرآن در طول تاریخ تا قیامت، یعنی همین آیه که پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به سلمان فرمودند درباره شما و هموطنان شماست، ممکن است 100 سال دیگر یا حتي در همین زمان در کشورهای دیگر افرادی واجد این خصوصیت بوده که عاشق خدا و مجاهدت در راه خدا باشند.

هنگامي كه در دوران دفاع مقدس از رزمندگان نوجوان 15ساله گرفته تا پیرمرد 80 ساله، می‌پرسیدیم چه کسی شما را به جبهه فرستاده؟ آيا به شما پول دادند؟ يا تشویق و تهدیدتان کردند؟ پاسخ‌شان اين بود كه عشق به اسلام و عشق به امام ما را به جبهه کشانده، و همین عشق در مبارزان قبل از پیروزی انقلاب هم بود.

آن زمانی که بسیاری در غفلت بسر مي‌بردند عده‌ای خاص بيدار بودند و می‌دیدند دین خدا در معرض نابودی است، اين 63 شهيد استان گیلان که در میان‌شان هفت نفر روحانی  وجود دارد، مثل مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید یونس حسینی، احساس کردند دین خدا در معرض خطر و فراموشي است، احساس کردند کفر در حال رشد و سلطه بر مردم است، ‌همان موقع كه امام فریاد برآورد به داد اسلام برسيد. اسلام دارد از دست مي‌رود.

این نكته خیلی مهمي است كه چطور ‌شد عده‌ای اين‌چنين خطر  را احساس كردند، اين نبود غير از عشق و علاقه به خدا، همين حب به خدا كه اين آيه شريفه بيان مي‌كند. بنيان انقلابي كه امام خميني(رضوان الله تعالي عليه) بنا نهاد بر پايه عشق و محبت به خدا و اسلام بود. آن زمان هيچ يك از اين افراد مبارز دنبال كسب مقام و عنوان و ثروت‌اندوزي نبودند، نگاهشان به مردم نگاه خدايي و نگاه خدمت به خلق خدا بود، اينكه خدا از ما چه مي‌خواهد؟ از من طلبه، از من مسئول، از من رئيس فلان قسمت چه مي‌خواهد؟

امروز نسل جوان ما هم همانند آن شهيدان والامقام بايد پيام اين آيه را دريابند. خود را محاسبه كنيم كه چقدر عشق به خدا در درون ما موج مي‌زند و عاشق خدا هستيم. «اِذَا أَرَادَ اللهُ بِعَبْدٍ خَيْرًا شَغَلَهُ بِحُبِّهِ» خداوند وقتي بخواهد به بنده‌اش اعتبار بخشد و او را بالا ببرد، وي را با عشق به خودش مشغول مي‌كند و دل مشغولي‌اش را خدا قرار مي‌دهد.

بسياري از ماها صبح كه از خواب بيدار مي‌شويم در فكر اين هستيم كه امروز چكار كنيم مقام و ثروت و اعتبارمان بالا برود، حتي به فكر اين هستيم كه علم خود را زياد كنيم بدون آنكه يادي از منبع علم كنيم كه خداست، قرآن و اين روايت مي‌فرمايند سعي كن دل مشغولي تو خدا باشد تا خدا هم، تو را مورد عنايت خويش قرار دهد. «يحبّهم و يحبونه» اين صفات را در طول انقلاب، ما در امام، در رهبري معظم انقلاب و در شهداي گرانقدر قبل و بعد از انقلاب، مجاهدين دفاع مقدس و مجاهدين مدافع حرم، مدافع امنيت، مدافع بهداشت و سلامت مشاهده كرده و مي‌كنيم.

اين چه نعمت بزرگي بود كه خداوند در اين دهه فجر انقلاب بر ملت ما ارزاني داشت. بايد خدا را شكر كنيم كه در چنين زماني با فداكاري و مجاهدت شهيدان عالي‌مقام و ايثارگري خانواده‌هاي آنان تحت لواي نظام جمهوري اسلامي قرار گرفته‌ايم.

اين انقلاب همان طور كه امام و شاگردان امام نظير مرحوم والد ما آيت الله العظمي فاضل(رضوان الله عليه) مي‌فرمودند «هديه بزرگ خداوند به بشر است». قدر اين نظام و انقلاب را بدانيم. با همه مشكلاتي كه وجود دارد در اين چهل و چهار سال ملت ايران ثابت كرده است كه مصداق بارز اين آيه مباركه از سوره مائده است.

هم علاقه‌شان به خدا و رسول و اهلبيت گرامي او(صلوات الله علیهم) و هم مجاهدتشان در برابر دشمن و هم مهرباني‌شان نسبت به مؤمنين گواه بر آن است. «اعزة علي الكافرين» در مقابل تمامي توطئه‌هاي كفار همچون سدّ محكمي استوار ايستاده‌اند.

قرآن كريم مي‌فرمايد: «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» اين آيه در دو جا تكرار شده و به مسلمانان گوشزد مي‌كند كه بايد يك سر و گردن از كافران بالاتر باشد، اين اراده خداوند است.

شهيد بزرگوار حاج قاسم سليماني هم بر همين اساس با مجاهدت‌هاي خود دنبال اعتلاي اسلام و عزت مسلمين بود، دنبال اين بود كه مسلمان‌ها با قوّت و قدرت برتر در مقابل كفر قرار بگيرند، همان چيزي كه هدف امام خميني و رهبري معظم انقلاب است. انقلاب اسلامي به بسياري از آيات قرآن عينيت بخشيد و قرآن را احيا كرد.

قبل انقلاب آيات بسياري از اين كتاب شريف مصداق نداشت، اين همه آيات جهاد و حكومت و سياست به فراموشي سپرده شده بود! اين انقلاب بود كه به آنها عينيت بخشيد و مصاديقش را ما به چشم خويش ديديم و مي‌بينيم. چه بسيار جوانان رشيدي كه در دوران دفاع مقدس در ميدان‌هاي جنگ گوهر وجود خود را نشان دادند و در نهايت به خيل شهيدان پيوستند.

جمعي از سرداران سپاه و دوستان شهيد حاج قاسم از همين فرزندان گيلان و رشت و فرزندان ايران بودند، چه افتخاري از اين بالاتر؟ «يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللهِ»، به محض شنيدن دستور ولي فقيه خود، آماده‌ي جهاد و جانفشاني در راه خدا هستند و در اين راه از هيچ سرزنشي هم هراس به دل راه نداده‌اند «ولا يخافون لومة لائم» در همين فتنه اخير و جنگ تركيبي ناجوانمردانه چه چيز سبب شد كه باز اين انقلاب محكم بماند و تزلزلي در آن ايجاد نشود؟

البته بر اساس آيه «مَنْ يرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ» ممكن است افراد ضعيف‌ الايماني از انقلاب برگردند، آنها كه نگاه‌شان به انقلاب مادي و دنيوي و ظاهري است. اما خداوند مي‌فرمايد اگر تمام مردم هم كافر بشوند، من آن گروهي كه داراي اعتقاد راسخ هستند و قدرت دين را مي‌فهمند روي كار مي‌آورم تا دين خدا را ياري كنند.

بحمد الله ما از این توفیق برخورداریم که امروز در زمره‌ی ناصرین و یاری کنندگان دین خدا هستیم و باید این هدف را هیچ‌گاه فراموش نکنیم و در این مسیر استقامت داشته و صبر پيشه كنيم که صبر یکی از ارکان ایمان است. امیرالمؤمنین(علیه السلام) می‌فرماید خدای تبارک و تعالی ایمان را بر چهار پایه قرار داده: صبر، یقین، عدالت و جهاد در راه خدا.

به پاس حضور خانواده معظم شهدا در اين مجلس اين نكته را از مرحوم والدمان نقل مي‌كنم. ايشان وقتي خانواده‌ها و والدين شهدا خدمت‌شان مي‌رسيدند مي‌گفتند مي‌خواهم براي شما اين آيه معروف «إِنَّ اللهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ» را معنا كنم. اين آيه مي‌فرمايد خدا با عده‌اي از مؤمنين معامله مي‌كند، از يك عده جانشان و از عده‌‌اي ديگر مال‌شان را خريداري مي‌كند. حال بهايي كه خدا بابت خريد جان و مال مؤمنين پرداخت مي‌كند چيست؟ معمولاً براي من و شما چنين معنا كرده‌اند بهايش آن است كه خدا شهيد را به بهشت مي‌برد، اما والد ما مي‌فرمودند به نظر من اين آيه معناي ديگري دارد، آيه نمي‌گويد اگر كسي شهيد شد خدا او را به بهشت مي‌برد بلكه مي‌فرمايد «بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ»، اينها صاحب اختيار بهشت مي‌شوند. آنگاه به پدران و مادران شهدا مي‌فرمودند مگر مي‌شود فرزند شما كه صاحب اختيار بهشت شده است پدر و مادرش را به بهشت نبرد؟! شهيد اجازه مطلق دارد و هر كسي را كه بخواهد مي‌تواند به بهشت ببرد.

در روایتي پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید بهشت داراي بابی است به نام باب مجاهدین، «للجنة باب يقال له باب المجاهدون»، این درب گشوده است و مجاهدان با همان وضعی که در دنیا شهيد شدند با همان سلاح‌ و لباس مقدس سپاهی، بسیجی، ارتشی، انتظامی، پزشکی، روحانیت، محشور شده و وارد بهشت می‌شوند «و الجمیع فی الموقف» ظاهر آيه این است که تمام بشر را در محشر نگه می‌دارند تا نخست مجاهدین وارد بهشت شوند «و الملائکه ترحّب بهم»، ملائکه‌ی الهی به آنها خوش‌آمد می‌گویند، بعد پیامبر فرمود «فمن ترک الجهاد ألبسه الله عزوجل ذُلاً و فقراً فی معیشته»، اگر جامعه‌ای جهاد را ترک کند خدا ذلت و فقر را بر آنها مستولي كرده و دین از آن جامعه رخت مي‌بندد. یعنی اگر جهاد باشد دین وجود دارد، و چنانچه جهاد کنار گذارده شود همه آثار و زوایای دین از بین می‌رود.

خلاصه‌ی كلام آنكه در این دهه مبارکه فجر، همه‌ی ما بايد بدانیم سنت خدا بر این است که در هر زماني دین خودش را توسط گروهی از مؤمنين یاری می‌کند، پس فکر نکنیم که منّتی بر خدا داریم، این توفیق و منت از ناحيه خدا بر ماست كه  یاور دین خدا شده‌ايم، دینی که خون امام حسین(علیه السلام) و خون انبیاء و اولیاء پای آن ریخته شده، همه کس قابلیت ياري این دين را ندارد.

در همین آیه می‌فرماید «ذَلِكَ فَضْلُ اللهِ يؤْتِيهِ مَنْ يشَاءُ»، این فضل خداست که به هر کسی که بخواهد اعطا می‌کند. قدر این نعمت بزرگ انقلاب را بدانیم، امروز صدای اسلام به برکت انقلاب ما در دنیا بلند شده، امروز مستبدان و مستکبران و مخالفان قرآن از مردم ايران و انقلاب اسلامي هراس دارند.

باید وحدت خودمان را حفظ کنیم، «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ»، مسئولین تا می‌توانند به فکر این باشند که چه کنند که خدا راضی شود و وظیفه‌شان را نسبت به این مردم فداكار که در همه‌ی صحنه‌ها و میدان‌هاي حساس حضور دارند، به بهترین وجه انجام دهند.

دنيا مشاهده كرد كه در جريان اغتشاشات اخیر، مردم، اغتشاشگران را یاری نکردند، با آنكه تمام قدرتهای دنیا به حمايت از آنها دور هم جمع شدند، تاكنون چنين هجوم سنگيني از سوي تمام نيروهاي سياسي، فرهنگي، ورزشي، عناصر ضد انقلاب داخل و خارج كشور با حمايت سران اروپا و آمريكا به صورت يكپارچه، عليه اين نظام سابقه ندارد، ولي مردم فهيم ايران بر اساس آن بصيرت و شناختي كه از نظام و انقلاب خود دارند، با دشمن همراهي نكردند.

اين مردم انقلابي مراقبند كه اين امانت الهي را حفظ كنند، نسبت به اين امانت پيامبر(ص)، امانت اميرالمؤمنين(ع)، امانت حسين بن علي(ع) و امانت شهدا كه امروز در دست ما  قرار دارد هر كس به هر نحوي كه مي‌تواند بايد وظيفه خودش را انجام بدهد تا اين انقلاب استمرار پيدا كند و مشكلات آن برطرف شود إن شاءالله.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته



برچسب ها :

دهه فجر فاضل لنکرانی انقلاب اسلامي آیت الله فاضل لنکرانی آیت الله فاضل لنکرانی در يادواره شهدای انقلاب اسلامی استان گیلان يادواره شهدای انقلاب اسلامی استان گیلان چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی لزوم حمایت از انقلاب اسلامی