ترویج و استمرار فرهنگ شهادت در گرو تفهیم حقیقت دین و تقویت باورهای دینی

۲۳ تیر ۱۴۰۲

۱۳:۱۹

۵۱۳

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در جمع مسئولین هیئت رزمندگان اسلام
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله امروز هیئت رزمندگان یک نقطه اتکاء برای همه انقلابی‌ها، مجاهدان، رزمندگان و یک ملجأ و مأمن برای استمرار حرکت های جهادی است و آنچه هیئت رزمندگان را از سایر هیئات مذهبی جدا می‌کند همین قضیه است.

هر چند در هیئات دیگر نیز همه زیر علم امام حسین(ع) هستند و همه می‌خواهند خدمتگزاری و عزاداری کنند اما ویژگی هیئت رزمندگان اولاً بالندگی آن در زمان جبهه و جنگ است‌.

همان‌طور که مرحوم حجت الاسلام و‌‌المسلمین آقای سید حسین سعیدی که رضوان خدا بر او باد ـ چهره‌ای که از دست رفتنش بسیار مایه تأسف گردید ـ می فرمودند تلاش کنید این اجتماعات شکل گرفته در جبهه‌ها در قالب هیئت رزمندگان باقی بماند، مقصودشان حتماً همین بوده که آن فکر جهادی و آن فکر مبارزه در مقابل دشمن‌ و آن بیداری و هوشیاری در دفاع از دین باید ادامه یابد. دفاع مقدس خلاصه می‌شود در دفاع از دین و این فکر باید ادامه پیدا کند.

شکر خدا این فکر ادامه پیدا کرد و اکنون تبدیل به مجموعه‌ای متشکل از جوان‌های خالص و انقلابی شده و حتی آنها هم که ممکن است انقلابی نباشند در اثر حضور در این جمع تحول فکری می‌یابند. شما نیز به قول امروزی‌ها جامعه هدف‌تان باید همین‌ها باشد که ارتباط با رزمندگان و خاطرات آنها پیدا کنند، این اساس تشکیل هیئت رزمندگان است و تبریک هم عرض کنیم که تا به حال موفق بوده‌اید.

ثانیاً محور اصلی‌ مجالس این هیئت قم است و این برای ما جای شکر دارد که قم محور اصلی پایگاه بچه‌های جنگ و جبهه است.

ثالثاً غالب منبرها وسخنرانی‌های این هیئت از تلویزیون سراسری پخش می‌شود که خود نقطه قوتی برای این هیئت است.

خطبا و مبلغین و وعاظی که دعوت می‌کنید به این مسائل توجه دارند ولی باید در هیئت رزمندگان مسئله تقویت دین جوانان محور اصلی باشد. مکرر می‌گویم استمرار فکر شهادت و فرهنگ شهادت در گرو این است که ما دینداری را جوان‌ها تقویت کنیم.

آن جوانی که چهل سال قبل وصیتنامه‌ای نوشته که امروز مورد افتخار و الگوی ماست باورش به قیامت و دین خیلی قوی شده بود. هنگام عملیات آنچنان با هم دیده بوسی می‌کردند که گویا می‌خواهند وارد مجلس عروسی و شادی ‌شوند، این نیست مگر باور به اینکه «الموت قنطرة‌» مرگ یک پلی است که انسان به‌واسطه آن از جایی به جای دیگر منتقل می‌شود، باور به آن عالمی داشتند که حیات و زندگی واقعی در آن عالم است و در این دنیا حیات واقعی وجود ندارد‌، به «‌عند ربهم یرزقون» باور داشتند. لذا موفق شدند و آن حماسه‌های بی‌نظیر را آفریدند.

محور منبرها باید تقویت بنیه دینی جوان‌ها و مردم باشد. تقویت بنیه دینی با نقل خواب و نقل حرف فلان عارف نمی‌شود. تقویت بنیه دینی با قرآن و حدیث است، که الحمدلله منبری‌های شما در این موضوع درجه یک هستند، مخصوصاً جناب آقای رفیعی، رمزهای کلیدی ایمان را از قرآن استخراج کنند و در اختیار جوانان قرار دهند که این بسیار مهم است.

یک وقتی مرحوم والد ما(‌رضوان الله علیه) می‌فرمود خصوصیت آقای فلسفی این است که وقتی بالای منبر می‌رود یک بُعدی از ابعاد اسلام را اثبات می‌کند و پائین می‌آید، متأسفانه در برخی منبرها اصلاً سر و ته سخن معلوم نیست که چیست؟ منبرهایی که نه محتوا دارد و نه مطالعه‌ای برای آن شده، در چنین جمعی مثل هیئت رزمندگان کسی که می‌خواهد حرف بزند لااقل باید شش هفت ساعت مطالعه کرده باشد، اگر بخواهد با تکیه بر حافظه حرف بزند حق جلسه را قطعاً ادا نکرده است. حق جلسه وقتی ادا می‌شود که برای آن مطالعه حسابی کند، ببیند نیاز جوان امروز، نیاز جامعه و مردم چیست؟ خصوصاً الآن که دین با سیاست و حکومت یکی شده است.

اکنون می‌بینید حتی از سوی بعضی آخوندهای بی‌تقوا و بی‌سواد اما پرمدعا به جوانان ما چنین القاء می‌کنند، که دین یک امر فردی است و نباید به جامعه بیاید. یا مردم دین‌گریز شده‌اند، به نظرم این یکی از اهداف دشمن است، دشمن قبل از اینکه بخواهد مردم را از انقلاب دور کند می‌خواهد آنها را از دین دور کند، چگونه؟ با فضا‌سازی، که دیدید دین حکومت کرد اما به درد نخورد پس دین کارایی ندارد، کسانی‌که می‌گویند دین نباید در امرحکومت و سیاست دخالت کند تا قداست و احترام آن حفظ شود و بعد هم می‌گویند اگر یک آخوند بخواهد احترامش حفظ شود در کارهای سیاسی دخالت نکند، این افراد دلشان برای قداست دین و روحانیت نسوخته بلکه می‌خواهند دین در کار نباشد تا جامعه در بند بی‌دینی و لاابالی‌گری و بی‌بند و باری گرفتار گردد.

باید به جوان امروز این فهم را داد که اگر منِ آخوند نتوانستم درست عمل کنم این را پای حساب دین نگذارد، این ضعف از من مسئول است، ضعف از من مدیر است، ضعف از جمعی  است که با هم تبانی کرده‌اند تا یک اختلاس کلان انجام بدهند. این چه ربطی به دین دارد، ‌چه دین باشد و چه نباشد شیطان وجود دارد.

امروز اصل دین را می‌خواهند از مردم بدزدند، یک پرده‌ و سناریوی آن حجاب است اما سناریوهای مختلفی دارد. ازدواج سالم را می‌خواهند از جوانان بگیرند‌، ازدواج سفید یعنی چه؟‌ یعنی بدون عقد ازدواج، تلقی مقبولی به ارتباط نامشروع بدهند، می‌خواهند ازدواج و حجاب و حلال و حرام را بگیرند، می‌گویند یعنی چه این حرام و این حلال است؟‌ این حیوان نجس و آن حیوان نجس نیست. بیش از هزار سال است که در کتب فقهی ما سگ را نجس می‌دانند، حالا یک آقایی پیدا می شود که می‌خواهد استنباط کند سگ نجس نیست.

 فقه یک حقیقت و روحی دارد که سینه به سینه منتقل می‌شود، در محدوده این آیه و این روایت هم نیست، حال اگر فردی بخواهد چیز جدیدی استنباط کند باید سراغ  قران و روایات برود، نباید مثل کسی بود که می پرسد چرا نماز صبح دو رکعت است؟ میگوییم چون روایت داریم. می‌گوید ممکن است سندش خدشه داشته باشد، پس صبح یک رکعت نماز بخوان، وقتی به این بهانه تک تک احکام را خراب کنیم، نمازش خراب می‌شود، ‌روزه و حجش خراب می‌شود، یکی از اهدافشان این است که جهاد را خراب کنند، دین بدون جهاد خیلی برای آنها ضرر ندارد.

شما ببینید امر به معروف و نهی از منکر را خراب کردند، یک مقدارش را مسئولین خود ما روی نادانی خراب کردند و یک مقدار هم تبلیغات سوء، علیه آن شد، یک مرتبه فضای مجازی را پر می‌کنند امر به معروف دخالت در امور خصوصی دیگران است، با یک شعار جلو می‌آیند، به قول رهبری معظم انقلاب باید پشت پرده این حرف‌ها و هجمه‌ها را دید، این حرف که امروز در فضای مجازی آمد پشت پرده‌اش کجاست و از کجا بیرون آمده؟

هنگامی که داعش سوریه و شمال عراق را گرفته بود، می‌گفتند همان روزهای اول در مدارس کتاب‌هایی در اختیار بچه‌ها گذاشتند که باید بخوانند، من گفتم این کتاب‌ها کجا نوشته شده؟ کتاب چیزی نیست که با یک روز و دو روز نوشته شود؟ معلوم است که چند سال در مراکز امنیتی نشسته اندافکار گروه داعشی را که درست کرده‌اند، به رشته تحریر در آورده و حال در مدارس منتشر می‌سازند.

امروز مبلغ واقعی کسی است که روزی دو سه ساعت با فضای مجازی ارتباط داشته باشد، ببیند در فضای مجازی چه می‌گذرد؟ در کنسرت‌ها چه اشعاری خوانده می‌شود؟ من گاهی به بعضی از دوستان ‌گفته‌ام که به مسئولین باید بگوییم اشعاری دارد رواج پیدا می‌کند که در روحیه جوان‌ها ایجاد یاس و ناامیدی می‌کند درست نقطه مقابل تأکید رهبری که چند سال است توصیه می‌کنند به مردم امید بدهید، با همه مشکلات و سختی‌ها مردم را مأیوس نکنید، اینها نمی‌آیند یک کسی را بیاورند پشت بلندگو و بگوید ایها الناس رهبری اشتباه می‌کند، نه! ما مأیوس شویم، بلکه یک کنسرت برپا ساخته و در قالب آواز حرف خود را در ذهن‌ها القاء می‌کنند.

از فردی که به یک کنسرت رفته بود گفتم چه‌قدر بلیت آن کنسرت را دادی؟ اصلاً باورم نشد، گفت هفتصد هزار تومان، گفتم چند نفر آمده بودند؟ گفت پنج هزار نفر و برای دو ماه نیز ادامه داشت. این پول‌هایی که به دست می‌آورند چه می‌شود و کجا می‌رود؟ اینها عادی نیست، اینها فقط اظهار یک هنر نیست که خدا یک لحن و حنجره‌ای به کسی داده و می‌خواند! این پشت پرده قضایا دارد. به نظر من امروز از طریق این کنسرت‌ها روحیه یأس را در جوان‌ها می‌دَمَند. یک خطیب باید اینها را بفهمد و تذکر بدهد، اشعار این کنسرت‌ها را بیاورد و به جوانان بگوید این شعر با مبانی دینی ما سازگاری ندارد و می‌خواهد تو را به اباحی‌گری بکشاند.

از این مجموعه هیئت رزمندگان می‌توان بسیار استفاده کرد، «خذوه بقوة» چرا که یک پایگاه و نقطه اتکاء امن برای انقلاب و دین مردم و ترویج آن بین جوان‌هاست. هر چه می‌توانید اخلاص‌تان را بیشتر کنید، اجازه ندهید از هیئت رزمندگان استفاده‌های سیاسی و جناحی بشود، یک کسی می‌خواهد نماینده مجلس بشود شما دخالت نکنید، خودت شخصاً نظر داری بگو، ولی پای هیئت نگذارید که فلانی می‌خواهد رئیس شورای شهر یا استاندار بشود؟ استقلال این مجموعه مقدس را حفظ کنید تا بتوانید انقلاب را حفظ کرده و دین و تشیع را تقویت نمایید.


برچسب ها :

فاضل لنکرانی مسئولین هیئت رزمندگان اسلام هیئت رزمندگان اسلام تبلیغ دین با ابزار جدید استفاده از ابزار جدید برای تبلیغ دین