در سایه دین، زن به آن جوهری که خدا به او داده خواهد رسید و بشر به آزادی می‌‌رسد

۲۸ شهریور ۱۴۰۲

۲۰:۵۳

۸۱۸

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در جمع دانشجویان دانشگاه‌‌های قزوین
آخرین رویداد ها

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيمْ
الْحَمْدُ للّه رَبِّ الْعَالَمِينْ وَصَلَى الله عَلَىٰ سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينْ

از شما دانشجویان محترم، چهره‌های فرهنگی و علمی که در دانشگاه‌ها در این شرایط بسیار حساس تاریخ اسلام در ایران نقش‌ آفرینی کرده و با حضور جدّی خود از بنیان دین اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) و انقلاب عزیزمان پاسداری و حمایت می‌کنید تشکر می‌کنم. 

متأسفانه وقت ما کم اما حرف بسیار زیاد است، آنچه در این چند دقیقه خدمت شما عرض می‌کنم حول آیه شریفه 30 از سوره مبارکه روم است؛ «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ».

گرچه آیات قرآن بسیار مهم هستند اما این یکی از کاربردی‌ترین آیات قرآن است، خدای تبارک ونعالی خطاب به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید «فأقم وجهک للدین»، ای رسول ما، وجه و صورت، سمت و سوی خودت را به سوی دین قرار بده یعنی همه توجه تو باید به دین باشد. دو نفر که با هم دوست هستند وقتی با هم صحبت می‌کنند توقع‌شان این است که نگاهشان به هم باشد، اگر در حین صحبت نگاه یکی به جای دیگری باشد رفیقش آنرا بی‌احترامی و کم‌توجهی به خود تلقی می کند، اما اگر تمام نگاهش به سمت او باشد می فهمد که برای او اهمیت قائل است. خدای تبارک و تعالی به رسول خود می‌فرماید به غیر از دین به هیچ چیز توجه نکن، «أقم وجهک للدین»، پایه‌ی توجه خودت را دین قرار بده.

اولین مطلبی که از این آیه شریفه استفاده می‌شود بیان اهمیت دین است که در رأس همه امور ومقدم بر همه چیز است. ازآیات دیگر قرآن برمی آید که اسلام هم به دنیای بشر توجه دارد و هم به آخرت او، جامعیت دین ما این است که دین متضمن دنیا و آخرت بشر است لذا می فرماید أقم وجهک للدین، نه أقم وجهک للآخرة، چون دین متضمن دنیا و آخرت وهمه امور بشر است.

آنگاه خدای تبارک و تعالی در این آیه دلیل می‌آورد که چرا من می‌گویم توجه تو باید فقط به دین باشد، می‌فرماید به جهت آنکه این دین حنیف است، حنیف یعنی آنچه فقط به حق توجه دارد، آنچه فقط به خیر تمایل دارد، در برخی لغتنامه ها به معنای پاک هم بیان شده، اما معنای اصلی حنیف یعنی آنچه میل به حق دارد، دین حنیف یعنی دینی که همه‌اش حق است، دینی که همه‌اش خیر است و در آن شر و باطل وبدی وجود ندارد، هر جای دین را که نگاه کنی حق است وخیر.

دلیل دوم «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا» این دین مطابق با فطرت بشر است، ما چه چیزی راارزشمندترومهم‌تراز فطرت درحقیقت بشرسراغ داریم؟ چه چیزی به انسان نزدیکتر از فطرت اوست؟ خدا می‌فرماید این دین مبتنی برفطرت است، فطرت بشر دنبال خدا می‌رود، بعد هم می‌فرماید« لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ» این فطرت قابل تغییر نیست، حتی آن کسی هم که کفر مطلق دارد فطرتش خداجوست، آن کسی که به شرّ مطلق توجه پیدا می‌کند فطرتش خیرخواه است منتهی به اشتباه خوبی را در یک چیز دیگری دیده .

پس اول خدا یک دستور می‌دهد که «أقم وجهک للدین»، توجه خودت را به دین کن، این دستور به ما هم هست و فقط دستور به پیامبر نیست، در اصول می‌گوئیم العلة تعمم، علت موجب عمومیت می‌شود اگر به کسی گفتیم این کار را نکن که برای تو ضرر دارد، هر کس دیگری هم می‌فهمد اگر برای او هم ضرر دارد نباید انجام دهد. سپس استدلال می‌فرماید اینکه من می‌گویم توجهت فقط به دین باشد، برای اینست که این دین حنیف است و باطل و شر وظلمت در آن راه ندارد، سرتاسر نور است، احکام، عقاید، اخلاق، سیاست، اقتصاد و همه چیز آن نور، خیر و حق است، این دین حنیف است و مطابق فطرت و فطرت هم قابل تغییر نیست.

در حقیقت خدای تبارک و تعالی می‌فرماید توجه‌ات را به چیزی قرار بده که تغییر پذیر نیست، زوال در آن نیست. اگر خدای ناکرده یک انسانی مسیر کفر مطلق هم پیدا کند، قاتل‌ترین فرد دنیا هم که باشد باز فطرتش خداجوست، این خصوصیت فطرت است.

 در ادامه می‌فرماید« ذلک الدین القیّم»، دینی که تمامش حق است، مطابق با فطرت است، فطرت هم تغییر پذیر نیست، دین قیّم است. قیّم در ترجمه‌های قرآنی به استوار، پایدار و مستقیم معنا هم شده ولی معنای قیّم این نیست، قیّم همان متولی امراست، یعنی دینی می‌تواند متولی امور بشر باشد که حنیف ومطابق فطرت باشد.

امروزاین عرفان‌های کاذب کدام یک حنیف هستند؟ مال مردم را چپاول می‌کنند، مردم را سرکیسه می‌کنند، به ناموس مردم تجاوز می‌کنند با همین عرفانهای کاذب، زندگی افراد را مختل کرده‌ و از بین برده‌اند. در دفتر مرحوم والدما و همین حالا مراجعینی هست که گرفتار عرفانهای کاذب و باطل شده و زندگی زوج و زوجه از هم پاشیده!

اوایل انقلاب عده ای که می‌خواستند انقلاب اسلامی و احکام قضایی ما را مورد هجمه قرار دهند در میان مردم ومجامع دانشگاهی می‌گفتند اسلام دین خشونت است، می گفتیم چرا؟ می‌گفتند شما می‌گوئید قاتل را باید اعدام کرد، اما غربی‌ها می‌گویند قاتل مریض است و نباید او را کشت بلکه باید معالجه‌اش کرد. اسم قصاص را خشونت می گذاشتند. ولیّ مقتول یک حقّی دارد، وقتی فردی از اعضا خانواده‌ای را حذف کردید، بقیه خانواده نسبت به خون مقتول حقی پیدا می‌کنند، اسلام می‌گوید می‌توانند قصاص کنند یا از حق خود گذشت نمایند، ولی نمی‌شود جلوی این حق را گرفت،آمدند حدود اسلامی و تعزیرات را مصداق خشونت قرار دادند.

کدام خشونت از این بالاتر که تحت عنوان یک عرفان کاذب،یا یک مذهب باطل چه بلاها بر سر مردم می آورند. تاریخ کمونیزم را ملاحظه کنیدکه چه بلایی بر سر مردم درآورد؟آن زمانی که امام خمینی رضوان لله تعالی علیه پیشگویی زوال کمونیسم را کردند هنوز کمونیست‌ها درراس قدرت بودند، امام فرمود از این پس کمونیزم را باید در زباله‌دان تاریخ یافت و دیری نپائید که محقق شد، به بهانه تساوی حقوق کارگران، اموال بسیاری از مردم را از بین بردند، و چه بی‌حرمتی‌ها نسبت به مردم روا داشتند.

خداوند می فرماید دین باید حنیف باشد. روی این کلمه فکر کنید، حنیف یعنی چیزی که تمام آن حق است، تمام آن نور وخیر است، از کوچک‌ترین دستوری که به افراد می دهدمثلا قبل از خواب با طهارت باش یا به چه نحو بخواب تا دستورات سیاسی و قضایی واجتماعی. در همین مرکز فقهی که حدود 25 سال از تأسیس آن می گذرد، در بخش پژوهش هشت جلد کتاب عربی 600 صفحه‌ای یعنی حدود پنج هزار صفحه مطلب راجع به حقوق کودک در اسلام به چاپ رسیده و بیان کرده که اسلام از یک سال قبل از تولد کودک تا زمان بلوغش دستور دارد.

یک وقت نماینده سازمان ملل در حقوق کودک پیش من آمد (حدود پانزده سال پیش) آن زمان چهار جلد این موسوعه منتشر شده بود، گفت برای ما بهت‌آور است که اسلام این همه راجع به کودک حرف دارد؟ گفتیم ما هنوز همه‌اش را استخراج نکردیم و بیش از این حرف دارد.

اسلام همه‌اش خیر است، دین ما دینی است که تمامش حق است، شما در همین مسئله حقوق که در دانشگاه‌ها هم مطرح است، رساله حقوق امام سجاد(علیه السلام) که یک بخشی از حقوق دینی است را ببینید، به همین اندازه آن را کنار منشورو اعلامیه جهانی حقوق بشر قرار بدهید اصلاً فاصله از زمین تا آسمان است. کلام خدا را باور کنیم،«و من أصدق قولاً من الله»، خدا می‌گوید این دین حنیف است، خدا که دروغ یا کم و زیاد که نمی‌گوید، می گوید دین حنیف است، پاک است و ظلمت و شر و بدی در آن نیست، اگر زیر بار این دین رفتید شما را به سعادت می‌رساند.

« ذلک الدین القیّم»، یعنی این دین باید بر شما حکومت کند. بشر حق ندارد بر شما حکومت کند! حتّی اگر رسول خدا(ص) به اذن خدای تبارک و تعالی ولایت بر بشر دارد، ولایتش در حقیقت ولایت دین است، حکومت رسول خدا حکومت دین است، حکومت ائمه معصومین(ع) حکومت دین است، حکومت ولیّ فقیه حکومت دین است، در اسلام ناب شخص حکومت نمی‌کند،کسانی که می‌گویند ولایت فقیه امر استبدادی است، دنبال این هستند که به خیال واهی خود واژه‌هایی پیدا کنند تا به نظام اسلامی حمله کنند.ما در جواب می‌گوئیم حکومت ولی فقیه حکومت شخص نیست، همان طور که امام فرمود، ولی فقیه اگر یک آن روی میل شخصی خودش و خدای ناکرده هوی و هوس نفسانی بخواهد حرفی بزندیادستوری بدهد، ‌همان آن از ولایت عزل می‌شود او فقط باید برای خدا حرف بزند، ببیند دین چه می‌گوید. این می‌شود حکومت دین.

در فضای مجازی دیدم دختر خانمی به یک روحانی می‌گفت وقتی ما مسئولینی را انتخاب می کنیم او باید طبق آنچه ما می‌خواهیم نظر بدهد، مگر او وکیل ما نیست؟‌ حق ندارد غیر از آنچه ما می‌خواهیم حرف دیگری بزند. معلوم می‌شود موضوع برای او روشن نشده، معنای حکومت دینی و حکومت ولایت فقیه این نیست که ولی فقیه وکیل ماست. بله مردم از میان فقها خبرگانی را انتخاب می‌کنند، خبرگان هم ولی فقیه را انتخاب می کنند، ولی او وکیل ما نیست، او مأمور است به دین عمل کند، مأمور است روی مرّ دین عمل کند، حق ندارد سر سوزنی از دین تجاوز کند، از طرف مردم وکیل نیست که یک روز بخواهند حجاب باشد روز دیگر بگویند نباشد، سوال ما از افرادی که می‌گویند حجاب را به رفراندوم بگذاریم این است که مگر دین را می‌شود به رفراندوم گذاشت؟ دین که قابل رفراندوم نیست! بله شرط حکومت دین آن است که مردم آنرا بپذیرنداما دین که قابل رفراندوم گذاشتن نیست . لا تبدیل لخلق الله در همین آیه شریفه« فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله» است، مگر ما می‌توانیم احکام دین را جابجا کنیم! حجاب یک حکم ضروری اسلام است، آنها که اهل تاریخ هستند میدانند قبل از اینکه اسلام در ایران بیاید در میان زن‌های ایرانی حجاب بوده، در اروپا هم بوده، حجاب یک ارزشی بوده که بشر از قدیم به آن توجه داشته، اسلام هم این را به عنوان یک حکم ضروری قرار داده است.

 متاسفانه در فضای مجازی افرادی پیدا می شوند که عیبشان این است درس نخوانده اند، حجاب مثل نماز می‌ماند، نماز را هیچ فقیهی تا قیامت نمی‌تواند تغییر بدهد، اگرکسی بخواهد یک رساله بنویسدکه من می‌گویم نماز صبح واجب نیست و نماز ظهر واجب است! یا به جای نماز صبح، ظهرکه شد دو رکعت اضافه بخوانیم، همه به اومی‌خندند برای اینکه اولیات اجتهاد را بلد نیست، از اولیات و از واضحات اجتهاد این است که در ضروریات نمی‌شود اجتهاد کرد. منِ طلبه امروز بخواهم بگویم در زمان ما ببینیم آیا حجاب واجب است یا نه؟‌ این جز بی‌سوادی دلیل دیگری ندارد، البته ممکن است کسی معاند باشد یا جهات دیگری داشته باشد، اما علت اصلی‌اش بی‌سوادی است!

 به برکت این نظام دین به میدان آمده، قدر این فرصتی که خدای تبارک و تعالی به برکت رهبری‌های امام ومقام معظم رهبری و به برکت قطرات خون شهدا، به ملت ایران عنایت کرده واین نظام تا حالا استوار باقی مانده را بدانیم. برای شما عزیزان روشن است و نیازی به باز کردن مطلب نیست، الآن این شعارهایی که می‌دهند «زن زندگی آزادی» لبّش این است که می‌گویند ما دین نمی‌خواهیم! بحث بحث حجاب نیست، حتی بحث حکومت اسلامی هم نیست، هدف حذف اسلام و دین است، البته ریشه‌ی این شعارها از مراکز امنیتی موساد و انگلیس و آمریکا سرازیر می‌شود. ولی اینها خودشان هم می‌دانند در سایه دین است که زن به آن جوهری که خدا به او داده خواهد رسید، در سایه دین است که بشر به آن آزادی که او را به اوج می‌رساند دست می یابد، در سایه دین است که انسان زندگی نورانی پیدا می‌کند، انسان اگردین را از زندگی‌اش حذف کند می‌شود هرزه‌گی، آیا انسان می‌تواند با هرزه‌گی زندگی شرافتمندانه کند؟ وقتی مرد و زن مقیّد به یک سری مسائل دینی و اخلاقی در زندگی و خانواده نباشند این خانواده چطور می‌تواند پایدار بماند؟

قرآن می‌فرماید زن شایسته آن است که حافظات للغیب باشد یعنی وقتی مردش از خانه بیرون می‌آید در غیاب همسرخودش را حفظ کند، مال این مرد را حفظ کند، زندگی او را حفظ کند، البته مرد هم باید همین کار را انجام بدهد، حرف دین این است، دین وفاداری بین زن و مرد را تضمین می‌کند اما دین را که کنار گذاشتیم هیچ عامل دیگری نمی‌تواند آنرا تضمین کند، بعد می‌خواهند بیایند این دین را بگیرند به اسم اینکه به زن‌ها خدمت کنند،امروز ازحجاب شروع کرده اند، در حالی که اصلا نماز، روزه، حج، و در یک معنای کلی دین را قبول ندارند.

عرض بنده به شما و خودم این است که این آیه 30 سوره مبارکه روم را مورد توجه قرار بدهیم، دینی که به تعبیر خداوند تبارک و تعالی دین قیم است، دینی که می‌تواند بر شما حکومت وقیمومیت کند، هیچ انسانی نمی‌تواند بر انسان حکومت کند. تنها چیزی که می‌تواند قیّم انسان باشد خدا و دین خداست، تمام.

باید بیدار باشیم، هشدارهایی که رهبری معظم انقلاب دیروز در فرمایشات‌شان فرمودند هشدارهایی بسیارکلیدی و اساسی است، واقعاً دانشجویان و حوزویان، اساتید حوزه و دانشگاه و همه اقشار مردم خصوصا مسئولین باید به آن توجه نمایند. این صحبتهای معمولی و عادی نیست، اینها مباحث بسیار اساسی و کلیدی است که همه جامعه ما، اگر به آن توجه کنیم خدای تبارک و تعالی این نعمت انقلاب را استمرار می‌بخشد اما اگر خدای ناکرده غفلت از آن کنیم خدا نعمتش را می‌گیرد، اصلاً‌این سنت خداست «لئن شکرتم لأزیدنکم» شکرش به این است که بفهمیم و قدر نعمت را بدانیم.

یاد همه شهدای بزرگوار را و همه مراجعی که به رحمت خدا رفته اند را گرامی می‌داریم و به روح بلند امام بزرگوار سلام و درود می‌فرستیم . از خدای تبارک و تعالی عاجزانه استدعا داریم که ما را قدردان دین خودش، قدردان نظام و قدردان رهبری معظم انقلاب قرار بدهد . مسئولین دولت و مجلس و سایر نهادها را هر چه بیشتر موفق کند که کارها را صحیح‌تر انجام بدهند، به این دین حنیف وبه این مردم عزیز خدمت کنند و مشکلات طاقت فرسای مردم را حل کنند، ان شاء الله

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


برچسب ها :

فاضل لنکرانی دانشگاه قزوین دانشجویان دانشگاه قزوین