يكی از وظايف مهم حكومت اسلامی مصون‌سازی بيت‌المال از دستبرد افراد ناصالح است

۳۰ بهمن ۱۴۰۲

۱۵:۲۹

۱۳۲

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنكرانی در ديدار رئیس دیوان محاسبات استان قم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحيم

خدمت جنابعالی و دوستان‌‌تان خوش‌آمد عرض نموده و از زحماتی كه در مجموعه ديوان محاسبات می‌كشيد، تشکر می‌كنم.

واقعاً يكي از وظايف مهم حكومت اسلامي مصون‌سازي بيت‌المال از دستبرد افراد ناصالح است. بايد امكانات مالي كشور خيلي دقيق، منظم و مشخص باشد. مقدار آن و موارد مصرف و حتي توزيع عادلانه‌اش بين همه مردم، كاملاً مشخص باشد. اگر آنچه كه فقه ما درباره بيت المال گفته است عملي شود بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي از بين مي‌‌رود. الان دولت به زحمت بيت المال را فقط در حقوق كارمندان و يك مقدار هم در عمران و آبادي كشور و مقداری هم در يارانه‌ها مصرف مي‌كند، در حالي كه دايره بيت المال وسيع‌تر از اينهاست و اگر درست مصرف شود و به دست اهلش برسد ما يك فقير و يك جوان بيكار وجواني كه قدرت بر ازدواج نداشته باشد، نخواهيم داشت.

بيت المال يك پتانسيل قوی در حكومت اسلامي است و سفارش اكيد دين هم اين است كه در اختيار تعداد معدودي از افراد نباشد. ولی متأسفانه بخشي از دولت‌هاي گذشته به اين جهت درست توجه نكردند و هميشه بيت المال مسلمين در اختيار يك عده‌اي خاص بوده، حتي در مورد وام گرفتن از بانك‌ها، نوع مردم دچار مشكل بوده‌اند.

اولاً لازم است در ديوان محاسبات راجع به بيت المال و كارايي آن از نگاه ديني و فقهي يك كار علمي پژوهشي انجام بدهيد ولو اينكه وظيفه اوليه شما نيست و خود دولت در مرحله كلان بايد چنين برنامه‌اي با همكاري گروه‌هاي پژوهشي حوزه‌هاي علميه داشته باشد. اين امر اگر تبيين گردد مشخص می شود يكي از مميزات حكومت اسلامي از ساير حكومت‌ها همين دقت در صرف بیت المال است، در بسياري از حكومت‌ها فرد حاكم همه امكانات را در اختيار خودش و يك عده خاص قرار مي‌دهد اما در حكومت اسلامي از آن شخص اول حكومت تا ضعيف ترين افرادي كه در دورترين روستاها زندگي مي‌كنند همگي در بيت المال به مقدار كارايي خود و دايره فعاليت‌‌هايشان حق دارند. بيت المال بودجه ای است براي همه. اين جهت بايد براي همه خصوصاً مسئولين امر درست تبيين بشود.

 ثانياً دولت‌ باید توجه داشته باشد يكي از نقاط تأمين امنيت جامعه همين است. يعني امنيت اجتماعي و امنيت اقتصادي در جامعه زمانی حفظ مي‌گردد و دزدي و اختلاس و كلاهبرداري و قتل و غارت كم مي‌شود كه شما براي بيت المال برنامه درستی تنظيم كرده باشيد.

واقع مسئله اين است كه بيت المال كارايي خيلي زيادي دارد، اين مقدمه را بدين جهت عرض كردم كه نگاه‌تان به ديوان محاسبات فقط به چهارچوب اداري آنجا نباشد كه شما وظيفه داريد بودجه دستگاه‌ها را بررسي كنيد درست مصرف كرده‌اند يا نه؟ البته اين كاري است كه بايد انجام بشود. اما در نگاه كلان بايد در جلسات خود با رؤساي ادارات به آنها متذكر شويد كه در صرف بيت المال بيشتر از مال شخصي خودشان احتياط كنند، اين موجب تمايز حكومت اسلامي گرديده و با جلب اعتماد مردم، بر اقتدار کشور افزوده، امنيت در جامعه را افزايش مي‌دهد.

شما ببينيد الان سر و صداي چند اختلاس بزرگ در جامعه مطرح است كه دل مردم را خون كرده، اما متأسفانه عكس العمل جدي از سوي مسئولین مشاهده نمي‌شود گويا چيزي واقع نشده، اين براي ما و مردم قابل تحمل نيست معناي اختلاس دستبرد به حق هشتاد ميليون انسان در اين جامعه است. خب اين اختلاس چرا انجام شد؟ چه كسي انجام داد؟ مجازاتش چي شد؟ بازتابي از اقدام مسئولين ديده نمي‌شود. گاهي يك خبري در فضاي مجازي منتشر مي‌شود و مجبور مي‌شوند يك موضع محدودي بگيرند. اين رويه غلط است، بايد مسئول دولت اسلامي حساسيتش به بيت المال آنقدر زياد باشد كه وقتي يك اختلاسي مي‌شود خوابش نبرد، چنان با جديت آن را دنبال كند و واكنش نشان بدهد كه مردم اميدوار شوند اينها به بيت المال بيشتر از مال خودشان توجه دارند چرا بعد از اين همه دولت‌هايي كه آمدند و رفتند تازه در اين دولت درآمد وزارت نفت به خزانه برود، چرا؟ تا حالا كجا مي‌رفته؟ واقعاً انسان تعجب مي‌كند در اين 40 سال ده‌ها شركت در وزارت نفت درآمدهاي كلان داشته‌اند، اين درآمدها كجا مي‌رفته؟ اين چيزي است كه مردم نمي‌توانند بپذيرند، اين از اوليات يك حكومت است، حتي اگر حكومت ديني هم نباشد. از اوليات يك حكومت تعيين برنامه و دستورالعمل براي تشخيص و منابع درآمد و نظارت قوی بر نحوه توزيع و مصرف آن است.

در هر صورت اميدواريم ديوان محاسبات و مراكز نظارتي ديگر براي مراقبت كردن از اموال بيت المال قوي‌تر و محكم‌تر عمل كنند به طوري كه براي مردم اطمينان خاطر ايجاد شود اگر نفت كشور فروش مي‌رود پول آن در جهت منافع کشور و مردم درست مصرف مي‌شود.

در خاطرم هست يك وقتي يكي از شهرداران سابق تهران مي‌خواست مبلغي را از درآمد شهرداري به بخشي از حوزه‌ي علميه بدهد. مرحوم والد ما به او پيغام دادند شما درآمد شهرداري تهران را بايد براي شهر تهران صرف كني و حق نداري آن را در بيرون از تهران مصرف كني، اين فقه است، اين دقتي كه بايد مسئولين دولت و نهادها داشته باشند.

در مورد ديگر رئيس يكی از دولتهاي پیشین به ونزوئلا رفته بود و تعهداتي به آنها داده بود، پدرم  فرمود با وجود آمار زیاد بيكاري بين جوانان ما، این تعهدات شرعاً جايز نيست و تمام اين بودجه‌اي كه به آنها تعهد داده اگر از ايران به آنجا منتقل شود این فرد ضامن است! بله گاهي يك بودجه‌هايي را براي حفظ كشور و تقويت بنيه مسلمین در برابر دشمن مثل مدافعين حرم، يا تقويت حزب الله كه نتيجه‌اش تقويت خود ايران و حفظ جان مسلمان‌ها است، دولت با اجازه رهبري متعهد مي‌شود اين امري جداست. 

شما امروز به خوبي مشاهده مي‌كنيد كه آمريكا ماليات‌هاي اخذ شده از مردمش را تماماً در اختيار اسرائيل قرار مي‌دهد تا منافع خاورميانه را غارت كند. خدا درجات شهيد سليماني را بالا برد كه با امكانات كم فتنه داعش را از بين برد و الاّ داعش امروز در خيابان‌ها و خانه‌هاي ما بود، يك موارد اينجنيني ضرورت دارد و بحثي در آن نيست و همه علما هم آن را قبول دارند اما زائد بر آن بايد در وهله اول براي مردم و جوانان كشور صرف شود.

به استاندار محترم بايد پيشنهاد كرد جلساتي براي مسئولين تمام ادارات خصوصاً كساني كه بودجه دولت در اختيارشان هست و با امضاي آنها بودجه جابجا مي‌شود، برگزار گردد و عظمت و اهميت حفظ بیت المال براي آنها روشن و توجیه علمي و ديني شوند كه هرچند انجام این كارسنگين و پر خطر است اما اجر فراواني هم دارد.

ان‌شاءالله اين كار عملي بشود تا مردم جلوه‌هاي زيباي حكومت‌ اسلامي را بيشتر ببينند.

مطلب آخر در مورد برگزاري برخی از اين همايش‌هاي بي‌خاصيت و پرهزينه هست. چرا اين همايش‌ها برگزار مي‌شود؟ برخي از نهادها و سازمان‌ها دو سه ماه مانده به پايان سال براي آنكه كاري كنند تا بودجه‌اي كه در اختيارشان هست مصرف شود و به خزانه برنگردد اقدام به چنين كاري مي‌كنند. وقتي مي‌رسيم چرا؟  مي‌گويند اگر مازاد را برگردانيم سال بعد بودجه ما را كم مي‌كنند، اين قضيه را حل كنيد. 

يك مسئول دولتي اگر گفت من بودجه سازمانم را به مقدار ضرورت صرف كردم و امسال اين مقدار اضافه آوردم بايد مورد تشويق قرار گيرد نه آنكه بگويند اين علامت بی‌عرضه‌گی توست كه نتوانستي صرفش كني. البته ممكن است مواردي هم معلول بی‌عرضگی او باشد كه آن حرف ديگری است. تلاش كنيد اين همايش‌هاي دولتي را نيز سازماندهي كنيد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته




برچسب ها :

ديدار رئیس دیوان محاسبات استان قم رئیس دیوان محاسبات استان قم دیوان محاسبات استان قم بیت المال بیت المال مسلمین اهمیت صیانت از بیت المال