بیانات آیة الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در ویژه نامه عاشورای حسینی سیما(مشرق عشق)

۰۶ آذر ۱۳۹۱

۱۱:۴۶

۱,۶۴۶

خلاصه خبر :
انبیای الهی با گریستن و اشک ریختن برای امام حسین(ع) به خداوند تبارک و تعالی تقرب پیدا می‌‌کردند و باید توجه داشت که آغاز و استمرار ارتباط با آن امام همام منوط به گریه و اشک ریختن است...هیچکس نمی‌‌تواند بدون ولایت و عزاداری برای امام حسین(ع) به نفس مطمئنه دست یابد...خون حضرت سیدالشهدا در راه خدا ریخته شد تا بندگان از جهالت و گمراهی نجات یابند
آخرین رویداد ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در برنامه مشرق عشق ویژه نامه عاشورای حسینی که از شبکه استانی سیمای نور پخش شد، با تسلیت عاشورای حسینی، به تبیین اهداف قیام اباعبدالله الحسین(ع) پرداخت.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این که اقوال مختلفی درباره این که آیا امام حسین(ع) برای تشکیل حکومت قیام کردند، وجود دارد، تصریح کرد: قول مشهور این است که ایشان برای تشکیل حکومت حرکت نکرد.

این استاد حوزه تصریح کرد: اساسا شرایط آن زمان به گونه ای بود که خود امام حسین(ع) هم این مساله را می دانستند که امکان تشکیل حکومت وجود ندارد، این مساله نیاز به علم امام هم ندارد و افراد عادی هم می دانستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: بر فرض که امکان تشکیل حکومت وجود داشت، خطبه های امام حسین(ع) و بیاناتی که در طول مسیر ایراد کردند این مهم را تایید می کند و امام علیه السلام یک جا هم نفرمودند که برای تشکیل حکومت حرکت می کنم.

آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: البته جملاتی از امام حسین(ع) وجود دارد که ایشان تاکید کردند من احق به حکومت و ولایت هستم، اما معنای آن این نیست که برای تشکیل حکومت حرکت می کنم، بلکه تلنگر و هشداری به مردم آن زمان بود؛ چراکه مردم آن زمان قدرت تشخیص این که چه فردی امام حق و چه فردی امام باطل است را نداشتند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: آنچه براحتی می توان از ادله استفاده کرد این است که خداوند تبارک و تعالی به شهادت امام حسین(ع) خبر داده بود و زمین کربلا مشهود تمام انبیای الهی بوده است.

آیت الله فاضل لنکرانی عمده مشکلات مسلمانان را ناشی از انحراف از مسیر ترسیم شده توسط حضرت رسول الله(ص) و غصب حق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دانست.

بیانات آیة الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در ویژه نامه عاشورای حسینی سیما(مشرق عشق)

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  با طرح این سؤال که فلسفه حرکت امام حسین با علم به عدم امکان تشکیل حکومت چه بود، تصریح کرد: عده ای می گویند امام حرکت کرد تا شهید شود، این قول و مطلب گرچه درست است اما نباید در این حد متوقف شد؛ جامعه اسلامی در آن زمان به حدی در خواب غفلت فرو رفته بود که هرچه فریاد زده می شد فایده نداشت و گوش شنوایی وجود نداشت.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این که امام حسین(ع) برای بیداری بشریت و نجات انسان ها از ظلالت و گمراهی شهید شد، ابراز داشت: خون حضرت سیدالشهدا در راه خدا ریخته شد تا بندگان از جهالت و گمراهی نجات یابند. 

وی بیان داشت: مردم آن زمان حلال الهی را حرام و حرام الهی را حلال کرده بودند و همین مساله نیز آنها را به حضیض ذلت فرو برد؛ انسان زمانی از جهالت بیرون می آید که به قرآن عمل و در زندگی حلال و حرام را رعایت کند.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه سخنان خود گریه برای امام حسین(ع) را داری فضیلت بسیار عنوان و تاکید کرد: درک حقیقت عاشورا بدون گریه امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرد: متاسفانه در یکی از نشریات مطلبی نوشته شده بود که به جای گریستن باید به نگریستن فکر کرد؛ این در حالی است که در این قضیه گریه و بکا فکر انسان را عمق و گسترش می دهد تا بتواند به حقیقت واقعه دست یابد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی تاکید کرد: انبیای الهی با گریستن و اشک ریختن برای امام حسین(ع) به خداوند تبارک و تعالی تقرب پیدا می کردند و باید توجه داشت که آغاز و استمرار ارتباط با آن امام همام منوط به گریه و اشک ریختن است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در سوگ امام حسین(ع) با تمام وجود اشک می ریختند، خاطرنشان کرد: متاسفانه ابعاد سیاسی حضرت امام، جنبه های علمی ایشان را تحت الشعاع قرار داده است.

وی با تاکید بر این که زیارت امام حسین(ع) زیارت خداوند تبارک و تعالی است، اظهار داشت: در روایات ثواب زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) معادل چندین حج قرار داده شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیات پایانی سوره مبارکه فجر، تاکید کرد: بدون ولایت، نفس به اطمینان نمی رسد، هیچ کس نمی تواند بدون ولایت و عزاداری برای امام حسین(ع) به نفس مطمئنه دست یابد.

آیت الله فاضل لنکرانی همچنین در بخش پایانی سخنان خود خواستار توجه بیشتر جامعه به قرائت زیارت ناحیه مقدسه و تامل در آن شد و سند این زیارت نامه را معتبر خواند.


برچسب ها :