مجلس جشن ميلاد حضرت زهرا(س) و هشتمين سالگرد آيت الله العظمي فاضل لنکراني(قده) در کرج

۲۰ فروردین ۱۳۹۴

۱۷:۱۹

۱,۶۸۶

خلاصه خبر :
به مناسبت ميلاد مسعود دخت نبي مکرّم اسلام حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) و بزرگداشت هشتمين سالگرد ارتحال مرجع عاليقدر جهان تشيع حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني(قدس سره الشريف) از سوي دفتر آن مرجع فقيد، مجلس گراميداشتي در مهديه شهر کرج برگزار گرديد
آخرین رویداد ها

به مناسبت ميلاد مسعود دخت نبي مکرّم اسلام حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) و بزرگداشت هشتمين سالگرد ارتحال مرجع عاليقدر جهان تشيع حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني(قدس سره الشريف) از سوي دفتر آن مرجع فقيد، روز پنجشنبه 94/1/20 مجلس گراميداشتي در مهديه شهر کرج برگزار گرديد.

اين مجلس با شکوه در حضور فرزند ارجمند و گرانمايه ايشان حضرت آيت الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنکراني و با شرکت  بيش از  هفتصد نفر از  ائمه محترم جمعه و جماعات و اساتيد و فضلاي حوزه علميه و روحانيت استان البرز برگزار گرديد.

پس از تلاوت آياتي از قرآن کريم و مديحه سرايي، جناب حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ حسين کريمي از اساتيد حوزه علميه و مسئول دفتر آيت الله فاضل در کرج، ضمن تبريک اين روز خجسته، ياد و خاطره آن مرجع وارسته را با ذکر خاطراتي از مواضع ولايي و انقلابي ايشان در حفظ و حراست از مکتب ولايت و انقلاب اسلامي و حوزه‌‌هاي علميه گرامي داشتند و از زحمات يادگار ارزشمند ايشان در تداوم بخشيدن به اهداف والاي والد معظم شان تقدير نمودند.

مجلس جشن ميلاد حضرت زهرا(س) و هشتمين سالگرد آيت الله العظمي فاضل لنکراني(قده) در کرج

سپس آيت الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنکراني با تبريک اين ميلاد فرخنده در رابطه با مقام و جايگاه حضرت زهرا(سلام الله عليها) و ائمه معصومين(ع) فرمودند بيش از يکصد روايت در باب کيفيت خلقت نوري اين ذوات مقدسه وارد شده که اين از مهم ترين حقايق عالم هستي است که بشر از فهم آن عاجز مي باشد.

اينکه خلقت اين انوار مقدسه قبل از خلقت آدم بلکه قبل از خلقت عالم و حتي قبل از آفرينش لوح و قلم و عرش بوده است. اولين مخلوق عالم نور اين ذوات مقدسه است.

ايشان در ادامه فرمودند: امروز وظيفه روحانيت در مقطع حساس کنوني بسيار سنگين است. نظام جمهوري اسلامي در پرتو هدايت‌هاي مقام معظم رهبري و استقامت مردم، در دنيا مي‌‌درخشد و موفقيت‌‌هاي تيم هسته‌‌اي کشور در مذاکرات سوئيس دليل روشن آن است.

امروز مي‌‌بينيم دشمنان اسلام و انقلاب براي متوقف کردن روند رشد انقلاب و اسلام در دنيا، گروه‌‌هاي جنايتکاري مثل داعش را خلق کرده تا اسلام هراسي را ترويج نمايند.

وي در خصوص حوادث عربستان و يمن و اظهارات تفرقه انگيز امام جماعت مسجدالحرام گفت: اين شخص بايد منادي وحدت باشد اما امروز او حنجره اسرائيل شده، آيا تصور نمي کنيم او به خودي خود اين چنين وقيحانه ايران و شيعه را مورد هجوم قرار داده؟ اينگونه امام جماعت ها ماموريت دارند در بين مسلمين اختلاف و تفرقه ايجاد کنند و از تريبون مقدس‌‌ترين مکان روي زمين، به جاي انتقاد از خون هاي به ناحق ريخته در سوريه، عراق و يمن بر طبل تفرقه بکوبد.

روحانيت بايد با هوشياري و بيداري، موفقيت‌‌هاي نظام اسلامي را براي مردم تبيين نمايد تا با تقويت وحدت و همدلي بين مسئولين و مردم، روز بروز انقلاب ما شکوفاتر شود.

متن کامل بيانات معظم له به شرح ذيل است:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين و الصلوة و السلام علي سيدنا و نبينا و حبيب قلوبنا
أبي القاسم محمد(صلّي الله عليه و آله) و علي آله الطيّبين الطاهرين المعصومين
و لعنة الله علي أعدائهم أجمعين

ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) نور چشم رسول اکرم(ص) و سالگرد ولادت با سعادت امام امت، رهبر بزرگوار انقلاب؛ امام خميني(ره) را خدمت فضلا، روحانيان و ائمه جمعه و جماعات استان البرز تبريک عرض مي‌‌کنم.

توفيقي براي حقير است که هر سال در چنين مجلس با شکوه و معظمي خدمت شما شرفياب و از برکات اين جلسه بهره‌‌مند مي‌‌شوم، عرايض خود را در دو بخش ارائه مي‌کنم.

بخش اول مربوط به حضرت زهرا(س) است؛ در مورد اين بانوي بزرگ مطالب آنقدر فراوان و زياد است که انسان متحيرمي ماند سخن را در چه باب و زاويه‌اي ازاين وجود مقدس مطرح کند.

آنچه به ذهنم رسيده که عرض کنم و شايد کمتر مورد توجه قرار گرفته در حالي که اهميت بسيار زيادي دارد اين است؛

روايات فراواني پيرامون خلقت نوري ائمه معصومين(ع) و در رأس آنها وجود مبارک پيامبر و فاطمه زهرا وامير مؤمنان و امام حسن و امام حسين(عليهم السلام) واردشده است.

شايد بيش از صد روايت در کيفيت خلقت نوري اين ذوات مقدسه نقل شده که بايد اعتراف کنيم، از فهم اين روايات عاجزيم.

اما سؤال اين است که هم رسول اکرم(ص) و هم ائمه معصومين(ع) نسبت به بيان اين حقيقت بسيار تأکيد داشتندکه مهم ترين حقيقت ميان حقايق عالم است.

در روايات به اين عنوان اشاره و تأکيد مي‌‌شود که خلقت اين انوار مقدسه قبل از خلقت آدم بوده و بالاتر از آن قبل از خلقت سماوات و ارض و حتي قبل از خلقت عرش ولوح و کرسي و قلم بوده به جايي مي‌‌رسدکه بر حسب روايات خداي تبارک و تعالي اولين مخلوقش نوراين ذوات مقدسه بوده است.

آيا نبايد به اين روايات توجه کرد؟ غالبا اين روايات بيان نمي‌‌شود حتي يک کتاب مستقل در بررسي تحليل علمي و اجتهادي اين روايات من نديده‌‌ام.

بله در بحار و ساير کتب روايي ما اين روايات تا يک حدي جمع‌‌آوري شده، اما آيا نقل اين روايات براي اين نبوده که در يک زمان و برهه‌اي از تاريح افرادي  تأمل در آن کنند و از فهم اين حقيقت محروم نباشند.

انس بن مالک مي‌گويد ما نماز صبح را با رسول خدا خوانديم. بعد از نماز، رسول خدا چهره مبارکش را به طرف ما برگرداند - و اين يکي از مستحبات نماز جماعت است که امام به طرف مأمومين برگردد-؛ أنس مي‌گويد به رسول خدا عرض کردم اين آيه شريفه «وَمَنْ يُطِعِ اللهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَيهِمْ مِنَ النَّبِيينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِيقاً» را براي ما تفسير کنيد.

حضرت فرمودند؛ «أما النبيون فأنا، أمّا الصديقون فأخي علي، أما الشهدا فعمّي الحمزة و اما الصالحون فابنتي فاطمة و اولادها الحسن و الحسين»؛ پيداست که حضرت فرد اکمل هر کدام از اين عناوين را بيان کرده‌‌اند.

عباس عموي پيامبر، نزد رسول خدا(ص) آمد و عرض کرد يا رسول‌الله مگر ما و شما و علي و فاطمه و حسن حسين از يک ريشه نيستيم. پدران و اجداد ما همه از يک ريشه هستند، پس چرا اسامي آنها را بردي و اسمي از ما نبردي؟

رسول خدا(ص) فرمود درست است که ما از يک ريشه هستيم، اما عموجان! خدا نور من و اينها را قبل از اين‌که آسمان و زمين و جنت و نار را خلق کند آفريده است، قبل از اين‌که ملائکه‌‌ي مسبّحي باشند، ما تسبيح و تقديس خدا مي‌کرديم.

رسول خدا(ص) فرمود وقتي خدا مي‌خواست عرش را بيافريند نور مرا شکافت و از آن عرش آفريده شد. وقتي مي‌‌خواست ملائکه را خلق کند نور علي را شکافت و از آن ملائکه آفريده شد. وقتي مي‌‌خواست آسمان و زمين را خلق کند نور فاطمه را شکافت. سماوات و ارض از نور فاطمه است و نور فاطمه از خدا است. بعد ظلمات را خلق کرد و شمس و قمر را بعد از آن خلق کرد.

ما چرا در اين روايات غور نمي‌کنيم؟ مبدأ خلقت به برکت فهم اين روايات فهميده مي‌شود.

ما اگر از اين روايات بي اطلاع باشيم، از مبدأ و غايت خلقت بي اطلاع خواهيم بود. اگر درست در اين روايات غور کنيم، بسياري از سؤالات پاسخ داده مي‌‌شود.

جواب کساني که در مسأله شفاعت يا در مسأله ولايت، به ويژه در مسأله ولايت تکويني أئمه اطهار(ع) پايشان مي‌‌لنگد، در اين روايات است.

مبدأ تکوين عالم هستي اين انوار هستند. چيزي که در مبدأ تکوين دخالت دارد، نمي‌‌شود گفت در تصرف عالم قدرت ندارند. به اذن خدا مي‌‌توانند  تصرف داشته باشند و عصمت، مرتبه نازله‌اي از مقامات ايشان است.

خداوند نور حضرت زهرا را از نور عظمت خود آفريد. وقتي نور حضرت آفريده شد آسمان و زمين را روشن کرد.

اگر در اين روايات تأمل کنيم، معرفت ما نسبت به اين انوار مقدسه بيشتر مي‌شود.

سال گذشته گفتم يکي از ضرورت‌هاي روحانيت در زمان معاصر؛ فهم بيشتر از حقيقت امامت است.
ما بايد نسبت به حقيقت امامت بيشتر معرفت داشته باشيم و هر روز فهم ما از امامت بايد نسبت به روز قبل فرق کند. حيف است که منتسب به اين انوار مقدسه باشيم و عمر ما تمام شود و فکر کنيم اينها هم مثل ما انساني بودند و خداوند آنها را امام قرار داد.

خير؛ اين سرمايه بزرگي است که خدا در اختيار بشر قرار داده و راه شناخت را براي ما هموار کرده است.

اين دسته از روايات، بسياري از مشکلات و سؤالات اعتقادي راجع به امامت را جواب خواهد داد، به شرطي که ما بتوانيم آنهارا درست درک کنيم.

قسمت دوم از عرائض بنده؛ شرايطي است که امروز دنياي اسلام و شيعه و نظام جمهوري اسلامي در آن قرار دارد.

از ابتداي انقلاب تا کنون اين نظام باشرايط حساسي مواجه بوده و هرچه زمان مي‌گذرد گرچه بر عظمت و اقتدار اين نظام به لطف و فضل خدا افزوده مي‌شود، اما شرايط حساس‌‌تر مي‌‌شود.

روحانيت بايد به اين مسأله خيلي توجه داشته باشد. امروز نظام ما در اثر حضور جدي و عميق مردم، ريشه دارتر و با تدبير و مديريت کاملا دقيق رهبري معظم انقلاب، در دنيا مقتدرتر شده و آثار اين اقتدار را در اين روزها ملاحظه مي‌کنيد.

در همين قضيه هسته‌‌اي سالهاي قبل وقتي در يک جلسه بين المللي ايران مي‌خواست حضور داشته باشد، شرط مي‌‌کردند که بايد اسرائيل را به رسميت بشناسد و إلا حق حضور در جلسه را نمي‌‌دادند . حال اين مذاکرات به اين گستردگي و اهميت برگزار مي‌‌شود، اما کلمه‌اي از آن مطالب گذشته در آن وجود ندارد. آيا اين موفقيت نيست؟

اسرائيل آنقدر عصباني است که صريحا مي‌‌گويد اين توافقي که در آن يکي از اين سانتريفيوژها ملغي نشده چه فايده‌اي دارد و درست نيست. بدانيد نتيجه‌ براي ما و نظام بسيار مهم است. اصلا چنين توافقي در طول تاريخ سياسي دنيا سابقه ندارد، که يک کشور در يک طرف ميزنشسته و جميع کشورها در طرف ديگر به دنبال ضربه زدن به او باشند، اما نتايج چنداني نگيرند.

بنابراين بايد شرايط حساس را درک کرد. البته همانگونه که رهبري معظم انقلاب فرمودند نقد و انتقاد و بحث بايد باشد، تا مسئولين براي نگارش نهايي، مطالب را پخته‌‌تر دقيق تر و عميق تر دنبال کنند.
امروز روحانيت بايد حمايت جدي کند و بحث جناحي و حزبي و سياسي و باندبازي هم نبايدمطرح باشد. يک حرکتي است که لطف و فضل خدا را در آن مي‌‌بينيم و در رأس کار  هم تدبير رهبري خردمند وجود دارد.

البته هنوز به پايان نرسيده و قسمت عمده کار مانده است، اما روحانيت بايد تحليل دقيق و جامع و منصفانه در اختيار مردم قرار دهد و اگر نقدي هم دارد بايد به صورت دقيق و منصفانه در اختيار مسئولان قرار دهد.

اکنون نظام اسلامي روز به روز در دنيا  موفق تر مي‌شود. اين حوادث در عربستان و يمن بسيار مهم است که نيار به تحليل جداگانه دارد.

چرا امام جماعت مسجدالحرام که بايد منادي وحدت باشد، امروز حنجره او حنجره اسرائيل شده است؟ آيا او بايد در نماز جمعه وقيحانه و مغرضانه شيطنت کند و ايران و شيعه را مورد هجوم قرار دهد؟ اينگونه امام جماعت‌‌ها مأموريت دارند تا در ميان مسلمين اختلاف ايجاد کنند. از تريبون مقدس مسجد الحرام به جاي اين که اين امام جماعت منادي وحدت باشد و از خون‌‌هاي به ناحق ريخته در يمن دفاع کند و در برابر حکومت و پادشاه خود بايستد با دروغ وتهمت مي‌گويد امروز جنگ ما با يمن نيست، جنگ ما جنگ فرقه‌‌اي و بين شيعه و سني است.

اين امام جماعت که از قراء مشهور است، بايد بداند که از مصاديق «و ما يزيد الظالمين إلا خسارا» است. چرا بايد يک روحاني و امام جماعت اينچنين ملعبه حکومت يا گروه‌هاي اسرائيلي قرار گيرد؟
جنگ عربستان با يمن جه ارتباطي با ايران دارد؟ مردم يمن قيام کرده‌‌اند و دنبال تشکيل يک حکومت صالح هستند. کجا ايران دخالت کرده است؛ امروز دنياي استکبار از يک امام جماعت چگونه عليه اسلام استفاده مي‌کند.

اين اقتضا مي‌‌کند که ما اولا خدا را شکر کنيم، واقعا امام راحل يک بينش و آگاهي به روحانيت شيعه داد که امروز از يک طلبه ابتدايي حوزه‌هاي شيعه تا مراجع بزرگوار تقليد تمام مسائل سياسي دنيا را به راحتي مي‌توانند تحليل کنند و بفهمند چه کسي دشمن و چه کسي دشمن نيست.

اسرائيل داعش را به وجود آورد و چه جنايت‌هايي که مرتکب نشد. اگر صدها هيتلر و صدام را جمع کنند به پاي آنها نمي‌رسد. امام جماعت عربستاني چرا وقتي که داعش اين همه جنايت را در سوريه انجام داد خفقان گرفته بود؟ مگر حمله داعش به سوريه و مردم عراق حمله فرقه‌‌اي بود؟ داعش مولود اسرائيل و مراکز امنيتي اسرائيل و آمريکا است. روي فردي کار کردند و او را به عنوان خليفه آوردند، چرا صداي ائمه جمعه شما در نيامد؟ اما امروز به جاي اين‌که خونريزي را محکوم کنيد از اين تريبون مقدس استفاده مي‌‌‌کنيد و دروغ و تهمت مي‌‌زنيد. اين مسأله اي بسيار تأسف‌‌بار در عالم اسلام است.

روحانيت اهل سنت ايران هم بايد در مقابل اين روحاني نما و کسي که خود را به قرآن منسوب کرده بايستند و در مقابل او بيانيه دهند و روحانيت شيعه و ديگران نيز وظيفه خود را انجام خواهند داد.
حوزه‌‌هاي علميه امروز به برکت نظام اسلامي از يک وضع کمّي و کيفي نسبتا خوبي برخوردار شده است و براي تبليغ دين ضرورت تقويت حوزه هاي علميه بيش از گذشته است.

مردم بايد جوانهاي با استعداد خود را به سوي حوزه گسيل بدارند.

من از شما ائمه جمعه تقاضا دارم به مردم بگوييد؛ امور حوزه از ابتدا بر دوش مردم بوده است.
تمام طلبه‌ها از بطن مردم هستند و مردم بايد به حوزه‌ها در همه ابعاد توجه داشته باشند و جوانان با استعداد خود را ترغيب به ورود به حوزه کنند.

امروز دست نياز دنيا به سوي حوزه علميه دراز است. امروزمردم دنيا تشنه مکتب اهل بيت هستند، اما روحاني به تعداد کافي براي آنها نيست که اخلاق و فقه اهل بيت را براي آنها بيان کند.

از خداوند بزرگ مي‌‌خواهيم امسال راکه با نام مطهر حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا(سلام الله عليها) آغازشده است سالي سرشار از خير و برکت و سال پيروزي مسلمين بر مستکبرين عالم قرار دهد. إن شاء الله.

برچسب ها :