در روايات به اصل عزاداري توجه و تاکيد شده است و دستور به برپايي مجلس عزاداري داده شده است.
براي نمونه: از امام صادق(عليه السلام) روايت شده که فرمود: «خداوند شيعيان ما را مشمول رحمت خويش سازد. به خدا قسم شيعيان ما همان مومنيناند، آنان به خدا قسم با حزن و حسرت طولاني خويش[در عزاي ما] شريک و همدرد مصيبتهاي ما خاندانند.(بحار الانوار ج43، ص222).
همچنين امام صادق(عليه السلام) به فضيل ميفرمايند: «آيا مجالس عزا بر پا ميکنيد و از اهل بيت و آنچه بر آنان گذشته صحبت ميکنيد ؟ فضيل گفت: آري قربانت گردم، امام فرمود: اين گونه مجالس را دوست دارم پس امر ما را زنده گردانيد که هر کس امر ما را زنده کند مورد لطف و مرحمت خدا قرار ميگيرد. [اي فضيل]: هر کس از ما ياد کند، يا نزد او از ما ياد کنند و به اندازه بال مگسي اشک بريزد، خدا گناهانش را بيامرزد اگر چه بيش از کف دريا باشد.» (همان: ص282 و 289)
امام رضا(عليه السلام) در اين رابطه ميفرمايد: «کسي که متذکر مصايب ما شود و به جهت ستم هايي که بر ما وارد شده گريه کند، در روز قيامت با ما خواهد بود و مقام و درجه مارا خواهد داشت و کسي که مصيبت هاي ما را بيان کند و خود بگريد و ديگران را بگرياند، در روزي که همه چشم ها گريان است، چشم او نگريد و هر کسي در مجلسي بنشيند که در آن مجلس، امر ما را زنده ميکنند، روزي که قلبها ميميرند، قلب او نخواهد مرد.» (همان، ص 278)
در بعضي روايات هم وارد شده که در مصيبت امام حسين(عليه السلام) جزع کنيد و گريه کنيد و به سرو صورت بزنيد و بيتابي کنيد.
در روايت ديگري از امام صادق(عليه السلام) نقل شده که حضرت فرمودند: هر گونه جزع و گريه کردن مکروه است مگر جزع و بي تابي براي حسين(ع).
از امام باقر(عليه السلام) از معناي جزع سوال شد. طبق روايت فرمودند: «شديدترين جزع فرياد زدن و بلند گريه کردن و فرياد زدن و بر سر و صورت زدن و کندن موهاي پيشاني است».(وسائل الشيعة ج3، ص282 و بحارالأنوار، ج98، ص: ۲۴۰ و الکافي، ج3، ص: ۲۲۳)
در روايت ديگر: امام صادق(عليه السلام) ميفرمايند: همانا گريبان دريدند و بر گونهها لطمه زدند فاطميات (دختران زهرا عليها السلام) بر حسين بن علي(عليه السلام) و بر مثل چنين بزرگمردي بايد لطمه زد و گريبان دريد. (تهذيب الاحکام جلد ۸ صفحه ۳۲۵ و بحار الانوار ج82 ص 106 و عوالي اللالي ج3 ص 409)
اهل بيت نيز درکربلا بعد از شهادت امام حسين(ع) طبق نقل زيارت ناحيه مقدسه به سر و صورت ميزدند:
وقتي که زنان آل الله اسب امام حسين(ع) را ديدند در حالي که زين واژگون بود از خيمه ها بيرون دويدند در حاليکه به سر و صورت ميزدند...
با توجه به اين روايات و روايات ديگري که زياد هستند، اصل عزاداري و هرکاري که به عنوان عزاداري حساب شود مطلوب است.
اما کيفيت عزاداري به صورت خروج مواکب و امثال آن در روايات وارد نشده، ولي اطلاق و عموم روايات، خروج مواکب و دسته جات و امثال آن را نيز به قصد عزاداري شامل ميشود و مطلوب است و عزاداري هم متناسب با شرايط زمان و مکان اگر باشد صحيح است.
منتها از کارهايي که با عزاداري منافات داشته باشد، يا بدعت در عزاداري شود، يا سبب انحراف از عزاداري شود، بايد اجتناب شود.
ادله جواز دستهجات عزاداری
۰۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۹
آيا درباره دستهجات عزاداري(خروج مواکب عزا) در ايام عاشورا، دهه فاطميه و غيره، روايتي که بيانگر اين کار باشد وجود دارد؟
پاسخ :
کلمات کلیدی :
۱,۶۲۷