خداوند هيچگاه به کسي ظلم نميکند و هيچ کسي از خدا عادلتر نيست و خداوند عالم کائنات را بر اساس عدالت پايهريزي نموده است و در چندين آيه، قرآن کريم سفارش به عدالت نموده و بر ظالمان وستمگران نفرين نموده است.
بنابراين گرفتاريهايي که براي شما و يا ساير افراد پيش آمده، هيچ ربطی به عدالت خداوند ندارد، بلکه:
گرفتاريهايی كه براي مؤمنين پيش ميآيد يا به خاطر ندانم كاريهاي خود آنها يا آزمايشهاي الهي يا براي بالابردن درجات معنوي آنها است.
توضيح مختصر هر يك اين است كه:
الف) گاهي انسان مرتكب خطاها و اشتباهاتي ميگردد كه پيامد آنها به صورت گرفتاري و بلا در زندگي دنيا پديدار ميگردد.
هرگناه، اثر و پيامد مخصوصی دارد؛ برخي گناهان فقر ميآورد، برخي هم گرفتاري ديگر ايجاد ميكند. چنانچه امام علي(ع) در دعاي كميل ميفرمايد: «اللّهم اغفر لي الذنوب التي تهتك العصم اللهم اغفر لي الذنوب التي تنزل النقم اللهم اغفر لي الذنوب التي تغير النعم اللهم اغفر لي الذنوب التي تحبس الدعاء اللهم اغفر لي الذنوب التي تنزل البلاء»؛ خدايا گناهاني كه سبب رسوايي ميگردد، و گناهاني كه موجب خشم وانتقام تو ميگردد، گناهاني كه نعمتهاي تورا تغيير ميدهد، مانع ازاجابت دعاميگردد و گناهاني كه سبب نزول بلا ميگردد. برمن ببخش و بيامرز.
در هر صورت اين گرفتاريها هم به خاطر آن است كه كيفر گناهان او باشد و چون خدا بندهي مؤمنش را دوست دارد در برابر برخي از گناهان او را گرفتار ميكند تا كيفر خطاي او در همين دنيا گردد و در آخرت سبكبار باشد و اين خود لطف و رحمت خدا نسبت به بنده مؤمن است. ولي كسي كه مورد غضب قرار گيرد در بسياري موارد به جاي گرفتاري نعمتش را بيشتر ميكند تا در نهايت او را به عذاب دردناك آخرت گرفتار سازد.
ب) امتحانهاي الهي: گاهي گرفتاريها به خاطر آنست كه مورد آزمايش وامتحان الهي قرار ميگيرد.
يكي از سنتها و قانونهاي ثابت خدا این است كه مؤمنين را آزمايش ميكند، چنانچه قرآن كريم در آيات زياد به اين مسئله اشاره دارد براي نمونه:
در سوره آل عمران آيه 186 ميفرمايد: «لتُبلونّ في أموالكم و أنفسكم و لتسمعن من الذين اوتوا الكتاب من قبلكم و من الذين أشركوا أذي كثيراَ و إن تصبروا و تتقوا فإن ذلك من عزم الأمور»؛
«البته، آزمونهاي مالي و جاني(بسيار) در پيش خواهيد داشت، و بي ترديد و ناگزير، از پيروان(دروغين) كتابهاي آسماني پيشين و نيز از كساني كه مرام شرك را برگزيدهاند، آزار و زخم زبان فراوان خواهيد ديد، اگر صبر پيشه کنيد و استقامت كنيد، همه كارهايتان روبراه خواهد شد و توفيق رفيق شما خواهد گرديد».
در جاي ديگر ميفرمايد: «آيا مردم چنين پنداشتهاند كه به صِرف اينكه بگويند: ايمان آورديم؛ رهايشان ميكنند و در بوته آزمايش قرارشان نميدهند؟ حال آنكه ما امتهايي را كه پيش از اينان بودهاند نيز آزمودهايم.(پس، ناگزير مسلمانان را هم خداوند خواهد آزمود) و معلوم خواهد گردانيد كه چه كساني داراي ايمان راستين هستند و چه كساني بدروغ ادعاي ايمان كردهاند».
البته آزمايشهاي الهي چارچوب مشخص و معين ندارد، بلكه هر كس متناسب با حالات روحياش آزمايش و امتحان ميگردد. لذا در آيه ديگر ميفرمايد: «وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً وَ إِلَيْنا تُرْجَعُونَ»(انبياء: 21/35) «ما شما را به بديها و خوبيها آزمايش ميكنيم و سرانجام به سوي ما بازگردانده ميشويد».
حکمت امتحان الهی: از آنجا که خداوند از همه امور آگاه است، لذا امتحانات الهي براي رفع جهل از امور نيست. لكن براي آنكه شايستگي و لياقت انسانهاي مؤمن خالص به نمايش گذاشته شود و استعدادهاي دروني او بروز و ظهور پيدا كند او را مورد امتحان قرار ميدهد.
خالص كردن انسان مؤمن وآشكار شدن جوهره ايمان مؤمن يكي از حكمتهاي آزمايش الهي است همانگونه كه صنعتگر، طلا را در آتش مياندازد، تا ناخالصيهاي آن دركوره آتش نابود و طلاي خالص بدست آيد.
خداوند هم انسانهاي مؤمن را در كوره بلاها و غمها پخته و ايمان او را خالص ميسازد. همچنين جدا ساختن صفوف مؤمنين راستين از كساني كه صرفا در زبان مؤمن هستند از ديگر حكمتهاي امتحانهاي الهي است. چنانچه امام علي(ع) ميفرمايد: «لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَنْ يُمَحَّصُوا وَ يُمَيَّزُوا وَ يُغَرْبَلُوا وَ يُسْتَخْرَجُ فِي الْغِرْبَالِ خَلْقٌ»؛ «بايد مردم خالص شوند و امتحان گردند و تميز داده شوند و غربال شوند، و استخراج شوند».
بنابراين، مؤمنين متناسب با مرتبه ايمان و وضعيت روحيشان مور د آزمايشهاي سخت الهي قرار ميگيرند و كسي نپندارد كه راه ايمان و دينداري هميشه از ميان گلزارها و باغستانهاي سرسبز ميگذرد و انسان با ايمان در سراسر اين راه طولاني كه در پيش رو دارد، روي برگهاي گل قدم ميگذارد كه اين پندار نشانهي بيخبري از ماهيت ايمان و دين ميباشد. شايد همين انديشه و پندار بوده است كه زماني در مكه در افكار بعضي از مسلمانان رخنه كرده بود كه تا كي بايد به جرم داشتن ايمان به خداي يكتا زجر بكشيم؟
خداوند براي زدودن اين موهومات از انديشهي آنان، آيات ذيل را نازل فرمود:
«أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنا و هم لايفتنون ولقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا وليعلمنّ الكاذبين»(عنكبوت/1-3)؛ آيا مردم چنين پنداشتهاند كه به صرف اينكه بگويند: ايمان آورديم رهايشان ميكنند ودربوته ي آزمايش قرار شان نميدهند؟ حال آنكه ما امتهايي را كه پيش از اينان بودهاند نيز آزمودهايم.(پس، ناگزير مسلمانان را هم خداوند خوا هد آزمود) و معلوم خواهد گردانيد كه چه كساني داراي ايمان راستين هستند و چه كساني بدروغ ادعاي ايمان كردهاند.
در هر صورت باب آزمايش الهي بحث مفصلی دارد و حكمتهاي آن هم زياد ميباشد و خداوند همه بندگانش را به نحوي مورد آزمايش قرار ميدهد، همانگونه که پيامبران الهي مورد آزمايش شديد قرار ميگرفتند.
ج) بالا بردن اجر و پاداش معنوي: گاهي گرفتاريها به خاطر آنست كه خداوند انسانهاي مؤمن را گرفتار ميسازد تا او صبر بر بلاها كند و درجات معنوي او را بالا ببرد.
در روايتي كه از عبدالرحمن در اين زمينه وارد شده چنين آمده: «عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ ذُكِرَ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) الْبَلَاءُ وَ مَا يَخُصُّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْمُؤْمِنَ فَقَالَ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) مَنْ أَشَدُّ النَّاسِ بَلَاءً فِي الدُّنْيَا فَقَالَ النَّبِيُّونَ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ وَ يُبْتَلَى الْمُؤْمِنُ بَعْدُ عَلَى قَدْرِ إِيمَانِهِ وَ حُسْنِ أَعْمَالِهِ فَمَنْ صَحَّ إِيمَانُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ اشْتَدَّ بَلاؤُهُ وَ مَنْ سَخُفَ إِيمَانُهُ وَ ضَعُفَ عَمَلُهُ قَلَّ بَلَاؤُهُ»؛ عبدالرحمن ابن حجاج ميگويد: خدمت امام صادق(عليهالسلام) سخن از بلا و آنچه خداي عزوجل مؤمن را به آن مخصوص ميدارد به ميان آمد، حضرت فرمود: از رسول خدا(صلي الله عليه وآله)پرسيدند: در دنيا بلاي كدام كس سختتر است؟ فرمود: پيغمبران، سپس هركه به آنها شبيهتر است(اوصيا) بترتيب وبعد ازآن مؤمن بهاندازه ايمان و نيكي كردارش گرفتار شود. پس هر كس ايمانش درست وكردارش نيكو باشد گرفتاريش سخت است و هر كه ايمانش سست وعملش ضعيف باشد گرفتاريش اندكاست.
در روايت ديگر ميخوانيم: «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُ بِمَنْزِلَةِ كِفَّةِ الْمِيزَانِ كُلَّمَا زِيدَ فِي إِيمَانِهِ زِيدَ فِي بَلَائِه»؛ ازامام صادق(ع) روايت نمودهاند كه فرمود: مؤمن همانند كفه ترازوست، كه هر چه بر ايمانش بيفزايد، بر بلايش افزوده شود.
امام صادق(ع) فرمود: همانا خداوند دوستان خود را به مصيبتها و پيشامدها گرفتار ميكند تا بدان جهت، بدون داشتن گناه، به آنها اجر و ثواب عنايت فرمايد.
آیا خدا ظلم میکند؟
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۳۸
چرا خدا اين همه ظلم ميكند؟ مگر ما پيامبر هستيم كه امتحان شويم؟ أصلاً من دلم جهنم ميخواهد چه كار كنم؟ ديگر من طاقت اين همه ظلم در دنيا را ندارم.
پاسخ :
بنابراين گرفتاريهايي که براي شما و يا ساير افراد پيش آمده، هيچ ربطی به عدالت خداوند ندارد، بلکه:
گرفتاريهايی كه براي مؤمنين پيش ميآيد يا به خاطر ندانم كاريهاي خود آنها يا آزمايشهاي الهي يا براي بالابردن درجات معنوي آنها است.
توضيح مختصر هر يك اين است كه:
الف) گاهي انسان مرتكب خطاها و اشتباهاتي ميگردد كه پيامد آنها به صورت گرفتاري و بلا در زندگي دنيا پديدار ميگردد.
هرگناه، اثر و پيامد مخصوصی دارد؛ برخي گناهان فقر ميآورد، برخي هم گرفتاري ديگر ايجاد ميكند. چنانچه امام علي(ع) در دعاي كميل ميفرمايد: «اللّهم اغفر لي الذنوب التي تهتك العصم اللهم اغفر لي الذنوب التي تنزل النقم اللهم اغفر لي الذنوب التي تغير النعم اللهم اغفر لي الذنوب التي تحبس الدعاء اللهم اغفر لي الذنوب التي تنزل البلاء»؛ خدايا گناهاني كه سبب رسوايي ميگردد، و گناهاني كه موجب خشم وانتقام تو ميگردد، گناهاني كه نعمتهاي تورا تغيير ميدهد، مانع ازاجابت دعاميگردد و گناهاني كه سبب نزول بلا ميگردد. برمن ببخش و بيامرز.
در هر صورت اين گرفتاريها هم به خاطر آن است كه كيفر گناهان او باشد و چون خدا بندهي مؤمنش را دوست دارد در برابر برخي از گناهان او را گرفتار ميكند تا كيفر خطاي او در همين دنيا گردد و در آخرت سبكبار باشد و اين خود لطف و رحمت خدا نسبت به بنده مؤمن است. ولي كسي كه مورد غضب قرار گيرد در بسياري موارد به جاي گرفتاري نعمتش را بيشتر ميكند تا در نهايت او را به عذاب دردناك آخرت گرفتار سازد.
ب) امتحانهاي الهي: گاهي گرفتاريها به خاطر آنست كه مورد آزمايش وامتحان الهي قرار ميگيرد.
يكي از سنتها و قانونهاي ثابت خدا این است كه مؤمنين را آزمايش ميكند، چنانچه قرآن كريم در آيات زياد به اين مسئله اشاره دارد براي نمونه:
در سوره آل عمران آيه 186 ميفرمايد: «لتُبلونّ في أموالكم و أنفسكم و لتسمعن من الذين اوتوا الكتاب من قبلكم و من الذين أشركوا أذي كثيراَ و إن تصبروا و تتقوا فإن ذلك من عزم الأمور»؛
«البته، آزمونهاي مالي و جاني(بسيار) در پيش خواهيد داشت، و بي ترديد و ناگزير، از پيروان(دروغين) كتابهاي آسماني پيشين و نيز از كساني كه مرام شرك را برگزيدهاند، آزار و زخم زبان فراوان خواهيد ديد، اگر صبر پيشه کنيد و استقامت كنيد، همه كارهايتان روبراه خواهد شد و توفيق رفيق شما خواهد گرديد».
در جاي ديگر ميفرمايد: «آيا مردم چنين پنداشتهاند كه به صِرف اينكه بگويند: ايمان آورديم؛ رهايشان ميكنند و در بوته آزمايش قرارشان نميدهند؟ حال آنكه ما امتهايي را كه پيش از اينان بودهاند نيز آزمودهايم.(پس، ناگزير مسلمانان را هم خداوند خواهد آزمود) و معلوم خواهد گردانيد كه چه كساني داراي ايمان راستين هستند و چه كساني بدروغ ادعاي ايمان كردهاند».
البته آزمايشهاي الهي چارچوب مشخص و معين ندارد، بلكه هر كس متناسب با حالات روحياش آزمايش و امتحان ميگردد. لذا در آيه ديگر ميفرمايد: «وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً وَ إِلَيْنا تُرْجَعُونَ»(انبياء: 21/35) «ما شما را به بديها و خوبيها آزمايش ميكنيم و سرانجام به سوي ما بازگردانده ميشويد».
حکمت امتحان الهی: از آنجا که خداوند از همه امور آگاه است، لذا امتحانات الهي براي رفع جهل از امور نيست. لكن براي آنكه شايستگي و لياقت انسانهاي مؤمن خالص به نمايش گذاشته شود و استعدادهاي دروني او بروز و ظهور پيدا كند او را مورد امتحان قرار ميدهد.
خالص كردن انسان مؤمن وآشكار شدن جوهره ايمان مؤمن يكي از حكمتهاي آزمايش الهي است همانگونه كه صنعتگر، طلا را در آتش مياندازد، تا ناخالصيهاي آن دركوره آتش نابود و طلاي خالص بدست آيد.
خداوند هم انسانهاي مؤمن را در كوره بلاها و غمها پخته و ايمان او را خالص ميسازد. همچنين جدا ساختن صفوف مؤمنين راستين از كساني كه صرفا در زبان مؤمن هستند از ديگر حكمتهاي امتحانهاي الهي است. چنانچه امام علي(ع) ميفرمايد: «لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَنْ يُمَحَّصُوا وَ يُمَيَّزُوا وَ يُغَرْبَلُوا وَ يُسْتَخْرَجُ فِي الْغِرْبَالِ خَلْقٌ»؛ «بايد مردم خالص شوند و امتحان گردند و تميز داده شوند و غربال شوند، و استخراج شوند».
بنابراين، مؤمنين متناسب با مرتبه ايمان و وضعيت روحيشان مور د آزمايشهاي سخت الهي قرار ميگيرند و كسي نپندارد كه راه ايمان و دينداري هميشه از ميان گلزارها و باغستانهاي سرسبز ميگذرد و انسان با ايمان در سراسر اين راه طولاني كه در پيش رو دارد، روي برگهاي گل قدم ميگذارد كه اين پندار نشانهي بيخبري از ماهيت ايمان و دين ميباشد. شايد همين انديشه و پندار بوده است كه زماني در مكه در افكار بعضي از مسلمانان رخنه كرده بود كه تا كي بايد به جرم داشتن ايمان به خداي يكتا زجر بكشيم؟
خداوند براي زدودن اين موهومات از انديشهي آنان، آيات ذيل را نازل فرمود:
«أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنا و هم لايفتنون ولقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا وليعلمنّ الكاذبين»(عنكبوت/1-3)؛ آيا مردم چنين پنداشتهاند كه به صرف اينكه بگويند: ايمان آورديم رهايشان ميكنند ودربوته ي آزمايش قرار شان نميدهند؟ حال آنكه ما امتهايي را كه پيش از اينان بودهاند نيز آزمودهايم.(پس، ناگزير مسلمانان را هم خداوند خوا هد آزمود) و معلوم خواهد گردانيد كه چه كساني داراي ايمان راستين هستند و چه كساني بدروغ ادعاي ايمان كردهاند.
در هر صورت باب آزمايش الهي بحث مفصلی دارد و حكمتهاي آن هم زياد ميباشد و خداوند همه بندگانش را به نحوي مورد آزمايش قرار ميدهد، همانگونه که پيامبران الهي مورد آزمايش شديد قرار ميگرفتند.
ج) بالا بردن اجر و پاداش معنوي: گاهي گرفتاريها به خاطر آنست كه خداوند انسانهاي مؤمن را گرفتار ميسازد تا او صبر بر بلاها كند و درجات معنوي او را بالا ببرد.
در روايتي كه از عبدالرحمن در اين زمينه وارد شده چنين آمده: «عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ ذُكِرَ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) الْبَلَاءُ وَ مَا يَخُصُّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْمُؤْمِنَ فَقَالَ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) مَنْ أَشَدُّ النَّاسِ بَلَاءً فِي الدُّنْيَا فَقَالَ النَّبِيُّونَ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ وَ يُبْتَلَى الْمُؤْمِنُ بَعْدُ عَلَى قَدْرِ إِيمَانِهِ وَ حُسْنِ أَعْمَالِهِ فَمَنْ صَحَّ إِيمَانُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ اشْتَدَّ بَلاؤُهُ وَ مَنْ سَخُفَ إِيمَانُهُ وَ ضَعُفَ عَمَلُهُ قَلَّ بَلَاؤُهُ»؛ عبدالرحمن ابن حجاج ميگويد: خدمت امام صادق(عليهالسلام) سخن از بلا و آنچه خداي عزوجل مؤمن را به آن مخصوص ميدارد به ميان آمد، حضرت فرمود: از رسول خدا(صلي الله عليه وآله)پرسيدند: در دنيا بلاي كدام كس سختتر است؟ فرمود: پيغمبران، سپس هركه به آنها شبيهتر است(اوصيا) بترتيب وبعد ازآن مؤمن بهاندازه ايمان و نيكي كردارش گرفتار شود. پس هر كس ايمانش درست وكردارش نيكو باشد گرفتاريش سخت است و هر كه ايمانش سست وعملش ضعيف باشد گرفتاريش اندكاست.
در روايت ديگر ميخوانيم: «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُ بِمَنْزِلَةِ كِفَّةِ الْمِيزَانِ كُلَّمَا زِيدَ فِي إِيمَانِهِ زِيدَ فِي بَلَائِه»؛ ازامام صادق(ع) روايت نمودهاند كه فرمود: مؤمن همانند كفه ترازوست، كه هر چه بر ايمانش بيفزايد، بر بلايش افزوده شود.
امام صادق(ع) فرمود: همانا خداوند دوستان خود را به مصيبتها و پيشامدها گرفتار ميكند تا بدان جهت، بدون داشتن گناه، به آنها اجر و ثواب عنايت فرمايد.
کلمات کلیدی :
۸,۹۱۶