نظر شما در مورد امر «رابطوا» در آيه 200 سوره آل عمران چيست؟
پاسخ :
در این آیه شریفه خداوند متعال چهار دستور به مؤمنین میدهد:
1. «اصبروا»؛ امر و فرمان به صبر است، انسان مؤمن لازم است نسبت به انجام فرائض و امور دینی خود صبرو استقامت داشته باشد، نسبت به مصائب و مشکلاتی که درزندگی برای او به وجود میآید نیز صبر و ایستادگی داشته باشد از این جهت در روایت این امر را هم نسبت به فرائض و واجبات آورده است و هم نسبت به مصائب و مشکلات و به عبارت دیگر متعلق آن عام است.
2. «صابِرُوا»، صبر در مقابل صبر دیگران و دشمن است، در این کلمه خداوند امر میفرماید که هر مقداری که دشمنان برای باطل خود ایستادگی دارند، مسلمانان هم باید برای حق ایستادگی و صبر داشته باشند. البته میتوان فرق میان «اصبروا» و «صابروا» را به نحو دیگری بیان نمود و آن اینکه: «اصبروا» در مورد صبر در هر چیزی است که به خود انسان مربوط میشود، اما «صابروا» در هر خیری است که مشترک است، بین او و دیگری یعنی سختیهای از ناحیه غیر را تحمل کند.
3. «رابطوا» از کلمه «ربط» و «رباط» است، «ربط» به معنای بستن خیر است، مانند آنکه حیوانی را در جائی ببندند، «و ربط الله علی قلوبهم»، به معنای بسته شدن قلب به خیری مانند صبر و آرامش است. در اینکه مقصود از «رابطوا» چیست؟ بین مفسرین اختلاف است.
الف) برخی از مفسرین طبق بعضی از روایات میگویند، به این معنی است که نماز را «مرابطه» کنید، یعنی منتظر یکی بعد از دیگری باشید، از امیرالمؤمنین این معنی نقل شده است.
ب) مراد امر به رابطه علیه دشمن است، یعنی «رابطوا عدوّکم» نسبت به دشمن همیشه مراقبت نمائید، از این جهت به مرز داران مرابطین میگویند.
ج) مراد وجود ربط و ارتباط با ائمه(علیهم السلام) و امام زمان(علیه السلام) است. در برخی روایات آمده است «رابطوا علی من تقتدون به»، یا از امام صادق(ع) «رابطوا علی الائمة» میتوان ادعا نموده، که اطلاق در کلمه «رابطوا» شامل همه این موارد میشود و آنچه را که در روایات به عنوان مرابطه با ائمه معصومین(علیهم السلام) ذکر شده است، از مصادیق مرابطه است، همان طوری که نماز بعد از نماز نیز از مصادیق مرابطه است.
منظور از «رابطوا» در قرآن
۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۲
نظر شما در مورد امر «رابطوا» در آيه 200 سوره آل عمران چيست؟
پاسخ :
1. «اصبروا»؛ امر و فرمان به صبر است، انسان مؤمن لازم است نسبت به انجام فرائض و امور دینی خود صبرو استقامت داشته باشد، نسبت به مصائب و مشکلاتی که درزندگی برای او به وجود میآید نیز صبر و ایستادگی داشته باشد از این جهت در روایت این امر را هم نسبت به فرائض و واجبات آورده است و هم نسبت به مصائب و مشکلات و به عبارت دیگر متعلق آن عام است.
2. «صابِرُوا»، صبر در مقابل صبر دیگران و دشمن است، در این کلمه خداوند امر میفرماید که هر مقداری که دشمنان برای باطل خود ایستادگی دارند، مسلمانان هم باید برای حق ایستادگی و صبر داشته باشند. البته میتوان فرق میان «اصبروا» و «صابروا» را به نحو دیگری بیان نمود و آن اینکه: «اصبروا» در مورد صبر در هر چیزی است که به خود انسان مربوط میشود، اما «صابروا» در هر خیری است که مشترک است، بین او و دیگری یعنی سختیهای از ناحیه غیر را تحمل کند.
3. «رابطوا» از کلمه «ربط» و «رباط» است، «ربط» به معنای بستن خیر است، مانند آنکه حیوانی را در جائی ببندند، «و ربط الله علی قلوبهم»، به معنای بسته شدن قلب به خیری مانند صبر و آرامش است. در اینکه مقصود از «رابطوا» چیست؟ بین مفسرین اختلاف است.
الف) برخی از مفسرین طبق بعضی از روایات میگویند، به این معنی است که نماز را «مرابطه» کنید، یعنی منتظر یکی بعد از دیگری باشید، از امیرالمؤمنین این معنی نقل شده است.
ب) مراد امر به رابطه علیه دشمن است، یعنی «رابطوا عدوّکم» نسبت به دشمن همیشه مراقبت نمائید، از این جهت به مرز داران مرابطین میگویند.
ج) مراد وجود ربط و ارتباط با ائمه(علیهم السلام) و امام زمان(علیه السلام) است. در برخی روایات آمده است «رابطوا علی من تقتدون به»، یا از امام صادق(ع) «رابطوا علی الائمة» میتوان ادعا نموده، که اطلاق در کلمه «رابطوا» شامل همه این موارد میشود و آنچه را که در روایات به عنوان مرابطه با ائمه معصومین(علیهم السلام) ذکر شده است، از مصادیق مرابطه است، همان طوری که نماز بعد از نماز نیز از مصادیق مرابطه است.
کلمات کلیدی :
۷,۰۵۳