دروس بیع - بيع فضولي ، جلسه 116
![lessonsSpliter](/newAssets/images/lessionSectionSpliter.png)
خلاصه بحث گذشته
ارزیابی دیدگاه محقق نائینی
دیدگاه مرحوم اصفهانی و صاحب جواهر درباره روایت
ارزیابی دیدگاه محقق اصفهانی و صاحب جواهر
ارزیابی اشکال مرحوم امام
بيع ـ مکاسب ، جلسه 15
![lessonsSpliter](/newAssets/images/lessionSectionSpliter.png)
ادامه استبعادات مرحوم كاشف الغطاء
مناقشه مرحوم شیخ در اشکالات هشتگانه کاشف الغطا
جواب از اشكال مخالفت با «العقود تابعة للقصود»
اصالة الاحتياط ، جلسه 126
![lessonsSpliter](/newAssets/images/lessionSectionSpliter.png)
اصالت الاحتیاط؛ مقام دوم– دوران بین اقل و اکثر؛ دوران بین اقل و اکثر در اسباب؛ سخن مرحوم نائینی؛ کلام امام خمینی؛ مناقشه در کلام امام خمینی؛ سخن مرحوم عراقی؛ سخن مرحوم خوئی
بیع ، جلسه 98
![lessonsSpliter](/newAssets/images/lessionSectionSpliter.png)
تأييد و توضيح امام (ره) نسبت به جواب چهار مرحوم ميرزاي شيرازي و نقد استاد از جواب امام
اجتهاد و تقلید ، جلسه 8
![lessonsSpliter](/newAssets/images/lessionSectionSpliter.png)
خلاصه بحث گذشته
دليل بر اينکه اين وجوب در آيات و روايات استحباب مولوي دارد چيست؟
دليل روايي استحباب مولوي تفقه
نظرات درباره حکم تعلم و تفقه
بيان استحاله شرعى بودن وجوب اجتهاد يا تقليد
جواب اشکال استحاله
بحث برائت ، جلسه 74
![lessonsSpliter](/newAssets/images/lessionSectionSpliter.png)
بررسی جریان حدیث رفع در احکام وضعیه
بررسی کلام علما در مقام اوّل(استدلال به حدیث رفع در روایات)
جهاد ابتدايي ، جلسه 19
![lessonsSpliter](/newAssets/images/lessionSectionSpliter.png)
بررسی طائفهی سوم از آیات دال بر مشروعیت جهاد ابتدایی
بررسی کلمات فقهاء و مفسرین امامیه و اهل سنت در مورد آیه 216 بقره
نظریهی صاحب کتاب جهاد در اسلام و مناقشه در آن ضمن تبیین چهار قرینه
یک سوال؛ جهاد که از طرف خدا طاعت است چگونه مکروه میشود؟
بررسی دو جواب از منظر شیخ طوسی(ره)
«قرینهی چهارم»: فراز انتهایی آیه که فرمود «و الله یعلم و أنتم لا تعلمون»؛
بحث تفسير موضوعي پيرامون آيات معاد ، جلسه 86
![lessonsSpliter](/newAssets/images/lessionSectionSpliter.png)
یکی از آیاتی که مربوط به قیامت میشود یا مقارن با این است که میخواهد قیامت واقع شود این آیه شریفه 48 از سوره مبارکه ابراهیم است «يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُوا للهِِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ» ظرفی که در اول آیه آمده کلمهی سوم متعلق به کلمه «ذو انتقام» است که در آیه قبل است که میفرماید «فَلَا تَحْسَبَنَّ اللهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ» شما گمان نکنید خدا را که آن وعدهای که به رسُل خودش داده
امر به معروف و نهي از منکر ، جلسه 12
![lessonsSpliter](/newAssets/images/lessionSectionSpliter.png)
خلاصه ای از مباحث جلسه ی قبل ـ بررسی آیه 110 سوره آل عمران ـ کلام مرحوم طبرسی در رابطه با این آیه