امام خمینی(ره) یک شخصیت کم‌نظیر و در خیلی از ابعاد و مباحث علمی بی‌نظیر بود

۲۱ فروردین ۱۴۰۱

۱۵:۱۸

۴۲۷

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در ديدار مسئول جديد مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمینی(ره) قم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

از زحمتي که براي تهيه کتاب بسیار ارزشمند دانشنامه امام خمينی(رضوان الله تعالی علیه) کشيده شده و لطف کرده ما را هم موفق به زیارت این کتاب کردید تشکر می‌کنم.

واقع مطلب این است یکی از کارهای ضروری که حتماً باید در مورد امام می‌شد همین بود که یک دانشنامه‌ای حاوي همه ابعاد امام از جهت علمی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، تأليف شود.

امام شخصيتي است که در هر بُعدی ابعادی و در هر فنی فنونی دارد. در مورد فقاهتش باید کتاب‌ها راجع به روش اجتهادی امام نوشته شود.

هنوز روش اجتهادی امام روشن نشده حتی به برکت پیروزی انقلاب و تشکيل حکومت اسلامي و ده سال رهبری امام باز آن مبانی فقهی امام در تمام فقه، روش اجتهادی امام، مبانی اصولی امام منقح نشده و لازم است اینها در یک میدان پژوهشی قوی قرار داده شود و آثار و ثمرات هر يک از اين مباني بيان شود.

نظير بحث خطابات قانونیه که از جمله بحث‌هایی است که من در موردش مفصل بحث کردم و بحمدالله چاپ هم شده است.

در بُعد علمی بايد کتاب‌ها راجع به روش علمی امام نوشته شود و آراء و نظرات امام در فقه، فلسفه، تفسیر، اخلاق، عرفان، و حتّي مسائل سیاسی و اجتماعي تبيين شود که خیلی نیاز به کار دارد.

امام خمینی(ره) یک شخصیت کم‌نظیر و در خیلی از ابعاد و مباحث علمی بی‌نظیر بود. یک چنین شخصیتی که ابعاد منحصر بفرد و وسيع دارد، باید به مراکز علمی نسل امروز و آینده معرفي شود و يکي از راه‌ها؛ تدوين همین دانشنامه‌هاست تا مورد مطالعه محققین قرار بگیرد و منبعی باشد برای آیندگان که بخواهند امام را درست بشناسند.

بالاخره بزرگانی که از شاگردان امام هستند ـ هرچند متأسفانه اکثر آنها به رحمت خدا رفته‌اند شاید تعداد انگشت شماری باقی مانده باشدـ همچنين بیت امام و یادگارهای ايشان مخصوصاً برادر بزرگوارمان آیت الله حاج سید حسن آقا، باید به میدان معرفی امام، دفاع از اندیشه‌ها و نيز تحکیم اندیشه‌های امام بیایند که بحمدالله اين‌کار یک قدم بسیار بزرگی است که برداشته شده و من به سهم خودم از حاج حسن آقا و مؤسسه نشر آثار امام و همه 260 نفری که در این کتاب قلم زده‌اند و جناب آقاي مرتضوی که سر ويراستاری علمي آن را انجام داده‌اند و این کتاب فاخر را به جامعه علمی عرضه داشته‌‌اند تشکر و تقدیر مي‌کنم.

اين کار نه فقط خدمت به امام بلکه خدمت به اسلام و انقلاب و جزء سرمایه‌های حوزه‌های علمیه است.

الآن اگر بخواهيم علمای گذشته را معرفي کنیم می‌پرسند آثارشان چیست؟‌ اين آثار جزء سرمایه‌های حوزه است.

آنچه که انتظار و توقع من است و از خدا هم می‌خواهم که واقع شود این است که این کار مقدّمه‌ای باشد برای شناساندن بیشتر امام به نسل حاضر و آينده حوزه و دانشگاه. ما بايد امام را بشناسانیم و این شخصیت عظيم را درست معرفی کنیم که هنوز نتوانستیم او را درست معرفی کنیم، این کار خدمت بسيار بزرگي است و ان شاء الله اجر فراوانی هم بر آن مترتب است.

امیدوارم جنابعالی در این مسئولیتی که پذيرفته‌ايد موفق شويد این مجموعه را تفوق و رونق ببخشید و با افکار و طرح‌ها و ایده‌های خیلی نو پژوهشهای عمیقی را ارائه دهید إن شاء الله.

بايد بدانيم بقای حوزه علمیه از امام است. اگر امام نبود اثری از این حوزه‌ها و این مراکز علمی و پژوهشی که در حوزه‌ها ايجاد شده نبود. همين مرکز کوچکی هم که ما داریم همه از برکات امام است. ما خود را همیشه مدیون امام می‌دانیم، نه ما بلکه همه حوزویان باید خودشان را مدیون امام بدانند، امام بر همه ما حق دارد هرچند متأسفانه به اين امر توجّه نمی‌‌شود.

والسلام عليکم ورحمة الله وبرکاته

تصاویری از این دیدار


برچسب ها :

خدمات امام خميني امام خمینی(قده) امام راحل مسئول جديد مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمینی(ره) قم مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمینی(ره) آثار امام خمینی روش اجتهادی امام خمینی دانشنامه امام خمینی(ره)