مکاسب/ خیارات ، جلسه 5
دليل سوم: آيه *إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ*
اشکال به دو آيه اخير
علت ورود اين اشکال به دو آيه اخير و عدم ورود آن آيه اولي
تعليل مرحوم سيد، شهيدي و ايرواني(قدس سرهم)
تعليل صاحب کتاب غاية المقال
دليل چهارم: آيه *لاَ تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ*
اشکال تمسک به عام در شبههي مصداقيهي مخصص
نقد و بررسي اين اشکال
نکتهاي در فرق بين دو آيه اخير با آيه *أَوْفُوا بِالْعُقُودِ*
دليل پنجم: روايت «لا يحلّ مال امرئٍ مسلمٍ إلّا عن طيب نفسه»
دليل ششم: روايت «الناس مسلّطون على أموالهم»
امر به معروف و نهي از منکر ، جلسه 11
اینجا این مطلب از جهت استدلالی و بحث لازم است که ببینیم ظهور آیات دیگر در چیست؟ و آیا آیات دیگر هم ظهور در همین کفایی بودن دارد یا ظهور دیگری دارد؟ عرض کردیم بر حسب روایات مسئله تقریباً روشن است که از روایات هم استفاده میشود که امر به معروف و نهی از منکر عنوان وجوب کفایی را دارد اما در آیات دیگر هم یک نظر اجمالی داشته باشیم.
صلاة المسافر ، جلسه 1
ذکر اقوال در مسأله
بررسي ادلّه اماميه در مسأله
استدلال به عبارت «فمن تطوّع خيراً» بر قول به رخصت
استدلال به عبارت «يريد الله بکم اليسر و لا يريد بکم العسر» بر قول به رخصت
دلايل بطلان استدلال
نکته: تفاوت حيثيت تقييديه و تعليليه
امارات _قطع ، جلسه 16
تجری
خروج احکام ظاهريه از بحث تجرّي
کلام مرحوم نائيني
مكاسب محرمه / بررسي روايت نبوي عوالي اللئالي ، جلسه 10
اصالة عدم النقیصه واصالة عدم الزیادة
حجيّت خبر واحد ، جلسه 58
استدلال به آيه کتمان بر حجيت خبر واحد
دروس بیع - بيع فضولي ، جلسه 100
خلاصهای از مباحث جلسهی قبل
ادامه بررسی کلام مرحوم نائینی
صحیحه محمد بن قاسم
کلام مرحوم شیخ انصاری در رابطه با روایت
کلام مرحوم خوئی در رابطه با روایت
عام و خاص ، جلسه 45
استثناء عقیب جمل متعدده
اصالة الاحتياط ، جلسه 1
مباحث مقدماتی بحث اصالت الاشتغال