پوشيدن لباسي که حجم بدن زن را نشان ميدهد
۰۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۴
آيا از نظر شرعي پوشاندن بدن به گونهاي که برجستگيهای بدن نمايان باشد، قابل قبول است؟ به بيان ديگر آيا خانمهای بالغ ايراني، ميتوانند البسهاي چون اغلب پوششهاي آقايان به تن داشته باشند که حجم بدنشان را نمايان ميکند؟
کلمات کلیدی :
۲,۰۱۸
هديه براي کار راه انداختن
۲۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۰
اگر به قصد تشکر از کسي که کاري براي شما انجام داده و بعد ميتواند از شما گرهگشايي کند، هديهاي يا هر چيز ديگري بدهيد، رشوه حساب ميشود و به چه چيزي رشوه ميگويند؟
کلمات کلیدی :
۲,۰۱۸
تذکر برای کنترل شهوت
۱۱ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۴۲
من جوانی 19 ساله هستم، نمیدانم چکار کنم، شهوت درون من خیلی زیاد است، در حدی که نمیتوانم جلوی خودم را بگیرم، از شما خواهش میکنم که به من کمک کنید.
کلمات کلیدی :
۲,۰۱۵
تأسیس شرکت به نام معصومین(ع)
۱۱ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۴۹
يکي از مؤمنين اقدام به تأسيس شرکتي تجاري با نام مطهر یکی از معصومین نموده است. نظر به اينکه اين نام بر روي سربرگها، فاکتور فروش، کارت ويزيت، مهر شرکت و... درج ميشود و ممکن است در بلاد غير اسلامي و در دست افراد غير مسلمان هم قرار گيرد و يا حتي دور ريخته شود، مستدعي است بفرماييد: 1) آيا چنين اقدامي هتک حرمت و بي احترامي به نام مقدس این معصوم و خلاف شرع تلقي ميشود و يا بلا اشکال است؟ 2) انجام چنين کاري موجب برکت و مبارکي خواهد بود يا خير؟
کلمات کلیدی :
۲,۰۱۲
توبه؛ راه آمرزش گناهان
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۲۶
چکار کنيم که خداوند ما را ببخشد و گذشتهمان را ناديده بگيرد؟ يعني اگر بخواهيم از اول شروع کنيم چه بايد کرد؟
کلمات کلیدی :
۲,۰۰۷
محدوده خدمت به والدین
۲۵ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۰۹
در مجموعه آثار شهيد مطهّري(ج2، ص519) نوشته است که ممكن است فرزندانى در زمان حيات پدر و مادر، خدایی ناخواسته آنها را ناراضى كرده باشند، ولى بعد از درگذشت آنها طورى عمل كنند كه رضايت آنها را به دست آورند، همچنانكه عكس آن نيز ممكن است. البتّه اين مطلبي بديهي و منطقي است. امّا سؤال من اين است که چگونه ميشود که شخصي موقع حيات والدينش، پدر و مادر از او راضي باشند، ولي بعد از وفات آنها طوري شود که ديگر از او راضي نباشند؟ به طور کلّي، آيا دستوراتي که پدر و مادر در زندگي به ما ميدهند را بايد بعد از وفاتشان هم عمل کنيم؟ مثلاً اگر دوست ندارند که ما روزه مستحبي بگيريم، و ما هم به همين سبب در طول حياتشان به روزه واجب اکتفا کنيم(و چون نهي از مستحب، مصداق امر به شرک که در قرآن آمده نيست، بايد از والدين اطاعت کرد و مستحب را ترک کرد)، آيا بعد از وفاتشان هم بايد همانگونه عمل کنيم؟ آيا اينکه از آنها بپرسيم که اين دستورات براي بعد از وفات هم هست يا نه، براي روشن شدن تکليف، فکر خوبي است؟ و آيا اين قضيه باعث نوعي اسارت و عدم آزادي فرزند نميشود؟ مثلاً ممکن است والدينش بخواهند که در سن و شرايط خاصي ازدواج کند، در حالي که او مايل نباشد و احساس آمادگي نکند، يا فرزند بخواهد در شهري زندگي کند(که زندگي در آنجا خلاف شرع نيست، بلکه مباح است) ولي والدين بگويند نه؛ و اگر بنا باشد بعد از وفات والدين همچنان بر رأي آنان عمل کند، آيا اين نوعي ظلم و بي انصافي نيست؟ و بعد چگونه ميتوان توقّع داشت که انسان جوابگوي اعمال خود باشد؟ در حالي که برخي امور را(با اين که خلاف شرع نيست ولي) خلاف نظر و سليقه و علاقه خود انجام داده، فقط براي اين که مطابق دستور والدين باشد؟
کلمات کلیدی :
۲,۰۱۹