استصحاب ، جلسه 66
در دو قسمت از صحیحه دوم زراره این تعبیر آمده «لیس ینبغی لک أن تنقض الیقین بالشک أبداً» نقض یقین به شک به هیچ وجهی جایز و صحیح نیست. میخواهیم ببینیم آیا این دو قسمت هر دو دلالت بر حجّیت استصحاب دارد یا نه؟
دروس بیع - شرايط عوضين ، جلسه 56
خلاصه بحث گذشته
دیدگاه برگزیده در روایت
آیات الاحکام/ حجاب ، جلسه 31
اقوال در مسئله جواز و عدم جواز ابداء کف و وجهین و نظر به آنها
بیان اقوال در مسأله ابداء وجه و کفین
مستندات قول به «تفصیل»
روایت اول
روایت دوم
مراد از تفصیل از حیث عدد است یا از حیث اختیار و غیر اختیار؟
مکاسب/خیارات ، جلسه 66
مسقطیت این تصرف در صورت امتناع از رد
عدم مجرجیت از ملک به واسطه وصیت و تدبیر
اعمال خیار در صورت زوال مانع بعد از تصرف لازم
وجود این دو وجه در صورت انتقال دوباره عین به ملک مغبون
اولویت بر عدم امکان خیار در این فرع
الحاق اجاره به بیع لازم
علم به غبن بعد از انقضاء اجاره
مانعیت امتزاج از اعمال خیار
زیاده و نقیصه در عین
تصرف غابن
اقوال در تصرف غابن
دروس بیع - بيع فضولي ، جلسه 25
خلاصه بحث گذشته
بیان اشکالی بر شیخ انصاری توسط سید یزدی
بیان تهافتی در کلمات شیخ انصاری توسط سید یزدی و پاسخ آن
نتیجه وجه نخست در توجیه کلام کاشف الغطاء
نکتهای در کلام امام خمینی
بیان فروضی در کلام امام خمینی
کتاب البيع ، جلسه 32
اعتبار موالات مطاوعه در بعضی از الفاظ عقود طبق نظر مرحوم شیخ (ره) و اشکال استاد معظم
اجتهاد و تقلید ، جلسه 11
دليل ششم: عموم و اطلاق روايات باب خبرين متعارضين
نقد و بررسي اين دليل
دليل هفتم: موثقه سماعه
اشکال والد بزرگوار استاد محترم(دام ظله) بر اين دليل
دفاع استاد محترم از اين دليل
معاني حجيت تخييريه
دروس بیع - شرايط عوضين ، جلسه 29
موضوع بحث: ماهیت «سرقفلی»
کلامی از مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی
فرض دوم درباره موضوع سرقفلی
فرض سوم درباره موضوع سرقفلی
فرض چهارم سرقفلی
بررسی فرض اول سرقفلی
تنبیهات استصحاب: اصالة تأخّر الحادث ، جلسه 65
دورنمایی از بحث
کلام مرحوم آخوند در بحث و اشکال به مرحوم شیخ
صورت اول در کلام مرحوم آخوند (عام مجموعی خاص ظرف)
معنای اثبات و نفی در کلام مرحوم آخوند
استدراک در کلام مرحوم آخوند
خلاصه اشکال مرحوم آخوند به مرحوم شیخ
فرض دوم در کلام مرحوم آخوند (عام استغراقی خاص قید)
فرض سوم در کلام مرحوم آخوند (عام مجموعی خاص قید)
فرض چهارم در کلام مرحوم آخوند (عام استغراقی خاص ظرف)