ازدواج سفید، نکاح معاطاتی نیست
۰۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۵
اخیرا در سایتی مطلبی بیان شده که «ازدواج سفید»، همان «نکاح معاطاتی» است و امثال حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه) و آقای خویی(رحمة الله علیه) نیز این نوع نکاح را صحیح میدانند. پس به عقیدهی برخی از فقها، ازدواج سفید صحیح است. آیا این سخن صحیح میباشد؟
کلمات کلیدی :
۹۳۶
شرایط انصراف از اعتکاف
۲۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۶
شرایط انصراف از اعتکاف چیست؟ (واجب معین، غیر معین، قضا و مستحبی)
کلمات کلیدی :
۹۲۸
قصد فطریه نسبت به پول در حساب بانکی
۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۰
پول فطریه در بانک است. آیا میتوانم فطریه را در نظر بگیرم و بعد به فقیر بدهم؟
کلمات کلیدی :
۹۲۰
جریمه تأخیر(دیرکرد) بانک
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۴۳
یکی از چالشهای شرعی عملیات بانکی، موضوع تأخیر مشتریان در پرداخت اقساط وام و تسهیلات است. بانکها بابت این تأخیر، جریمه دریافت مینمایند که با وجود تأیید شورای نگهبان (منوط به شرط ضمن عقد بودن و ماهیت وجه التزامی داشتن دریافت مبلغ مذکور)؛ تعداد زیادی از فقها و مراجع عظام تقلید ربا و حرام میدانند. از سوی دیگر، مشتریان تأخیرکننده دو دسته هستند: 1- بدهکاران ورشکسته 2- بدهکاران بدحسابی که در پرداخت بدهی خود به بانک کوتاهی میکنند. سؤال این است که اگر قانونی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شود با این مضمون که دولت حق دارد یا مکلف است بهمنظور ملتزمساختن مشتریان به پرداخت به موقع بدهی در کنار بازدارنده های غیر مالی (اخذ ضامن، یا وثیقه، محرومکردن از خدمات بانکی یا اجتماعی)، از مشتریان تأخیر کننده مبلغی را بهعنوان تعزیر مالی دریافت و به بیتالمال واریز نماید بدون آنکه بانک مربوطه نصیبی از این مبلغ داشته باشند، آیا قانونی کردن دریافت این وجه توسط دولت همانند آنچه در جرایم راهنمایی و رانندگی از متخلفین دریافت می کند مشروع است؟
کلمات کلیدی :
۸۳۵
اعتکاف در غیر مسجد جامع
۲۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۱
آیا اعتکاف در غیر مساجد چهارگانه و مسجد جامع (مثل مسجد جمکران، مسجد محله، مسجد دانشگاه، نمازخانه دانشگاه و ... ) صحیح است؟
کلمات کلیدی :
۷۹۳
نماز و ماندن در خانه ای که صاحبخانه راضی نیست
۱۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۱
بنده مستاجر هستم و صاحبخانه مبلغ افزایش اجاره بها را جهت تمدید، بیش از مصوب قانونی قرار داده و بنده از پرداخت آن امتناع کردم، علیرغم اینکه عرف اجاره ها نیز بالاتر از قیمت مصوب دولت است. صاحبخانه اظهار داشت بنده راضی نیستم و به گمان ایشان بنده ملکش را غصب کردهام. تکلیف نماز و ماندن بنده در این خانه چیست؟
کلمات کلیدی :
۹۷۱