مكاسب محرمه ، جلسه 85
روایات مقید به یصید و لایصید
تنبیهات استصحاب ، جلسه 104
جمع بندی بحث استصحاب زمان
استصحاب زمانیات
دیدگاه محقق خویی درباره استصحاب زمانیات
دیدگاه محقق نائینی در استصحاب حرکت در فرض اختلاف دواعی
اشکال مرحوم امام به محقق نائیني
یدیدگاه محقق خراسانی در استصحاب حرکت
اشکال مرحوم خویی به محقق خراسانی
بحث تفسير موضوعي پيرامون آيات معاد ، جلسه 86
یکی از آیاتی که مربوط به قیامت میشود یا مقارن با این است که میخواهد قیامت واقع شود این آیه شریفه 48 از سوره مبارکه ابراهیم است «يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُوا للهِِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ» ظرفی که در اول آیه آمده کلمهی سوم متعلق به کلمه «ذو انتقام» است که در آیه قبل است که میفرماید «فَلَا تَحْسَبَنَّ اللهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ» شما گمان نکنید خدا را که آن وعدهای که به رسُل خودش داده
اصالت الاحتیاط ، جلسه 120
اصالت الاحتیاط؛ مقام دوم– دوران بین اقل و اکثر؛ اقل و اکثر ارتباطی در اجزاءتحلیلیه(شرایط)؛ صور مسئله در بحث تعیینی یا تخییری بودن واجب؛ صورت دوم؛ صورت سوم
جهاد ابتدايي ، جلسه 19
بررسی طائفهی سوم از آیات دال بر مشروعیت جهاد ابتدایی
بررسی کلمات فقهاء و مفسرین امامیه و اهل سنت در مورد آیه 216 بقره
نظریهی صاحب کتاب جهاد در اسلام و مناقشه در آن ضمن تبیین چهار قرینه
یک سوال؛ جهاد که از طرف خدا طاعت است چگونه مکروه میشود؟
بررسی دو جواب از منظر شیخ طوسی(ره)
«قرینهی چهارم»: فراز انتهایی آیه که فرمود «و الله یعلم و أنتم لا تعلمون»؛
مكاسب محرمه/ نوع دوم: آنچه مقصود از آن حرام است ، جلسه 84
روایات دال بر حرمت بیع آلات قمار
بیع فضولی ، جلسه 86
ولايت فقيه
مناصب فقيه
1- منصب افتاء
2- منصب قضاوت
3- منصب ولايت در تصرف در اموال و انفس
اصل اولي در ولايت نوع اول از نظر مقام اثبات
اصل اولي در ولايت نوع دوم از نظر مقام اثبات
استصحاب ، جلسه 16
عرض کردیم که فرمایشات مرحوم آخوند سه محور دارد، دو محورش را در بحث گذشته ذکر کردیم. ادامه کلام مرحوم آخوند: محور سوم که مبتنی بر یک تقریر دیگری از کلام شیخ انصاری(اعلی الله مقامه الشریف) است
امر به معروف و نهي از منکر ، جلسه 12
خلاصه ای از مباحث جلسه ی قبل ـ بررسی آیه 110 سوره آل عمران ـ کلام مرحوم طبرسی در رابطه با این آیه