وقت نماز مغرب و نماز جماعت اهل سنت
۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۲۱
هنگامی که اذان مغرب در مسجدالحرام گفته میشود وقت اذان شیعه به فتوای مشهور فرا نرسیده است، اما چون نماز دقایقی بعد از اذان اقامه میشود، لذا نظر مرحوم امام خمینی(ره) این بود که هنگام اقامه نماز آنان، وقت شیعیان داخل شده است. حال بر مبنای حضرتعالی اولا وقت اذان مغرب کی هست؟ آیا استتار قرص را کافی میدانید یا به ذهاب الحمرة المشرقیة معتقد هستید؟ ثانیا بعد از گذشت پنج شش دقیقه از وقت اذان اهل سنت، آیا میتوان در نماز جماعت آنان حاضر شد؟
کلمات کلیدی :
۱,۸۶۷
حکم شرعي بيمه عمر و تعلق خمس به آن
۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۹
در مورد سپرده گذاری بیمه عمر، به اين صورت كه در یک دوره 20 ساله، مثلا سال اول دويست هزار تومان ميپردازد، سال دوم دويست و بيست هزار تومان تا سال بيستم که يک ميليون و دويست هزار تومان ميپردازد كه كلا ميشود 11 ميليون تومان. يعنی هر سال ده درصد بيش از سال گذشته ميپردازد. بعد از بيست سال، بيمه مبلغ 60 ميليون تومان به شخص ميپردازد که ميتواند بصورت يكجا دريافت كند. اکنون سؤال اين است؛ 1. آيا دريافت اين وجوه به صورت فوق الذكر از لحاظ شرعي جايز است يا خير؟ 2. به این پول در پایان هر سالی که پول باید طبق قرار داد بماند، خمس تعلق میگیرد يا خير؟
کلمات کلیدی :
۱,۸۶۷
منظور از معرفت به امام زمان(ع)
۱۶ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۷
در حديث داريم كه هر كس امام زمان خود را نشناسد و بميرد به مرگ جاهليت مرده است . منظور از شناسايي چه نوع شناسايي است؟ در صورت امکان به طور كامل توضيح دهيد ؟
کلمات کلیدی :
۱,۸۶۲
بی اعتنایی به دیگر برادران دینی
۱۱ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۲۱
اگر يكي از برادران ديني به ديگري كم محلي و بي محلي كند چه حكم شرعي دارد؟
کلمات کلیدی :
۱,۸۵۹
اعتقادات صحيح در مسأله امامت
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۱
بخشي از عقايد اين حقير در خصوص مبحث امامت به محضرتان تقديم ميگردد. لطفا عنايت فرموده؛ صحت و سقم آنها را بيان نماييد. 1- تمامي انبياء الهي اوصيايي داشتهاند که نقش هدايت و رهبري امت بعد از آن نبي را به عهده داشتهاند. پيامبر اعظم(ص) هم اوصيايي داشتهاند که ما از آنها به عنوان «امام» نام ميبريم، چرا که ايشان به حق، امامت امت پيامبر(ص) را عهده دار بودهاند و از آنجا که نبي اکرم(ص)، اعظم تمام پيامبران و مقدم بر آنهاست، بنابراين، اوصياء رسول الله نيز اعظم اوصياء و طبق مدارک و رواياتي مقدم بر تمام انبياء الهي نيز هستند. 2- اوصياء به حق و بلا فصل نبي اکرم(ص) که ما از آنها به عنوان امام ياد ميکنيم عبارتند از: 1) حضرت علي بن ابيطالب(ع)، اميرالمؤمنين، 2) حضرت حسن بن علي(ع) امام المجتبي و سبط الاکبر، 3) حضرت حسين بن علي(ع)، سيدالشهداء، 4) حضرت علي بن الحسين(ع)، زين العابدين، 5) حضرت محمد بن علي(ع)، باقر العلوم، 6) حضرت جعفر بن محمد(ع)، امام الصادق، 7) حضرت موسي بن جعفر(ع)، امام الکاظم، 8) حضرت علي بن موسي(ع)، امام الرضا، 9 ) حضرت محمد بن علي(ع)، امام الجواد، 10) حضرت علي بن محمد(ع)، امام الهادي، 11) حضرت حسن بن علي(ع)، امام العسکري، 12) حضرت حجت بن الحسن(ع)، بقية الله في أرضه، صاحب الامر و العصر و الزمان(عج). 3- معتقدم که امر امامت و تعيين امام، چيزي نيست که به دست مردم و يا شورا باشد، بلکه امري است که نصب آن مستقيما به امر الهي و با بيان پيامبر و يا امام قبلي صورت ميگيرد که در خصوص دين مبين اسلام هم، اين امر صورت گرفت و بارها و بارها، نبي اکرم(ص)، حضرت علي(ع) را به عنوان جانشين و يار و وزير و وصي خود معرفي کردند و بطور ويژه در واقعه غدير خم آن را بيان نمودند، اما أمّت جاهل و مغرض، از آن روي برتافتند و مسير الهي را از صراط حق آن منحرف نمودند و به بيراهه رفتند. 4- معتقدم کساني که خود را شيعه مينامند، اما به راهي غير از شيعه اثني عشري رفتند، همه از صراط حق منحرفند و در واقع: جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون نديدند حقيقت، ره افسانه زدند از جمله اين منحرفين ميتوان از اين فِرَق ياد کرد: کيسانيه، زيديه، اسماعيليه، واقفيه، قرامطه و... 5- باز لااقل فِرَق منحرف فوق، در امامتِ سه امام اول اختلاف و انحرافي ندارند و آنها را قبول دارند، کساني که خود را پيرو مکتب خلفا ميدانند(اهل سنت) که به کلي از ابتداي رحلت پيامبر(ص) به خطا رفتهاند. 6- معتقدم که ائمه دوازدهگانه ما، در يک سطح ويژه اي از علم و معرفت و معنويت قرار دارند. آن بزرگواران از لحاظ علمي داراي علم لدني هستند که آن را از طرف خداوند متعال و نبي اکرم دريافت کردهاند و از علوم غيب، آن مقدار اطلاع دارند که خداوند متعال اراده کرده است و بي شک علم آنها از علم تمامي مردم عالم، از ابتداي خلقت تا انتهاي آن، بيشتر و کاملتر است. همچنين در معنويت داراي مقام عصمت هستند که با وجود اختيار بر انجام گناه و خطا، با بينشي که دارند مرتکب هيچگونه عمل مخالف و منافي عصمت نمي شوند. همچنين در باب کرامات و اعمال خارق العاده، از تمامي مردم و بشريت بالاتر و تواناتر هستند و هر عمل خارق العاده و کرامتي را که اولياء و بندگان صالح خدا با رياضت و عبادت قادر بر انجام آن هستند، ائمه(ع) قادر بر انجام آن کرامت به اذن الله ميباشند و تمام اين عظمت علمي و معنوي خويش را در پرتو عبادت و بندگي کامل و بي نظير خود بدست آورده و مشمول الطاف ويژه الهي شدهاند. 7- معتقدم که ائمه(ع) واسطه فيض الهي هستند و هيچ چيز در عالم، بدون وساطت ايشان محقق نميشود.
کلمات کلیدی :
۱,۸۵۹
اجازه زن از شوهر براي مصرف نفقه
۲۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۲
آيا زن هر پولي که از شوهر ميگيرد بايد شوهر در نحوه خرجش راضي باشد؟ يعني زن هيچ حقي بر روي پولي که از شوهر ميگيرد ندارد؟ نفقه و حق و حقوق زن چطور است؟
کلمات کلیدی :
۱,۸۶۸