رفت و امد مرتب در هفته در دو استان
۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۱
من ساكن تهرانم و كارم 4 روز در هفته در شهر سمنان است ايا ميتوانم اين 4 روز را روزه باشم يا خير؟
کلمات کلیدی :
۱,۸۴۱
انتقال عمدي HIV باعث مفسد في الارض بودن ميشود
۰۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۶
كسي كه عفونت HIV را به صورت عمدي به افراد ديگر (سالم)منتقل كرده است آيا عنوان مفسد في الارض بر وي صادق است و احكام مفسد بر وي جاري است؟ عنوان اختلال در نظام و احكام آن ميتواند بر وي جاري شود؟
کلمات کلیدی :
۱,۸۳۹
مخارج تحصيل زوجه، جزء نفقه نيست
۰۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۹
در صورت ناشزه تلقی نشدن زوجه در فرض سؤال، آیا پرداخت هزینهی تحصیل از مصادیق نفقهی زوجه محسوب میگردد، تا زوج ملکف به پرداخت آن شود؟
کلمات کلیدی :
۱,۸۳۹
شرط لزوم آزمايش Hiv قبل ازدواج
۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۶
آيا انجام آزمايشهاي قبل از ازدواج جهت تشخيص عفونت به H IV ميتواند از سوي يكي از طرفين براي طرف ديگر مشروط يا اجباري شود؟(توافقي نباشد)
کلمات کلیدی :
۱,۸۳۸
طواف از طبقه اول به جهت ازدحام يا بيماری
۰۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۷
اکنون در بیشتر اوقات، صحن مسجدالحرام شلوغ است و ازدحام زیادی وجود دارد تا آنجا که پیش بینی میشود با این کثرت جمعیت، طواف حج تمتع و طواف نساء در صحن مسجد حتی بسیار دورتر از پشت مقام ابراهیم بسهولت امکان پذیر نباشد. در عین حال در طبقهی اول مسجدالحرام که به نیم طبقه شهرت یافته است (همانجا که ویلچریها طواف میکنند) انجام طواف بدون ازدحام و مشقت امکان پذیر میباشد. حال سؤال این است که آیا هنگام ازدحام شدید، طواف در صحن مسجدالحرام واجب است ولو با مشقت و خوف از حرکتهای غیر اختیاری، یا آنکه میتوان در نیم طبقه بدون مشقت و بدون نگرانی از بهم خوردن طواف بدین امر مبادرت نمود؟ در فرض سؤال اگر کسی بیماری اش یا سابقهی عمل جراحی سنگینی که در گذشته داشته بحدی نیست که بخواهد با ویلچر طواف کند، اما از طواف در صحن نگرانی شدید دارد، آیا میتواند در نیم طبقه طواف نماید و خود را در ازدحام صحن قرار ندهد؟
کلمات کلیدی :
۱,۸۳۸
کرامت انسان؛ ذاتی است يا الهی؟
۰۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۳
محترما معروض میدارد، اخیرا در حوزه حقوق بین الملل و در حقوق بین الملل بشر و حقوق بشر اسلامی بحثهای مستوفایی پیرامون کرامت انسانی مطرح شده است. و در تقسیمبندی که در حقوق اسلام مطرح است کرامت انسان به ذاتی و اکتسابی منقسم است. با توجه به مقدمه فوق و آیه شریفه «وَ لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا» که انسان را در اصل تکوین و آفرینش و ذات خویش بواسطه برخورداری از روح الهی که موهبتی الهی است موجودی صاحب کرامت میداند و کرامت ذاتی شامل همه انسانها میشود، لطفا به این سؤال پاسخ فرمائید. مزید امتنان خواهد بود. چه نسبتی در ذاتی بودن کرامت انسانی با الهی بودن آن وجود دارد؟ و چه تفاوتی بین ضمیر متکلم مع الغیر در «کرّمنا» و ضمیر متکلم وحده در «نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی» هست؟
کلمات کلیدی :
۱,۸۴۳