دلیل امید دادن خدا به یهود و نصارا
۱۸ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۱۵
چرا با وجود اينکه هيچ ديني غیر از اسلام پذيرفته نيست، ولي در آيه 62 سوره بقره خداوند ميفرمايد که «يهودىها و نصرانىها و صابئىها هر كدامشان به خدا و روز قيامت ايمان آورند و كار شايسته انجام دهند، براى آنان نزد پروردگارشان پاداشى شايسته و مناسب است، و نه بيمي بر آنان است و نه اندوهگين شوند». يعني فقط ایمان داشتن به خدا و روز قيامت و انجام کار شايسته، کافي است؟ و آيا از آنها و اهل تسنن، سؤالات ديگري مثلا ولايت اميرالمومنين علي(ع) و... خواسته نميشود و از آنها دين اسلام خواسته نميشود؟
کلمات کلیدی :
۲,۸۸۸
تقلید از مراجع مختلف در مسائل متفاوت
۰۹ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۲۴
آيا ميتوان در برخي موارد از مرجع تقليد خاص و در موارد غير، از مرجع ديگري پيروي کرد؟ البته اين پيروي بنا بر شناخت شخصي از برخي مسائل ديني است. مثلاً من فکر ميکنم فلان مرجع در مورد حق کپي رايت نظر درستي ندارد، ولي در مسائل اعتقادي بسيار مقام والايي دارد. در صورتي که مصالح شخصي بنده در اين پيرويها دخالت نداشته باشد آيا جايز است؟
کلمات کلیدی :
۲,۸۸۷
فلسفه عزاداری
۰۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۰
محرم و صفر 2 ماه بيشتر نيست ولي چرا ما براي امام حسين هميشه عزاداري مي كنيم؟
کلمات کلیدی :
۲,۸۸۴
وجوب امر به معروف و نهی از منکر
۰۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۱
اگر فعل حرامي در حال وقوع است و ما احتمال دهيم که با نهي ما، ممکن است شخصِ فاعلِ منکر، ناراحت شود يا از دين و مؤمنين دلخور شود، آيا اين احتمال، وجوب امر به معروف و نهي از منکر را از بين ميبرد؟
کلمات کلیدی :
۲,۸۸۴
تعلق مهریه بعد از تغییر جنسیت
۱۶ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۳۶
اگر زن جهت تغییر از شوهر خود اذن گرفته باشد، چه مقدار مهریه به وی تعلق خواهد گرفت و اگر اذن نداشته باشد چه مقدار؟
کلمات کلیدی :
۲,۸۷۵
مسال متفرقه اجاره
۱۱ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۲۵
در قراردادهاي معروف به رهن و اجاره، در پاسخ علما و فقها به اين سؤال كه آيا رهن كامل كه در بين برخي رايج است مشروع است یا نه، با توجه به شبهه ربا، در پاسخ؛ حكم به عدم مشروعيت داده ميشود و توصيه مينمايند قرض به شرط اجاره منعقد شود؟ با توجه به اين که افراد چون قصد قرض دادن و قرض گرفتن ندارند و صرفا به طور صوري به اين عقد متوسل ميشوند، حال در فرضي كه مالك ملك، قصد قرض گرفتن ندارد و مستأجر نيز قصد قرض دادن ندارد و ملك نيز به عنوان رهينه (در عقد رهن) مطرح نيست، بلكه به عنوان قرارداد اجاره يا صلح و مانند آن أحد طرفين مالي را در اختيار ديگري بگذارد و ديگري ملك را در اختيار صاحب مال بگذارد و قصد قرض و رهن در ميان نباشد، بلكه اباحهی تصرف منظور باشد با مدت معين (مالک حق اباحه منفعت ملک را در قبال اباحه تصرف در مال طرف ديگر مثلا: «اباحهی تصرّف منزل فرد الف، در قبال اباحهی تصرف مبلغ 5 ميليون تومان فرد ب»، آيا در چنين قراردادي منع شرعي وجود دارد؟
کلمات کلیدی :
۲,۸۸۹