سوال خود را بپرسید

۰۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۵

لطمه زدن براي مرد و زن در عزاداري اهل بيت (ع) چه حکمي دارد و آيا مستحب است؟

کلمات کلیدی :

عزاداری امام حسین عزاداری لطمه زدن در عزاداری لطمه زدن

پاسخ

۲,۹۵۹

۲۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۰

در بعضي مناطق کشور برخي از مردم هنگامي که کسي يکباره مريض مي‌‌شود، تخم مرغي را آورده و آن را ميان پارچه‌‌اي مي‌‌پيچند و آن را فشار مي‌‌دهند و در حين هر فشردن نام يکي از کساني را که اين مريض را در آن روز ديده‌‌اند آهسته بر زبان جاري مي‌‌کنند و اين عمل را آنقدر ادامه مي‌‌دهند تا بالاخره اين تخم مرغ بشکند. در اين هنگام متوجه مي‌‌شوند که چه کسي اين مريض را چشم و نظر کرده و اعتقاد دارند نبايد نام کسي که مريض را چشم زده را به کسي بگويند و إلا اثرش از بين مي‌‌رود و مريض خوب نمي‌‌شود. اين اعتقاد در بين ايشان بسيار رواج دارد. آيا اين باور صحيح است و از نظر شرع مقدس پايه و اساسي دارد؟

کلمات کلیدی :

چشم زخم چشم کردن شکستن تخم مرغ براي چشم زخم شکستن تخم مرغ براي رفع چشم زخم چشم زخم با تخم مرغ دعاي رفع چشم زخم صدقه براي رفع چشم زخم

پاسخ

۲,۹۵۹

۰۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۹

باتوجه به اينكه مساجد داراي حرمت و قداست مي باشند واحكام خاصي براي حضور در مسجد وجود دارد آيا لخت شدن در هنگام عزاداري موجب شكسته شدن قداست مسجد مي باشد يا خير؟

کلمات کلیدی :

عزاداری امام حسین عزاداری عزاداری در مسجد لخت شدن در عزاداری سینه زنی در مسجد

پاسخ

۲,۹۵۶

۰۹ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۱

براي شك بين ركعت 3 و 4 بايد سجده سهو بجا آورد يا نماز احتياط؟

کلمات کلیدی :

شک در نماز شک بین 3 و 4

پاسخ

۲,۹۵۵

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۱۱

شنيده‌‌ام كه بعضي مي‌‌گويند فلان جا نماز بخوان تا مثلا آن زمين، فرداي قيامت برايت شهادت بدهد و امثال اينها؛ اگر خدا واقعا خدايي هميشه شاهد است و اگر حتي با وجودي كه خودش شاهد است ملائكه‌‌اي را هم بر ما گماشته تا اعمال ما را ثبت و ضبط كند، چه نيازي به شهادت زمين هست؟ اصلا چه نيازي به شهادت ملائكه هست؟ مگر خدا خودش نمي‌‌تواند به تنهايي از پس اين همه كار بر بيايد يا مگر فرداي قيامت نمي‌‌تواند به تنهايي اينها را اثبات كند؟

کلمات کلیدی :

قیامت شاهدان روز قیامت شهادت ملائکه در قیامت

پاسخ

۲,۹۵۳

۱۱ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۲۵

در قراردادهاي معروف به رهن و اجاره، در پاسخ علما و فقها به اين سؤال كه آيا رهن كامل كه در بين برخي رايج است مشروع است یا نه، با توجه به شبهه ربا، در پاسخ؛ حكم به عدم مشروعيت داده مي‌شود و توصيه مي‌نمايند قرض به شرط اجاره منعقد شود؟ با توجه به اين که افراد چون قصد قرض دادن و قرض گرفتن ندارند و صرفا به طور صوري به اين عقد متوسل مي‌شوند، حال در فرضي كه مالك ملك، قصد قرض گرفتن ندارد و مستأجر نيز قصد قرض دادن ندارد و ملك نيز به عنوان رهينه (در عقد رهن) مطرح نيست، بلكه به عنوان قرارداد اجاره يا صلح و مانند آن أحد طرفين مالي را در اختيار ديگري بگذارد و ديگري ملك را در اختيار صاحب مال بگذارد و قصد قرض و رهن در ميان نباشد، بلكه اباحه‌ی تصرف منظور باشد با مدت معين (مالک حق اباحه منفعت ملک را در قبال اباحه تصرف در مال طرف ديگر مثلا: «اباحه‌ی تصرّف منزل فرد الف، در قبال اباحه‌ی تصرف مبلغ 5 ميليون تومان فرد ب»، آيا در چنين قراردادي منع شرعي وجود دارد؟

کلمات کلیدی :

رهن و اجاره رهن کامل قرض به شرط اجاره اباحه تصرف اباحه در مقابل تملیک قرارداد اجاره

پاسخ

۲,۹۵۱

(صفحه 45 از 200)