سوال خود را بپرسید

۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۳

در صورتی که زن می داند، کاشت ناخن باعث توجه دیگران به قصد لذت نیست در این فرض پوشاندن ناخن‌‌های کاشته شده لازم است؟ آیا قصد همه انسانها از نگاه، قابل پیش بینی است؟

کلمات کلیدی :

ناخن مصنوعي زينت بودن ناخن مصنوعي پوشاندن ناخن مصنوعي از نامحرم زيبايي زينت نامحرم ناخن محرم نگاه کردن لذت

پاسخ

۳,۰۲۶

۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۵

در حدود 70 سال قبل چاه آبي توسط جد پدري ما(پدر بزرگ پدر بزرگ من) حفر شد. از اين چاه جهت آبياري احشام در مرتع استفاده مي‌‌شد. با کوچ اهالي به شهر در حدود 35 سال قبل، به علت نرم بودن خاک اطراف چاه، ديواره آن ريزش نموده و کاملا خشک شده بود. بعد از حدود 30 سال توسط پدر من مجددا خاک برداري و به آب رسيد. ايشان با نصب کول از ريزش ديواره جلوگيري نمودند و با حفر چاه ديگري در کنار چاه قبلي و اتصال آنها توسط کوره به يکديگر آب چاه را افزايش دادند. اين کارها در حدود 5 سال به طول انجاميد و ايشان هزينه و رنج بسياري در اين راه متحمل شدند. در اين مدت همواره از ديگر اقوام کمک خواستند. و ايشان را به مشارکت در اين راه فرا خواندند. ولي هيچ کس حتي سنگي را در آنجا جابجا نکرد. تنها يکي از برادرانشان مبلغي پول به ايشان دادند و از پدرم خواستند که وي را نيز شريک کنند.پدرم نيز پذيرفت. پدرم در آنجا مقداري درخت کاري و مقداري زعفران کاري انجام دادند. بعد از 4 سال که درختها بزرگ شدند. به يکباره ديگر اعضاي خانواده مدعي شدند که اين چاه ارث پدري ايشان است و کارهايي که شما در آن 5 سال انجام داده‌‌ايد بيهوده است و هيچ حقي براي شما ايجاد نمي‌‌کند. آنها با زور و بدون کسب اجازه از پدرم و با وجود مخالفت ايشان اقدام به برداشت آب از چاه و انتقال آن توسط لوله به محل ديگري نمودند. پدرم هم که ديد ماندن در آنجا منجر به درگيري با برادر و خواهر خواهد شد. مزرعه و درختهاي چند ساله خود را رها کرد. سؤال بنده ان است که از نظر فقه اسلام، آيا اين چاه خشک با اين اوصاف، ارث پدري محسوب مي‌‌شود؟ و اگر چنين است تکليف بيش از 800 نفري که از جد ما بهره مي‌‌برند و اکنون زنده هستند چيست؟ اگر ارث است تکليف زحمات و هزينه هايي که پدرم در آنجا انجام داده و همه در جريان بودند و هيچ اعتراضي نمي‌‌کردند چيست؟ آيا جلب رضايت ايشان لازم نيست؟

کلمات کلیدی :

ارث اختلاف بین وراث

پاسخ

۳,۰۲۴

۰۸ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۵

اگر در تشهد نماز، به جاي «اللّهم صل علی محمد و آل محمد»، بگوييم «ربّ صل علی محمد و آل محمد»، آیا نماز باطل است؟

کلمات کلیدی :

تغییر ذکر تشهد اشتباه در خواندن ذکر تشهد

پاسخ

۳,۰۲۱

۰۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۶

علت اينکه در عرصه فقهي و مرجعيت در عصر فعلي، دچار ازدياد و تکثّر فقيه جامع الشرائط و مرجع تقليد بوده و در کل عالم؛ مرجعيت فقهي واحد نداريم چيست؟ آيا تکثر و ازدياد مراجع تقليد و تفاوت نظرات و فتاوا در بعضي از مسائل فقهي، بي نظمي در جامعه فقهي و فقاهت به وجود نمي‌‌آورد؟ اگر مقام مرجعيت فقهي با نظر مراجع تقليد در کل عالم دست يک نفر بود بهتر نبود، چون يک وحدت آراء و فتاوا و نظم در جامعه فقهي تشيع دوازده امامي رخ مي‌‌داد؟

کلمات کلیدی :

تفاوت فتاوای مراجع تفاوت نظرات در مسائل فقهی مرجعیت واحد روات احادیث ازدیاد مراجع تقلید

پاسخ

۳,۰۱۹

۱۴ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۱۵

آيا نمازهاي قضا شده را بايد به صورت يك روز كامل خواند يا 2 ركعت 2 ركعت هم كه بخوانيم ادا مي‌‌شود؟

کلمات کلیدی :

نماز قضا ترتیب خواندن نماز قضا

پاسخ

۳,۰۱۵

۰۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۶

در بعضي از تكايا و حسينيه ها براي برگزاري مراسم عزاداري حضرت ابا عبدالله الحسين در ماههاي محرم و صفر مردم به نيت برگزاري عزاداري پول و برنج ميدهند تا ضمن برگزاري عزاداري اطعام دهي نيز انجام گيرد سوال اينجاست : 1- ايا ميتوان قسمتي از مراسم را تعطيل كرد (يك يا چند شب را مراسم نگيرند) و پول و يا برنج را صرف امور ديگري مثل ساخت و ساز و غيره در ان مسجد نمود؟ 2- اگر نذورات مردم به همان نيت مردم در مراسم استفاده شود مازاد نذورات را در چه اموري ميتوان هزينه نمود؟

کلمات کلیدی :

عزاداری امام حسین نذورات نحوه مصرف نذورات نذورات مراسم عزاداری نحوه مصرف مازاد نذورات

پاسخ

۳,۰۰۴

(صفحه 43 از 200)