بررسی روایات قاعده ، جلسه 11
روايات باب طلاق را بيان کرديم؛ تا اينجا اگر ما باشيم و اين روايات باب طلاق، مىتوانيم قاعده الزام را يا در خصوص باب طلاق يا تعابير عامهاى كه داشت «ذلك دينه» بگوييم اختصاص به باب طلاق هم ندارد، استفاده كنيم؛ اما اين مشروط به اين است كه در اينجا روايات متعارض نداشته باشيم. اما قبل از بيان روايات متعارض، يكى از رواياتى كه اصل قاعده را تأييد مىكند، مطرح ميکنيم.
امارات ، جلسه 34
حجیت شهرت فتوایی
دليل اول
اشکال اول به این دلیل
جواب دوم
دلیل دوم
اشکال به دلیل دوم
پاسخ مرحوم شیخ انصاری
دلیل سوم
حجیت خبر واحد
دروس بیع ، جلسه 63
بررسی دیدگاه فقیهان در وکالت صبی در انشاء عقد
بیع فضولی ، جلسه 50
خلاصه مطالب گذشته
نقد و بررسي دليل دوم بر بطلان
نقد و بررسي دليل سوم بر بطلان
احتياج به اجازه بر فرض صحت بيع
ادله قائلين به عدم احتياج به اجازه
دليل محقق ثاني(ره) بر عدم احتياج به اجازه
اشکال محقق ثاني(ره) بر اين دليل
دروس بیع - شرائط متعاقدین ، جلسه 84
مسئلهی 2: (از فروع اکراه است)حضرت امام در متن تحریر میفرمایند «لو اکرهه علی احد الامرین إما بیع داره أو عملٍ آخر فباع داره فإن کان فی العمل الآخر محذور دینیٌ أو دنیوی یتحرّز منه وقع البیع مکرهاً علیه و إلا وقع مختاراً» تا اینجا بحثهایی که در باب اکراه مطرح شد
قواعد قرعه ، جلسه 19
ادامه کلام مرحوم مراغی و مناقشات وارد بر آن
کتاب البیع بر اساس تحریر الوسیله 3 ، جلسه 93
شرط مخالف مقتضای عقد
تنبیهات استصحاب(استصحاب تعليقي) ، جلسه 12
خلاصه ی جلسهی گذشته
دیدگاه استاد معظم در رابطه با کلام مرحوم عراقی
اشکالات امام خمینی بر مرحوم عراقی
آیات الاحکام/ خمس ، جلسه 6
احتمال دوم: معنای حصر در فان لله خمسه