موضوع: كتاب البیع - بر اساس تحریر الوسیله 3
تاریخ جلسه : ۱۳۸۸/۸/۱۶
شماره جلسه : ۲۶
-
ضمان و عدم ضمان صبي.
-
ادله قائلین به عدم ضمان صبیّ نقد محقق خوئی(ره) بر دلیل اول قائلين به عدم ضمان.
-
و نقد استاد بر فرمايش خوئي(ره).
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
ملاحظه فرموديد كه قاعده «علي اليد» اطلاق دارد و علاوه بر ضمان بالغ، بر ضمان صبي و ضمان مجنون و ضمان نائم نیز دلالت دارد. اينجا يك نكتهاي را به عنوان تكميل اين بحث ذكر ميكنيم، اما تفصيل اين نكته إنشاءالله در بحثهاي آينده ذكر خواهد شد، بعداً وقتي برسيم به بحث اينكه آيا بيع صبي درست است يا نه، كه تصادفاً مسألهي بعدي هم هست، آنجا مفصلاً راجع به اين موضوع بحث میكنيم. ما عرض كرديم اطلاق روايت «علي اليد» ، ضمان در صبي را شامل ميشود.
ادله قائلین به عدم ضمان صبیّ
كساني كه قائلند صبي ضامن نيست، به اين دو دليل استدلال كردهاند: «عمد الصبي خطآٌ» ، «رُفِع القلم عن الصبي حتي يحتلم». گفتهاند اين تعبير «عمد الصبي خطآٌ» در مقام این است كه افعال عمدي صبي را نازل منزلهي خطا قرار ميدهد و وجه تنزيل اين است كه هيچ حكم تكليفي و حكم وضعي بر افعال صبي مترتب نشود. همچنين «رفع القلم عن الصبي حتي يحتلم» ظهور در رفع مطلق دارد، هم ظهور در رفع احكام تكليفيه دارد، رفع وجوب صلاة، وجوب صوم، وجوب حج و هم رفع احكام وضعيه كه يكي از احكام وضعيه؛ ضمان است. آنگاه ميگفتند ما به ظاهر اين دو دليل استدلال ميكنيم و ميگوئيم صبي ضامن نيست.نقد محقق خوئی(ره) بر دلیل اول
نقد فرمایش محقق خوئی(ره)
نظری ثبت نشده است .